Om McQueen

Ok, jag måste få säga allt som pågår i mitt huvud just nu. Om McQueen och självmordet. Vet inte vad jag ska göra annars.

mcq

Innan Alexander McQueen började på St Martins, långt innan, var han lärling på Savile Row. Han var 16 år. Det var hans mamma som hade skickat honom dit. Han hade hoppat av skolan men hade alltid varit besatt av att rita kläder.

En dag där hos skräddarna Gieves & Hawkes, när han hade tråkigt och satt och sydde på Prins Charles kavaj, skrev han in I AM A CUNT i fodret. Han utvecklades till en av deras skickligaste skräddare. Ger du honom en bit tyg, kan alltså han sy en kostym åt dig. Kunde.

Därefter fortsatte han till teatern som skräddare, samt, bland annat, en snabb visit hos modehuset Gigli i Milano. Han blev mästare på mönsterkonstruktion. Han tittade tillbaka på gamla metoder av mönster, så långt bak som till 1500-talet, och omarbetade dem till sina egna. (Han var väldigt inspirerad av 1500-talet genom hela sin tid som designer, bl a har han nämnt konstnärerna Hieronymus Bosch, Jean Fouquet och Hans Memling som stora inspirationskällor.)

Han började på Central St Martins som lärare i mönsterkonstruktion och snitt, när Louise Wilson plötsligt erbjöd honom en plats som MA-student. Hela hans examenskollektion, s/s 1994 (han var då 25) köptes upp av kvinnan som beskyddade honom därifrån och genom hela hennes liv och hela hans karriär, Vogue-redaktören Isabella Blow. (Hon begick, som alla vet, även hon självmord, för tre år sedan.)

McQueens modevisningar under 90-talet gjorde sig kända som något helt nytt, enastående happeings och progressiva inom modevärlden. De var otroligt fantasieggande, en verklighetsflykt men med en nästan kusligt tydlig känsla av kopplig till vår sanna känslovärld och kropp.

ss94

Spring/summer 1994.

aw94

A/w 1994

aw95

A/w 1995

Hans visningar präglas av ett kraftfullt bildspråk, han framställde komplexa berättelser genom kollektionerna. Det han skapar är alltid fantastiskt vackert och alltid fullkomligt oklanderligt skuret (en blandning av de alla tre bästa kunnanden; fransk couture, traditionell brittisk sömnad och italienskt skrädderi), men mitt i det vackra anspelar kollektionerna på någon slags underliggande känslomässig störning. McQueens design handlar om kontraster mellan våld och bräcklighet, en fantasi och en råhet. Han blev dock ofta, i början, missförstådd just på grund av dessa ’störande’ element i sina plagg.

Exempelvis är en av hans första kollektioner kanske den mest kända till namnet, Highland rape, 1995. Modeller i blottande skotskrutiga kläder gick ner längs catwalken, och modepressen trodde att han glorifierade kvinnovåld. Egentligen handlade kollektionen om hur England handskats med Skottland genom historien, hur de inte tagit någon hänsyn till skottarna, McQueen likställde det vid ett folkmord England aldrig tagit sitt ansvar för. Sällan eller aldrig hade modevärlden sett en kollektion som refererade till något sådant. Mode innan McQueen brukade oftast återge annat mode, modehistoria, eller fungera som en romantisering av historien med uppgift att bara vara vackert eller modernt. McQueen var alltid intresserad av det där som gör människor, det vackra under det ruttna. Han har för mig definierat var mode går ut på. Bör gå ut på.

mcqueen-givenchy

Han var intresserad av relationen objekt – offer – våldsmakare. Kvinnorna i hans kollektioner skulle kunna tolkas som offer för den som inte tittar längre – snarare är de den aggressionen som ligger mellan offer och predator. Det finns någonting som stör i dem. Och det är kanske vad som är vackert.

Det var därför det var så häpnadsväckande med Kate Moss hologram under a/w 2006-visningen.

YIFmcqueen1

Det var precis när hon som en kokainsnortare satt uppklistrad på varenda löpsedel, hennes modellkontrakt bröts och kampanjer släpptes på löpande band. Ingen ville plötsligt ha med henne att göra eller förknippas med henne, för att hon gjort någonting – kanske var det inte direkt något eftersträvansvärt – men minst sagt mänskligt, något som jämt pågick i hennes värld. Men nu när det var framme så alla kunde se så fanns ingen längre kvar.

Världen dumpade henne, avskydde henne, ville spotta på henne. McQueen visade hur världen reagerat mot någon den tidigare älskat. Vi hade kunnat räkna ut problemen redan innan de fastnade på bild – men ingen gjorde något för att hjälpa. Hennes närvaro på visningen var ett hologram och i det såg omvärlden sig själv, hur den hade förrått henne, och inte bara henne, hur den blundar mot allt ”det fula” och vill stänga det ute.

mcqueen ss01 voss

Liknande gällde i min favoritkollektion, eller en av dem, VOSS, från s/s 2001.

Modepubliken sattes framför en stor låda, ett förhörsrum där speglarna utåt var påslagna så publiken fick sitta och beskåda sig själva. Tänk er en enorm spegel och en lika stor publik framför. Mäktigt. Dessutom var tydligen visningen försenad någon timme, så publiken fick sitta där, och stirra på sig själva, i en hel timme.

Tillslut – speglarna slogs på åt andra hållet och modellerna dök upp på insidan. Men modellerna kunde nu bara se sig själva – publiken såg modellerna medan de speglade sig när de gled fram. Modepubliken hade tillbringat den senaste timmen att skåda sig själv, och de kunde nu själva känna hur deras blickar gjorde modellerna och plaggen till objekt. Nu var de en del av showen. Samtidigt som visningen pågick blixtrade spegelfönsterna till, plötsligt kunde publiken skåda sig själva och sin reaktion samtidigt som de beskådade modellerna – som i sin tur beskådade sig.

McQueen ligger alltid i lager, det är en lek och en ständig hänvisning till beskådaren, omvärlden, showen, relationen.

Han har alltid hävdat att allting han gör är i ändamålet att få kvinnor att känna sig och att bli starkare. Han har sagt, ”When you see a woman wearing McQueen, there’s a certain hardness to the clothes that makes her look powerful. It kind of fends people off. You have to have a lot of balls to talk to a woman wearing my clothes.”

Han menade att det vackra alltid låg tillsammans med det ruttna, det är vad världen består av. Det går inte att framställa mode, hans kollektioner, som något helt romantiskt, det störda finns alltid med. Eller som en av hans absolut sista twittrar…: ”why people ignore the ugly things in life but within this they are missing the beauty that lies under the rotten fruit!!!!!!!!!!!!”

McQueens mamma var hans bästa vän. Han har sagt i en intervju att hans absolut största rädsla i livet var att dö innan hon dog. Han hängde sig på morgonen för hennes begravning – så det behövde han inte i alla fall.

MCQU_SS98_0005

S/S 1998 ”Untitled”, egentligen hette den The golden shower men det blev stoppat av sponsorn, American Express. I finalen regnade det guldfärgat vatten över catwalken.fw96

F/W 1996.


gicenchy hc aw97

Givenchy haute couture A/W 1998.

aw98

A/W 1998, ”Joan” berättade om Joan of Arc. Det slutade med att catwalken slog upp i lågor efter att modeller iklädda röda jackor och glittande röda byxor och i röda kontaktlinser beträtt den. Mellan lågorna syntes en modell iklädd en röd fransad klänning.

mcqueen ss99

S/S 1999

aw99 overlook

A/W 1999 ”The Overlook.”

aw00

A/W 2000

MCQU_AW01_345

A/W 2001.

ss02

S/S 2002 ”The Dance of the Twisted Bull”

aw02

A/W 2002

ss03

S/S 2003

aw03

A/W 2003

SS04_930

S/S 2004 ”Deliverance” – baserades på filmen They Shoot Horses, Don’t They? från 1969 med Jane Fonda – om ett hemskt dansmarathon där tävlingsdeltagarna dansar sig till döds på jakt efter en prissumma. (Se den här.)

aw04

A/W 2004

ss05

S/S 2005. Modellerna spelade schack med sig själva!

aw06

A/W 2006.

ss07

S/S 2007.

ss08

S/S 2008. En hyllning till Isabella Blow.

Alexander McQueen autumn 2008

A/W 2008.

aw09

Den HELT FANTASTISKA AW 2009.

ss 2010

S/S 2010.

Tim Blanks på style.com:

”For everyone left behind, there will eventually be consolation, however scant right now, in a body of work whose power will never die.”

Här är mer
Showstudio.
The Guardian.
La Times.
WWD

Cathy Horyn

Salka i Sydsvenskan.

Agnes Grefberg Braunerhielm
  1. Sanna skriver

    Väldigt fint skrivet Agnes. Känslan av att vissa är för stora för den här världen är ju ganska överhängande…

    Svara

  2. GweiLo skriver

    Tack för den här sammanställningen. Helt underbart sätt att minnas honom. Tack!

    Svara

  3. Lisa skriver

    Vilken fantastiskt fin summering över en otrolig dokumentation, så mycket revolutionärt, så många revolutioner. Det tar inte slut här, det kan det inte göra, avtrycket är för stort.

    Svara

  4. Marina Milojkovic skriver

    Väl skrivet Agnes. Fint!

    Svara

  5. jessica skriver

    fint skrivet. världen känns lite plattare idag.

    Svara

  6. Fredrik skriver

    Fint skrivet!

    Svara

  7. Kajsa Adelia skriver

    Får tårar i ögonen, fint!

    Svara

  8. much love skriver

    Agnes, mycket fint sammansatt! Tack! jag besöker inga fler bloggar / tidningar på nätet än den här. Informationen från dem andra behövs liksom inte. Jag hittar alltid det jag söker här. Och får det förklarat och berättat i både ord och bild. informativt och med känsla.

    Svara

  9. Emilia skriver

    Underbart jobb, precis sånt här man vill se och läsa!

    Svara

  10. hanna skriver

    väldigt profisionellt och bra skrivet!! +++ till dig!

    Svara

  11. Emma skriver

    Haha samma här, sitter med blanka ögon och en klump i halsen. Så fint och bra skrivet av dig, och McQueen..jag är mållös. Jag blir så ledsen för all framtida design som nu går förlorad. Hans uttryckssätt finns inte hos någon annan. McQueen drev MODET framåt! Vi litade på honom och nu blir det inget mer och nä..jag blir så ledsen bara, allt som går förlorat liksom.

    Svara

  12. minna skriver

    Det här är så tragiskt. En så begåvad människa. Håller med föregående talare. Mycket välskrivet

    Svara

  13. emelie skriver

    så fint skrivet Agnes!

    Svara

  14. M skriver

    Fin sammanställning! <3

    Svara

  15. lisa skriver

    det finaste

    Svara

  16. erica skriver

    Hejsan!
    Hoppas du får en fin helg, och en bra allahjärtansdag på söndag!
    Kram Erica

    http://erica.myshowroom.se

    Svara

  17. lovisa skriver

    Tack för en sådan fin summering av en av vår tids riktiga mästare!

    Trevlig helg, Lovisa

    Svara

  18. amanda skriver

    du är den enda blogg vars text jag verkligen vill läsa. Det är alltid välskrivet och intressant.

    Svara

  19. axl skriver

    fint skrivet agnes…

    Svara

  20. sofia skriver

    tack!

    Svara

  21. Fredrik skriver

    Tråkigt. Nu är det inte så många crazy kvar på modekartan. Fler lär det ju inte bli heller på ett långt tag.

    Svara

  22. Malin skriver

    Så himla bra skrivet. Du ger verkligen en otroligt värdig bild av honom och vad han var. Tack!

    Svara

  23. Jakob skriver

    Otroligt inspirerande. Bra skrivet.

    Svara

  24. dino skriver

    Oh, började grina upp och ner där! Helt otroligt vacker och fin sammanställning av hans liv. Det känns dumt att jag aldrig insåg vrf han var så stor. Det är bra att det finns folk med ditt modeintresse, som får andra att förstå att mode är mer än bara kläder. Jag önskar verkligen att A. M hade fortsatt leva. Hans personlighet var mer intressant än vad jag ngnsin kunnat tro.

    Svara

  25. sascha skriver

    Alltså Agnes……………
    DU ÄR BÄST!
    Fantastiskt skrivet.

    Svara

  26. Rare Autumn skriver

    fantastiskt vackert skrivet

    Svara

  27. stefan skriver

    Duktig du är när du skriver med känslor, det borde du alltid göra…. Då kommer du bli en väldigt bra och känd mode reporter….

    :( tråkigt att det är som det är, :(

    Svara

  28. Våren på Rodeo - Lisa C | Rodeo Magazine skriver

    [...] McQueen dör den 11 februari [...]

    Svara

  29. Borde nog boka New York-resan nu. - Agnes B | Rodeo Magazine skriver

    [...] Här finns ett annat inlägg om McQueen… [...]

    Svara

  30. Tweets that mention Om McQueen - Agnes B | Rodeo Magazine -- Topsy.com skriver

    [...] This post was mentioned on Twitter by sannanystrom, agnes braunerhielm. agnes braunerhielm said: Det jag fick ur mig natten efter att McQueen dött….. http://rodeo.net/agnes-b/2010/02/om-mcqueen/ [...]

    Svara

  31. 17.03.1969 – 11.02.2010 - Agnes B | Rodeo Magazine skriver

    [...] Här och här finns även andra minnestexter från ett år sedan. [...]

    Svara

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Promotion
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
februari 2010
m ti o to f l s
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728