Agnes och Johanna diskuterar Lady G och Jonas Åkerlund-kitsch

För att fira Lady Gagas födelsedag – eller i alla fall ha det som ursäkt – tänkte jag bara lägga upp en grej.

Lady Gaga är född samma år som jag och som min vän (och gamla Rodeo-kollega) Johanna K. Vi är faktiskt nästan exakt jämngamla alla tre, uppdelat mellan ungefär hundra dagar.

Johanna tog kontakt härom dagen med mig och ville specifikt diskutera Lady Gaga, hon hade en del att säga om henne och Jonas Åkerlunds video till ”Telephone”.

Jag hade i gengäld inte så mycket genomtänkt att svara med, förutom att skylta med min redan (välkända?) fascination för Lady G. Något som jag inte direkt är ensam om att ha (man kan ej värja sig?).

Men jag vill gärna dela med mig vad vi sa. Vad Johanna sa. Mycket handlar det om ifall Gaga bara är ett gäng gående accessoarer och Madonna-referenser utan varken tanke eller innebörd, eller inte. Varning för mycket gaggande om Lady Gaga alltså, och väldig internvarning.

Bör kanske tilläggas: en av sakerna som Johanna skriver om kritiskt for a living är musik, samtidigt som hon flänger mellan Malmö, Damaskus, Beirut, LA.

Jag representerar de villkorslöst Gagaavantgarde-älskande modemänniskorna. (Förresten har det blivit något fel med typsnittet som jag ej kan fixa. Ha överseende.)

Johanna K__Ok. Jag såg videon till ”Telephone” först nu – efter alla rykten om att MTV skulle ha beslutat sig för att vägra visa den?

Agnes B__Vad??

JK__Det lät rimligt först, eftersom tidigare Gagavideor blivit efterredigerade, men efter att ha sett 9-minuters verket känns det verkligen inte som att det någonsin var aktuellt på riktigt att faktiskt bannlysa den. Tycker att den är extremt ofarlig. Min youtubeingång visar dock en varning, en ruta där jag måste kryssa i att jag är 18.

AB__OJ. Nej det har jag inte hört. Och fattar ej vad de skulle behöva varna för eller MTV-bannlysa för?? Ciggsolglasögonen? Eller kanske tjejhånglet. Bara: FARLIGT! För det kan ju inte vara det där med massmordet.

JK__Kanske att Gaga är utan trosor i början, där när hon klättrar på cellgallret.

AB__JA men just det ja. Hon visar ju fittyn. Hotet mot civilisationen as we know it. Fast den är blurrad. (Undrar om det är meningen att vi ska fundera över vad de två kvinnliga guardsen säger precis innan: ”Told you she didn’t have a dick?)

JK__En rolig sak är hur videon till Video Phone verkligen var Beyoncé featuring Lady Gaga medan videon till Telephone är så extremt mycket Lady Gaga featuring Beyoncé. De har kastat om vem det är som bestämmer och sätter tonen.

AB__Ja det måste varit villkoren. Att de själva fick vara stjärnan i sina respektive videos. I ”Video Phone är det helt självklart att Beyoncé ÄGER. Gaga tar sig någon slags mycket förminskad Beyoncépersona, eller Beyoncéstil i den videon, och här är det tvärtom, Beyoncé gör Gagastilen, med kläderna, sminket, knäppa dansen och lite smått morbida grepp. Telephone rockar ju bäst, både som video och låt!


JK__Det där är intressant eftersom Beyoncéstilen varit ett så mycket mer självklart inslag på hitlistornas översta placeringar under senare år än vad slafsiga tjejer har varit. Men att det nu verkligen börjar vända.

AB__Öh, vänta nu. Slafs? Vasaru?

JK__Sett till slafset är det ju inte heller förvånande att de väljer en smutsälskarman som regissör. Jonas Åkerlunds första video åt Gaga tror jag var Paparazzi. Den är lika förvriden som den här, men Telephone har ju Michael Jackson-videolängden och de inlagda replikerna. Jag tror det är storyn i videon jag har problem med mycket mer än sångerskornas looks. Om man nu har världens två största Billboardartister i sin lilla hand, varför väljer man att göra ett Thelma & Louise-referat av dem? Var det den nyaste referens regissören kunde komma på?

AB__Öh, mm. Jag har ingen direkt koll på Jonas Åkerlund. Mer än att jag vet att han gjort Madonna-videos etc. Och reklamen för MQ. Jag blockerade dock allt från Madonnas American Life-tid då det begav sig, för jag var då fortfarande så heartbroken att hon övergett looken från Frozen-videon. Den bästa looken! (minus hennatatueringarna) Men…VAD menar du med ‘slafset’? ”Telephone” är ju så sjukt snygg.


JK__De flesta Jonas Åkerlund-filmer har ju kretsat kring samma rockliv, men förut fanns också stunder där han kopplade sina videor till ett nu istället för kitsch. Som Prodigys Smack My Bitch Up eller alla flaggorna bakom Madonna i hennes American Life - det var precis under Irak-invasionen och ingenting mer hände i videon än att olika världsflaggor fick vara bakgrund åt M medan hon sjöng, USA:s flagga kom allra sist, när resten av jordklotet redan flaggat förbi, som för att visa att det finns fler länder och fler liv än det amerikanska.

Beyoncé och Lady Gaga är två listregerare som hade varit så otroligt starka symboler om de tilläts snudda vid någonting känsligt eller känslostarkt men jag tycker att alla hyllningar till dem och skildringar av dem går ut på att noggrant undvika känslor.

AB__Hm. Du har en poäng. Med Madonna-videon i jämförelse. Men det kan väl vara känslor även utan att göra ett sådant statement? När jag såg Telephone-videon tänkte jag mig den bara som en, typ, hyllning till Quentin Tarantino? Med kanske lite väl mycket produktplaceringar av Richard Branson-telefoner och dateingsidor online. Men vi fans ska ju kunna se videon gratis också.

Och Thelma och Louise-grejen, ok lite halvt cheesy, men gillar ändå som en referens till starka kvinnor. Det finns ju inte så många sådana på film att dra referenser till. Jag tycker det är så fint för jag får känslan att de vill göra den här videon för oss, för fansen, hur vi delar den med oss gratis över hela internet och blir helt uppspelta.

Tycker du inte att de ÄGER i den här videon? Jag tycker det… Bara: ciggsolglasögonen. Där har de mig fast.



JK__Tidningen Vibe debatterade med Perez Hilton i veckan över vem som egentligen är världens största popstjärna just nu, av Gaga och Beyoncé. Perez radade upp statistik över hur många fler arenor Lady Gaga säljer ut i dagsläget, hur mycket snabbare hennes singlar blir listettor och så vidare. För mig är det ganska fånigt att påstå att Gagakarriären skullle ha haft ens en fjärdel så stort inflytande som Beyoncé Knowles hunnit ha under sin poptid. Däremot är de jämförbara symboler för varsin Billboard-era, och varsin verklighet för radiolyssnande tonåringar att leva i.


AB__Mmm, frågar du mig så är ju Beyoncé störst, hon är liksom drottningen. Hon och hennes man är kunglighet. Men det är ju rätt logiskt så, hon har varit med så länge. B kammade väl dessutom hem 6 Grammys nu på senaste Grammys, det har aldrig hänt att en kvinna gjort någonting liknande – någonsin?

Grammys ökade också sina tittarsiffror med ungefär 35% - till samma nivå som American Idol drar varje vecka – de har sagt att det troligen var för det där med Michael Jackson i 3D men säkert också pga att Beyoncé, Lady Gaga och Taylor Swift stod i programbladet. De tre tjejerna är väl de största artisterna just nu, och de är ju väldigt särpräglade på var sitt sätt – men du måste ändå erkänna att Beyoncé och Gaga är rätt lika stilmässigt? De står väl för samma saker? Varför så mycket agg mot just Gaga?


JK__Beyoncé kommer från ett extremt positionerade som the girl next door. I princip varenda hitsingel hon haft, solo eller med Destiny’s Child, har handlat om vilken ”sorts tjej” hon är, eller ännu hellre vilken ”sorts tjej” hon verkligen inte är – jag är inte en tjej som går omkring i inga kläder (”Nasty Girl”), jag är inte en tjej du kan hänga med utan att fria (Single Ladies Put A Ring On It), jag är inte en tjej som blir ihop med killar som inte är street (”Soldier”).

Gaga däremot gör ju sitt allra bästa för att övertyga oss om att hon inte har några ideal över huvud taget. Att hon knappt är en verklig människa. Hon är en artist som aldrig behöver stå till svars för någonting därför att hon aldrig utgett sig för att stå för ett enda litet budskap, meddelande eller statement. Inte konstigt att alla ni modemänniskor älskar henne! Hon är modets absoluta dröm – den ansiktslösa, ständigt formbara klädgaljen som världens alla modekontor samt Jonas Åkerlund kan ösa attiraljer över.

AB__Mmm. Eller…Hörrdudu, vänta nu…

JK__Under alla Gagas tidigare jobb som pianospelande svarthårig barsångerska, skivbolagsanställd och låtskrivare blev hon slagen på fingrarna av sina chefer för att aldrig vara tillräckligt kommersiell för dem – som om NÅGON klarade uppgiften att vara tillräckligt säljande under åren efter Napster – och till slut tog hon igen det genom att klä ut sig till ufo och nynna fram jättebra melodier med texter som aldrig i livet skulle få för sig att mässa om hur lyssnaren borde leva sitt liv.

När jag intervjuade Gagas producent RedOne förklarade han deras framgångar med en mening som jag inte har kunnat få ur huvudet sedan dess. Han sa: ”jag tror det handlar om hur folk mår”. Detta om hits som ”Just Dance”, ”Poker Face”, ”Bad Romance”, ”Telephone”. Han skyllde succérna på lågkonjunkturen.

Jag vet inte hur det där uttalandet kunde ta mig så hårt men sedan dess har jag inte kunnat följa modevärldens Gagahyllningar, se Jonas Åkerlund-kitsch, eller lyssna på radiolistornas upprepade vigselakter mellan David Guetta-produktioner och Akon-refränger. Det handlar inte om att jag nödvändigtvis tycker låtarna är särskilt dåliga eller kläderna särskilt fula. Jag tycker bara inte om bilden de tillsammans målar upp av vilken poptid vi just nu lever i.


AB__Men….det behöver inte vara en dålig sak? Att Gaga är utan budskap i sina låtar? Jag tror inte att man dansar till Single Ladies för att man identifierar sig med att man är en ”tjej som man tar på allvar” och gifter sig med, utan för att man tycker det är kul att dansa med sina tjejkompisar till en bra låt. Spela roll om man är singel, gift, eller tillsammans med en idiot. Jag tror att BK är musik som tjejer kan identifiera sig med, inte på grund av texten utan på grund av själva musiken, noterna. (Förutom HALO möjligtvis, där det kanske är både och.)

Sedan Lady Gaga: Hela hon bara utstrålar ju, absolut inte ideal (för vem vill utstråla ideal?), men individualitet, oförutsägbarhet, en ingen-säger-till-dig-vem-du-är-grej. Du kan vara crazy men behöver inte vara djup! Du kan vara för mycket och in your face. Tjejer behöver inte titta på dig och tänka ”så där vill jag se ut” utan det handlar om att förmedla en känsla till människor. Som individer.

AB__När man ser henne så förväntar man ju sig något så fruktansvärt avantgarde, typ Björk? men så öppnar hon munnen och ut strömmar hennes Bad Romance-pop som alla tar till sig oavsett om de försöker värja sig.

Många brukar säga att det inte handlar om musiken med Gaga, men jag tror allt i slutändan handlar om musiken. Den är villkoret för Gaga-manin. Det vid sidan om är bara ett grepp att lansera en artist på, med fokus på vår törst efter spektakulärt mode.

Jag tror inte RedOne ställer sig varför-frågor egentligen, (han jobbar väl på kommersiell instinkt) jag tror bara han sitter och smörjer sitt krås. Gaga, hon är konststudenten som brukade skriva låtar till Pussycat Dolls. Det är samma låtar, men inte åt Pussycat dolls. Utan åt Gaga. Och det är i alla fall nåt…

Men det jag gillar är att hon uppmuntrar till att vara en individ, vilken kändis har gjort det på sistone? Hon får ju till och med ARMANI, den perfekt idealiserade och sofistikerade kvinnans URKÄLLA att skapa någonting sådant här:

och det är värt något i min bok. Det är nog försa gången Go Fug Yourself kallar något från Armani för en ”futuristic prom rave murder sparkle cable installation”.

Och The Fame Moster, den uppdaterade delen på Fame, är väl faktiskt bra på riktigt? Med ”Bad Romance”, ”Telephone” och, särskilt, ”Speachless”? Den sista tycker jag påminner lite om The Ark när de var som bäst.

JK__Hey, Agnes! Don’t read all this bitterness into me! Själva förutsättningen här är att vi diskuterar musik som man dansar med till sina tjejkompisar, inte djupanalyserar. Noll noll noll fel med det. Så klart. Det hindrar dock inte att de hitsen, medvetet eller ej, kan säga något om en tidsera.

The girl next door var inte en djup eller bra förebild med många viktiga statements men hon hade i alla fall viljan att faktiskt HA ett ideal. Motsatsen, Lady Gaga, står för en mer modekorrekt världsbild och det är antagligen därför du försvarar henne MEN det enda jag säger är att det är obehagligt att höjden av eskapism slår igenom just nu. Att de medverkande i Lyxfällan måste lyssna på höjden av eskapism, att Lady Gaga-kaoset är som allra mest säljbart just nu medan moralpopen regerade för fem år sedan. Jonas Åkerlund älskar det säkert. Armani älskar det säkert. Om jag aldrig hade pratat med RedOne den där Los Angeles-morgonen hade säkert också jag ryckt på axlarna åt det.

Det du säger om The Fame Monsters högre låtskrivarkvalitet så JA, absolut. Där i ligger själva grejen. Gaga KAN komponera men hon väljer att tona ner det, väljer att RedOne-isera sig, väljer att lansera en överexponerad recession chic. Alla som hört henne live vet att hon är en råbegåvad musiker men hon står tillbaka från de produktioner hon hade kunnat göra och fryser hitlistorna i ett stillastående sound. Varför beskrivs den taktiken genomgående som smart, rätt och beundransvärd? Känslan jag får av hennes karisma är att vara fattig, men tröstäta. Tröstäta stora mängder mode, snarare än att etablera den mer långvariga comfort man kan få av en mer genomtänkt stil. Genom den här taktiken fyllde hon ett dessertbehov som fanns exakt vid den exakta tidspunkten av hennes lansering. Cherry cherry boom boom.


Agnes Grefberg Braunerhielm
  1. Vanja skriver

    Så sjukt bra! FLER samtal och resonemang på den här nivån!!

    Svara

  2. Ida skriver

    Ja roligt att läsa.

    Svara

  3. j skriver

    Intressant, Gaga är ju symptomatisk för sin tid – och gör väl i och med sin medvetenhet om detta också bättre musik än sina konkurrenter på listorna. Hon förstärker medvetet alla drag som en artist som helt verkar på kapitalismens villkor bör ha. Och blir därmed som Agnes påpekar en sann individualist. Hon sätter ju fingret på den där ömma punkten: att individualismens era utifrån kapitalistiska villkor mest handlar om att se lika dan ut och hysa samma ideologiska föreställningar som alla andra (med lite inbördes variationer). När allt reducerats till en pose gör hon det bättre genom att förstärka den rörelsen.

    Hon borde vara temat för en ny Zygmunt Bauman-bok.

    Svara

  4. Johanna K skriver

    j: Gaga är ju sin egen medproducent också och vad hennes och RedOnes produktioner gör är att göra Billboard MINDRE experimenterande än det väldigt nyligen varit. Lyssna på ljudbilden i Poker Face direkt efter 9 år gamla listgrejer som t ex Christina Milian ”From AM to PM”. Där låter Christina som en avant garde-konstnär i jämförelse.

    Svara

  5. lisa skriver

    Detta var otroligt intressant läsning. Jag måste säga att din vän slår huvudet på spiken!

    Svara

  6. Jasmin skriver

    Men har det inte alltid varit så att eskapism blir en motreaktion till sämre tider, lågkonjunktur osv? Iofs kanske de tu inte brukar löpa parallellt? Vet ändå inte om jag tycker att det är så obehagligt… Dock håller jag med om detta:

    ”Alla som hört henne live vet att hon är en råbegåvad musiker men hon står tillbaka från de produktioner hon hade kunnat göra och fryser hitlistorna i ett stillastående sound. Varför beskrivs den taktiken genomgående som smart, rätt och beundransvärd?”

    Sista meningen där fångar precis vad jag själv tänker. Visst, Beyonces låtar är också hitlistemusik, men jag har skrattat, gråtit, varit kär, varit dumpad, varit stark, varit smart till hennes soundtrack hela mitt liv. Jag känner ingenting när jag lyssnar på Gaga. Möjligtvis irritation över att någon som ska vara så ”out there” på alla sätt levererar så tråkigt, platt och själlöst i musikväg. Jag vet att jag kanske är den enda som inte uppskattar krocken mellan hennes persona och hennes musik… Men jag kan bara inte ta det till mig ordentligt. Det slår liksom över i att det provokativa i sig bara känns kommersiellt. (Det kanske mer än något är symptomatiskt för vår tid? Provocera=tjäna pengar?)

    Gillar videon iaf! Skrev kort om den för ett tag sen, jag med:
    http://www.jasmins.se/2010/03/telephone.html

    Svara

  7. Jasmin skriver

    P.S. Bara lite kuriosa: Telephone-videon är en direkt uppföljare till Paparazzi… Hon åker i finkan för sitt murder-streak i förra videon!

    Svara

  8. Maja skriver

    Jag förstår Johanna K:s resonemang men håller med om det Agnes säger om Lady Gagas individualitet. Jag gillar både Beyoncé och Lady Gaga, två fantastiskt begåvade kvinnor som tar sig an hitlistorna utifrån två olika angreppssätt. Något som gör att jag föredrar Lady Gaga framför Beyoncé är att hon framhäver sin kvinnliga individualitet och en typ av kvinna som inte behöver vara snygg och perfekt hela tiden. Alltså motsatsen till hur jag uppfattar Beyoncés kvinnoideal där moralen (OBS hon framför en moral till unga kvinnor! Unga kvinnor behöver förmodligen inte mer utan snarare mindre moralpredikande) är att inte ha för lite kläder på sig och sätta en ring på fingret – varför då? För att inte anses så kallat ”slampig” är min slutsats och därmed bidrar hon själv till den förlegade kvinnosynen hon verkar vilja motverka med sina texter om starka kvinnor.

    Svara

  9. sofie skriver

    Jag förstår båda två och tycker det är mycket intressant att läsa en sådan välskriven och analyserande konversation.

    Jag håller dock nästan mer med dig, Agnes.
    Jag ser Lady Gaga som någon som gör bra dansmusik som världen inte lyckas stå emot, samtidigt som hon varken gör sig sexig för männen att fantisera om eller kvinnor att nödvändigtvis vilja bli som (som jag kan känna att väldigt många andra gör, t.ex. Rihanna och även Beyonce, även om jag älskar den senare och avskyr att säga något negativt om henne, he he).

    Jag förstår liksom inte riktigt varför en kvinnlig artist alltid måste komma med ett budskap. Alltid vara en förebild. Alltid visa vägen för oss andra tjejer därute som är helt clueless…
    Varför kan det inte bara handla om en tjej med musikalisk talang som skriver bra dansmusik och klär sig i coola kläder för att hon själv gillar dom och – let’s face it – för att skapa en image som säljer? Jag söker mig inte till mtv-genren när jag letar musik med budskap och innebörd.

    Svara

  10. Johanna K skriver

    Agnes vad ska vi dissekera nästa gång? Vi kan åka till den franska Courtney Love-kvällen du pratat om och analysera, hm, franska Courtney Love-fans?

    Svara

  11. Johanna K skriver

    Jasmin: Precis! Och tack för info.

    Sofie: Jag tycker inte heller att mtv-genren behöver ha ett direkt ”budskap”, absolut inte, men oftast signalerar både poplåtar och stil något det vare sig de vill det eller inte. Det är det A och jag försöker analysera.

    Maja: Vill förtydliga att jag själv inte delar Beyoncés girl next door-moral, min poäng är bara att hon alltid försökt ha en moral (ofta också en dubbelmoral) i sina låtar medan det nu verkar trendriktigt att sångerskor inte ska missionera ut några riktlinjer över huvud taget och det är intressant att tänka på vad den förändringen beror på.

    Svara

  12. Anna skriver

    Jag kanske är en bakåtsträvare men jag förstår inte Lady Gaga-hysterin. Som jag ser det: Hon har galna käder på sig. Hon gör mainstream-radio-pop. Hon får 1 miljard views på Youtube för det och hyllas världen över.

    Hon kanske är en duktig låtskrivare men jag hör det inte. Kanske drunknar kvalitén i hennes låtar helt och hållet i produktionen, jag vet inte. Oavsett vad är det väl knappast musiken som är den stora grunden till hypen. Jag tycker inte man kan påstå att hon har ett speciellt särpräglat sound, till exempel.
    Sen att hon skulle vara en förebild för unga tjejer förstår jag inte heller. Att hon skulle representera en kvinna som ”inte behöver vara snygg och perfekt hela tiden” tycker jag inte stämmer alls. Hon dansar ju runt nedbantad/retuscherad i string i videon! Ska en kvinna vars främsta drag är att uttrycka sin individualitet och kreativitet verkligen behöva göra det? Är inte det, om något, att foga sig efter rådande ideal/krav på kvinnliga artister från popmusikindustrin?

    Svara

  13. M skriver

    Personligen så har jag ingen artist som en förebild för mitt eget liv. Troligtvis för att jag inte är en musikartist själv. Jag känner ingen strävan efter att spegla mitt liv genom andra människor på en scen. Vilket många vill göra med artister…

    Svara

  14. M skriver

    Varför vill människor se artister som förebilder? Det är personer som i första hand står för underhållning. Är av samma kött och blod som alla andra utanför en scen.
    Jag har aldrig riktigt förstått idol-hysterin eller hela den här grejen med att popartister ska vara förebilder. Sen har jag ju aldrig bett någon om en autograf heller. Är det inte lite märkligt att man alltid ska diskutera om kvinnliga musiker är bra förebilder eller ej. Vad är en bra manlig förebild då? Eller inte bra?

    Varför skulle jag eller någon annan som inte är musiker ha en musikartist som en förebild? För mig är en förebild, någon som utför handlingar som jag ser upp till, samt lever som jag vill. Har samma värderingar som jag osv. Eftersom jag till yrket inte är musiker så har jag så himla svårt för att förstå hela grejen med att finna en trygghet i en musikartists liv. Alltså en idol-dyrkan av en människa man aldrig har träffat.

    Jag lyssnar på den musiken jag gillar, det räcker så för mig. Jag vill inte veta vad Nina i A Camp äter till frukost, vad hon har för strumpor osv. Jag lyssnar på musiken det räcker för mig.

    Svara

  15. Nina skriver

    Visst, videos kan ösa på med ”starka kvinnor” men så länge de i samma video dansar och juckar i ministringbikini ger det bara budskapet att det är ok om kvinnor är starka och ”går mot strömmen” så länge män samtidigt kan sitta och bli kåta på dem. Jättekul budskap det där.

    Svara

  16. Johanna K skriver

    Hej M och Nina,

    Ingen har påstått att artister måste vara förebilder. Det vi säger är att det finns ingen Billboardartist som inte tänkt igenom vad de vill signalera och därför är det intressant att prata om vad det egentligen är de sänder ut för signaler och varför vissa signaler är vanliga 1999 medan helt andra dominerar 2009.

    M, man kan ANALYSERA underhållning.

    En stringbikini i guld säger en sak, en stringbikini i ekologisk bomull en annan. Yup, trots att båda visar hud.

    En kommersiell Beyoncélåt riktad till en kvinnlig publik säger en sak, en kommersiell Gagalåt riktad till en kvinnlig publik en annan. Yup, trots att båda är catchy kommersiella poplåtar.

    Det är hela förutsättningen för Agnes och mina små samtal, alright?

    Svara

  17. Johanna K skriver

    Det är som Jasmin säger längre upp i kommentartråden:

    ”Visst, Beyonces låtar är också hitlistemusik, men jag har skrattat, gråtit, varit kär, varit dumpad, varit stark, varit smart till hennes soundtrack hela mitt liv. Jag känner ingenting när jag lyssnar på Gaga.”

    Självklart behöver det inte vara fel att ”känna ingenting” av musik. Men frågan är varför LG:s marknadsanalytiker sagt ”just nu är det rätt att förmedla 0 riktiga känslor” medan Beyoncés marknadsanalytiker för tio år sedan sa ”låt så mycket som dina fans riktiga liv som möjligt!”

    Svara

  18. L skriver

    I en intervju blev Gaga tillfrågad om hon var feminist. Hennes svar: Nej, jag hatar inte män

    Svara

  19. j skriver

    Johanna K: Att Lady Gaga gör mindre experimenterande musik var ju en implicit poäng i mitt resonemang. Ett steg i riktningen hon tar ut. Sen har hon själv förmodligen inte alls det metaperspektiv jag läser in i hennes handlingar, men så brukar det ju vara med artister. De är mest intressanta en i större, samhällelig kontext. Därför är det nog också nödvändigt att skilja Gaga som fenomen från hennes musik.

    Svara

  20. Johanna K skriver

    j: Förstod att du menade så, ursäkta om det lät som att jag försökte gå i polemik med dig.

    Den argumentation du får låter mycket som diskussioner jag och Daniel Björk hade (han får flika in om han inte håller med nu!) när jag var på Rodeoredaktionen, där han hela tiden ville se saker som intressanta för att de är fenomen som reflekterar vår tid och så vidare (ett vanligt argument från modemänniskor) medan jag kanske kan komma till en punkt där jag tycker att det tomma inte alltid EGENTLIGEN tyder på någonting jättestort, coolt och intressant utan kanske helt enkelt är… tomt?

    Men jag tycker både fenomensättet och realitysättet att värdera artister på har sitt värde.

    Svara

  21. M skriver

    Johanna K: Anna skrev om förebilder inom musik före mig, jag fortsatte på hennes spår. Jag har ALDRIG påstått att man inte kan analysera underhållning. Vad får du det ifrån?

    ”En kommersiell Beyoncélåt riktad till en kvinnlig publik säger en sak, en kommersiell Gagalåt riktad till en kvinnlig publik en annan. Yup, trots att båda är catchy kommersiella poplåtar.
    Det är hela förutsättningen för Agnes och mina små samtal, alright?”

    Svar: Jag har aldrig påstått något annat.

    J: Jag håller med.

    Svara

  22. M skriver

    Johanna K: Jag har aldrig påstått att ni har påstått att artister skulle behöva vara förebilder. Jag sa min åsikt utifrån mig själv och det Anna skrev. Självklart är det intressant att diskutera vad olika artister förmedlar, samt hur de tänkt igenom sin approach. Det är inget i mina kommentarer som påstått något annat. Om du fick den uppfattningen så var det ju synd.

    Jag tycker er diskussion är intressant.

    Svara

  23. M skriver

    Johanna K: Jag kanske skulle riktat min kommentar till Anna, då kanske detta missförstånd inte hade undvikits. Du kanske trodde att jag ville gå i polemik med dig. Det var i alla fall inte mitt syfte. Dock kan jag ha svävat med egna åsikter som fått dig att läsa in något i mina meningar som jag inte menade. Nu har vi rett ut det i alla fall. Skönt!

    Svara

  24. ciggen skriver

    ”AB__JA men just det ja. Hon visar ju fittyn”

    :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

    Svara

  25. CONSPICERE » Blog Archive » ibland räcker dagens datum somminsta gemensamma nämnare skriver

    [...] på sista föreställningen av Mefisto – en karriär på Stadsteatern. Samtidigt på internet. Det bor en djävul i oss alla men shit, Lady GaGa är Klaus Manns [...]

    Svara

  26. M skriver

    Johanna K: Ursäkta att jag blev sur, men du SKRIVER sådant till mig som är så självklart och som INTE har något att göra med det jag har sagt. Så jag blev faktiskt sur. För jag förstår inte alls din anledning till att förtydliga din motivation med din och Agnes diskussion. Jag har inte heller nämnt ditt namn eller påstått något om dina åsikter. Jag pratar i mina kommentarer om synen på musikartister generellt som jag uppfattar att många har. Jag drog ingen jämförelse med att det är fel att analysera underhållning.

    Svara

  27. Johanna K skriver

    M: Okej!

    C: Hennes underliv är så totalt renrakat och utslätat att jag inte vet vad det är man kan påstå att hon visar.

    Svara

  28. Gagas skinnstring - Rodeo Snygg | Rodeo Magazine skriver

    [...] Gaga berör, bevisligen. För någon dag sedan blossade en debatt upp på min förra chefs Facebook. Jag tror [...]

    Svara

  29. Arash Arfazadeh skriver

    KAN MAN FÅ PÅPEKA ATT DEN VERSIONEN AV AMERICAN LIFE AV MADONNA SOM DU TAR UPP ÄR DEN URUSLA CENSURERADE MTV-VERSIONEN? Originalet var så grovt att det inte ens fick visas i USA.

    Originalet är en av de starkaste videor jag sett och gör american life till madonnas utan tvekan bästa album. Hon spränger en modevisning med krigstema i luften. kolla på jonas åkerlunds hemsida
    http://www.raf.se

    Svara

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Promotion
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
mars 2010
m ti o to f l s
« Feb   Apr »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031