Mode

STOCKHOLM SS13: AGNES SAMMANFATTAR STOCKHOLMS MODEVECKA — DAG TVÅ

Dagmar vår/sommar 2013. 

Det hade äntligen blivit sol igen på tisdagsmorgonen. Dagmar inledde dagen med en visning att matcha.

Dagmar har flyt just nu. Deras höstvisning var en av de mest kritikerrosade, varefter de som enda svensk blev nominerade till det stora modepriset Woolmark, och de ser framåt när de utvecklar sitt signum: det stickade, det färggranna. Det är fortfarande där de är bäst. Och för att inte glömma: de räknar numera Net-a-porter som en av sina återförsäljare. Det lär bli spännande att följa Dagmars utveckling nu när de når ut så pass globalt.

Dagmars vårkollektion 2013 skulle egentligen ha presenterats på det nyinstiftade konst/mys-centret i skärgården, Artipelag. Men chefen (tillika babybjörnens uppfinnare) ändrade sig plötsligt och Dagmar fick inta det kyliga, enorma tältet i Kungsträdgården i stället. Som så många andra hade de dock inte svårt att fylla upp det. Men jag är övertygad om att Dagmars somriga, färggranna kollektion skulle gjort sig utmärkt mot skärgårdsnaturens fond, snarare än mörkret i tältet.

 Dagmar vår/sommar 2013.  Foto: Kristian Löveborg.

JÅAL Atelier vår/sommar 2013.

Det var nog fler än jag som ivrigt inväntade nykomlingen Josefina Larssons Stockholms-debut med sin JÅAL AtelierHon har tidigare jobbat på Preen, tagit en master på Central St Martins, visat på examensvisningen, och nu kommit tillbaka till Sverige för att öppna eget (vilket hon alltså redan gjort, sin design säljer hon redan via hemsidan). JÅAL står för Josefina Åsa Anna Larsson, vilket inte bara är hennes namn, utan även namn på betydelsefulla kvinnor i hennes släkt. Kreativt drivna kvinnor spelar en stor roll när Josefina Larsson designar, hon komponerar nogsamt ihop kollektioner som uttrycker en väldigt karaktärsfull kvinnlighet.

Våren 2013 har hon även hämtat inspiration från ”Man Ray, hypnoser och skolgårdsintriger”. Jag ser det som en mycket stark debut, trots visningstältets långa avstånd när vi skulle behövt intimitet. Men publikens intresse stannade genom hela visningen. Välskuret, fokuserat och intressant.

De lila plaggen med ett modifierad kamouflage/hypnos-print var kanske de mest kommersiella – förutom de perfekta skjortorna och fickförsedda kappan såklart. Mest svårburet är kanske de plisserade byxorna med dubbla resår i midjan. Men min poäng här är att Josefina Larsson besitter en fantastisk talang som vi lyckligtvis får tillgång till genom JÅAL Atelier. En vi ser fram mot att följa genom framtida modeveckor.

Och trota att JÅÅLs design kan beskrivas som både sansad, enkel och fokuserad står hon för något annat är den likriktning vi blivit så vana vid inom begreppet svenskt mode.

 JÅAL Atelier vår/sommar 2013.   Foto: Kristian Löveborg.

JÅAL Atelier vår/sommar 2013.   Foto: Kristian Löveborg.

The Local Firm vår/sommar 2013. Foto: Kristian Löveborg.

The local firm skakade inte bara fram fiskarhatten ur byrålådan, utan en och annan supermodell följde också med. De brukar vara bra på det där, att smörja in sina visningar i energi. Få modeartärerna att riktigt pumpa. Jag kan tänka mig att det sår WERK på deras skyltar backstage.

Det blir helt enkelt väldigt tydligt att The local firm älskar mode ungefär på samma överdrivna sätt som när Diana Vreeland kunde gorma: FASHION! (fast utan att TLF är hennes stil såklart) Och vi vet ju att det inte behöver vara en dålig sak. Men jag minna när The local firm gjorde debut, då var vi alla eld och lågor. De fyllde upp ett tomrum med sin råa stil och oängsliga anspråk. Kanske behöver de kolla upp var det där tomrumet har skiftat till idag – för att inte tappa sin coolhetsfaktor. (Är det verkligen skäggiga män i fiskarhatt?)

 

The Local Firm vår/sommar 2013. Foto: Kristian Löveborg.

 Maria Nordström vår/sommar 2013.

 Maria Nordström vår/sommar 2013.

Maria Nordström är alltså ännu en av våra nya couturedesigner i Sverige. Hennes förra kollektion – och första visning under modeveckan – var en mörk historia som involverade fjädrar och andra naturrelaterade delar som musslor. Jag såg hennes stil då som gotisk. Den här gången visade hon en helt annan sida av sig själv. Hon har gått från ”01 Purgatory” – skärseld –  till ”02 Shields” – sköldar. På sätt och vis finns de mörka elementen kvar i hur hon beskriver plaggen: sköldar mot det urbana landskapet vi lever i och ensamheten som ryms där. Det här känns lite mer, hon gör nämligen ett statement istället för att plocka fram fjädrar som en symbol för känslor. Och Maria Nordström måste rört sig ganska långt utanför sin komfortzon. Från en designer som är expert på drapering fick vi intre direkt mycket av den varan – men expertisen syns i de vackra vida byxorna och kjolen med volang. Lönade det sig? Ja det skulle jag säga. Hon har inte nått ända fram men är på god väg.

 Maria Nordström vår/sommar 2013. Foto: Kristian Löveborg.

 Maria Nordström vår/sommar 2013. Foto: Kristian Löveborg.

 Diana Orving vår/sommar 2013. 

 Diana Orving vår/sommar 2013.

Under en modevecka pågår så mycket mer än bara modevisningar. Visningarna är det viktiga – det är de som tillsammans i förlängningen skapar en bild av vår tid. Men som deltagare under veckan är det mycket mer som händer runt omkring.

Du träffar en aldrig sinande mängd människor, och du behöver bete dig korrekt i alla lägen (för att inte nämna: se stabil ut?), under en visning blir man lätt distraherad av modeller som ser väldigt unga eller smala eller på andra sätt spöklika ut, av musiken eller av vinglig gång i skor som är alldeles för små. Mellan visningarna ska du hinna trycka i dig någon mat och dessutom smälta intryck och spotta ur dig något smart om vad du sett. Kameror, högklackade skor och vitaminvatten är din omgivning och du pratar med alla men ändå ingen. Det är lite som en klassträff där du förväntas känna varje person men vet i själva verket ingenting om den som står eller sitter bredvid dig, dens historia eller känsloliv. Allt det här ligger i slutändan till grund för hur du uppfattar en visning. Det gäller alltså att helt kunna fokusera när lamporna över visningspodiet väl vrids upp. Om inte visningen i sig får dig att stanna upp och tappa andan och glömma allt, det vill säga. Glömma att du ens är en entitet.

Diana Orvings visning var en sådan stund. Egentligen direkt, när musiken vreds upp och en bredaxlad, smutsbeige, trench skred ut, knäppt nästan hela vägen upp. Redan då kände nog alla som var där att det skulle bli något annat. Men: 40 looks. Varav kanske hälften helt handgjorda av Diana Orving själv. Inte ens i Paris får du se 40 looks, som alla bär. Det var inte en enda sekund som du ville att visningen skulle/borde ta slut.

Två kvällar tidigare hade Diana Orving haft ett vernissage för ett tygkonstverk i taket på restaurang Riche. I april tidigare i år visade hon en helt handgjord atelier-kollektion genom ett koreograferat dansperformance i Operans guldfoajé. På Operan har hon dessutom skapat kostym för en av baletterna som visades där under våren. Hur kan det rymmas så mycket talang i en enda person? Det ekade i mitt huvud senare, men det var inte vad jag tänkte på när jag satt där. När du är fångad av ögonblicket är du bara där, i det. Trots att vi befann oss i det kalla distanserade visningstältet rann tårarna på mig och på många andra. Dödsklockorna slog i musiken, klockor för en ny dag, Billie Holiday sjöng Don’t Explain med sin raspiga stämma och i finalen följde Diana Orving sina modeller ända ner till slutet. Hon stod där stolt. Jag kände mig också lycklig, över att ha fått vara där.

 
Diana Orving vår/sommar 2013. Foto: Kristian Löveborg.

Diana Orving vår/sommar 2013. Foto: Kristian Löveborg.

Diana Orving vår/sommar 2013. Foto: Kristian Löveborg.

Diana Orving vår/sommar 2013. Foto: Kristian Löveborg.

Agnes Grefberg Braunerhielm
  1. Ida skriver

    Åh vad jag tycker om dina sammanfattningar!

    Svara

  2. elisabeth skriver

    fint skrivet om jåal.

    Svara

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Promotion
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
augusti 2012
m ti o to f l s
« Jul   Sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031