viva McQueen

mcqueen

mcqueen

mcqueen1

Alexander McQueen gör en skräddad version på Darwins lära om arternas uppkomst - där klänningarna verkar utvecklas ur varanda, fast ingen är den andra lik, och där varje tryck är unikt – från reptil till fjädrar till fiskfjäll, havsskum till stjärnor och kristaller.

Efter en av de tråkigaste säsongerna i Paris någonsin får McQueen alla att tappa andan. Och det kommer ta ett tag innan vi finner den igen.

På scenen stod två stora robotarmar med kameror som sände riktigt närgångna bilder till livestreamen. Det här var den första riktigt högkvalitativa live stream jag sett, men det var mer än så: live streamen gjordes till en del av visningen. Geni.

Robotarmarna har uppenbart något väldigt tekniskt och futuristiskt över sig. Samtidigt utstrålar de någon slags primitiv, förhistorisk intelligens i sitt rörelsemönster. Samma känsla ger McQueens superstrukturerade klänningar: futuristiska, men de tilltalar också något grunläggande, historiskt och primitivt, någon bortglömt plats eller bortglömd tid. Kanske var det exakt den känslan han också var ute efter med namnet Plato’s Atlantis.

Atlantis är ju myten om en kontinent och ett samhälle som blev för tekniskt avancerad för sitt eget bästa. Efter lång tid i förnekelse nåddes tillslut den oundvikliga undergången och de sjönk i atlanten. En historia så uppenbart relevant idag.

McQueen tar återigen en mörk historia och förvandlar via sina magnifika fingrar till några så vackra, skräddade, känslofulla och tekniska små underverk.

Emellertid blev historien om Atlantis även ofrivilligt påtaglig när den tekniska biten plötsligt svek mitt under livestreamingen – hälften kunde inte koppla upp och ingen kunde se till slutet.  (Tydligen på grund av att Lady Gaga twittrade en länk.)

WWD klagar i sin gnälliga recension på de där robotarmarna som flög upp och ned längst catwalken, tydligen ska det varit småirriterade. (Lätt att gnälla front row…) Och de tycker även att McQueens fixering vid att visa vad han går för tog övehanden – de hade önskat bort de galna skorna och fram med fler bärbara looks ”så att alla nya fans som sett liveshowen stänger ner datorn med en önskan om att shoppa”. För WWD handlar det alltid om shopping. (och vaddå, är det bara jag som kan se, öh, väldigt mycket här som jag inte direkt skulle dööö av att köpa in i garderoben?)

Och även om man kan påpeka likheter med förra vårkollektionen, och även om även jag hade föreställt mig mer av showen än bara en traditionell megaupplyst catwalk – är jag mer än väldigt nöjd som det är. Lee McQueen är Paris magiska KONUNG. Och jag älskar honom. Utan att överdriva.

Jag lämnar lite bilder som får göra min poäng. God natt.

mcqueen3

mcq

610x5

610x4

mcq4

Agnes Grefberg Braunerhielm
  1. joakim skriver

    åh! precis som du beskrev kollektionen känns den. wdd är ju alltid usla, blir arg över recensionen..

    Svara

  2. Marina Milojkovic skriver

    Fantastiskt. Tycker om hur du skriver.

    Svara

  3. glö skriver

    det här, det är fan mode på hög nivå.

    Svara

  4. Ingrid skriver

    herregud det där är bra.

    skorna är nästan obehagliga

    Svara

  5. jessica skriver

    äntligen ballerinaskor jag skulle bära. himmlans va fin visningen va.

    Svara

  6. sally skriver

    det går ju inte att låta bli att älska. särskilt fint att allt känns naturligt men futuristiskt samtidigt. också tänker jag lite på lars von triers antichrist och drottning elisabeth Is kröningsklänning…

    Svara

  7. isabelle skriver

    tummen upp! Och otroligt bra skrivet! Som jag förstog det dog sändningen pga att lady gaga twittrade om att hennes senaste singel skulle debuteras under visningen, det blev overload!

    Svara

  8. Sofia skriver

    Åh, underbart!
    WWD’s kritik känns ju bara löjlig. För mig handlar inte McQueen om bärbart, för så vardaglig är den ju sällan. För mig är det (med risk för att låta pretentiös) konst. Facination över vad man kan göra med tyg och fantasi. Tycker dock det finns en heldel ”vanligare” kläder här jämfört med en del han gjort tidigare.

    Dessutom ”nya fans som vill shoppa” Haha. Hans prisklass är ju inte direkt för alla. Jag tror de flesta som har råd med och vill bära McQueen kläder också hört talas om honom tidigare…

    Svara

  9. Johannes skriver

    Magnifique! McQueen lyckas med konststycket att skapa fungerande mode, något som bottnar i vår samtid (eller nära framtid) av de väldigt svårhanterliga sci-fi och biologi-influenserna. Här har vi någon som sätter tonen för det nya årtiondet!

    Svara

  10. helena skriver

    Gud va bra agnes! I love it! eller Mc queen.. han är en gud!

    Svara

  11. krister fagerholm skriver

    utomjordiskt, överjordiskt, förhistoriskt, försvunnet, återupptäckt och omvandlat till något av det mest fantastiska jag sett.

    Svara

  12. d skriver

    mcqueen är tydligt influerad av djävulen.

    Svara

  13. emma skriver

    men dom där skorna..det hade blivit så mycket bättre utan dom! man blir nästan lite rädd för dom. dom ser groteska och bisarra ut. vad händer om man ramlar? man dör nog då.

    Svara

  14. McQueens havsgudinnor tar form i Vogue - Agnes B | Rodeo Magazine skriver

    [...] Och på tal om jobb ur Vogue: Tydligen så ska dessa, nedan, bilder dyka upp i kommande Vogue Nippon. Det är Solve Sundsbo och stylist George Cortina som har tagit modellen Alla Kostromichova under vatten och skapat ‘Mer Girl’. Uppenbart inspirerat av de där havsmänniskorna, sjögudinnorna, reptilskapelserna som tog catwalken i Alexander McQueens Plato’s Atlantis. [...]

    Svara

  15. Love looks not with the eyes - Agnes B | Rodeo Magazine skriver

    [...] Den andra boken, “Alexander McQueen: The Life and the Legacy“ är skriven av Judith Watt, chefslektor på modehistoriska institutionen på Central St Martins, och är en detaljerad beskrivning av McQueens livsverk från tiden innan examen på Central St Martins fram till den sista “Plato’s Atlantis“-kollektionen. [...]

    Svara

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
oktober 2009
m ti o to f l s
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031