Mode

I Hedi Slimanes första klänningar (och kråsblusar)

Lady Gaga mottar Lennon Ono Grant for Peace 2012.

 

Lady Gaga, ett dygn tidigare, när hon tillsammans med M.I.A. besöker Julian Assange på Ecuadors ambassad.

 

Lady Gaga, ett dygn tidigare, när hon tillsammans med M.I.A. besöker Julian Assange på Ecuadors ambassad.

 

Så: Lady Gaga är först ut med att bära Hedi Slimanes första vårkollektion för det nya Saint Laurent.

Vad säger ni? Att det just blev hon är väl en en naturlig följd av att Gaga också var först med att uttala sitt stöd för Hedi, efter striden med Cathy Horyn. Vilket kanske inte var oväntat, heller, när Gaga tidigare skrivit artiklar där hon begrundar Horyns förmodade sopighet. Till Muglers visning under modeveckan hade hon dessutom gjort ett soundtrack där hon sjöng ut sin åsikt om Cathy Horyns stil. (”Cathy Horyn your style ain’t dick”.)

Så, det råder inget tvivel om saken, särskilt inte efter dessa klädmässiga ställningstaganden: Gaga är ”team Hedi” både mot Horyn, men även i den rivalitet som målats upp mellan Hedi Slimane och Raf Simons. Vilken betydelse kan det komma att få för Hedi?

 

Den första klänning Hedi Slimane visade för Saint Laurent, vår/sommar 2013. En smal och hellång safariklänning.

 

Jag minns förväntan i luften innan Hedi Slimanes första visning för Saint Laurent för två veckor sedan. Hur länge hade vi väntat på att få se Hedi Slimanes första klänning? Fem år? Sju? Nog sedan 2002, när han tog jobbet på Dior Homme. Så tio år. Minst.

Det är Hedis första damkollektion. Och äntligen en Yves Saint Laurent-kollektion där Yves f.d. partner Pierre Bergé är nöjd med valet av chefdesigner (så nöjd att han var på gränsen till tårar efter visningen).

Klänning no 2, av Hedi Slimane för Saint Laurent.

Hedi var ju i själva verket redan 1996 the chosen one att ta över YSL. Så, det var väldigt mycket som stod på spel, då, innan visningen. Och väldigt mycket som skulle sammanfattas i en enda klänning.

Jag minns inte nu vad jag förväntade mig att få se då, egentligen. Men resultatet – kaftaner, western/safari-klänningar och långa flödande chiffonger med krås? Det är, när man tänker på det, helt logiskt. Det är Hedi Slimanes kärlek till Los Angeles’ indie-rock/hippie-kids filtrerat genom Yves Saint Laurents arv.

Saint Laurent av Hedi Slimane, finalen.

Yves Saint Laurent själv (och Pierre Bergé också, för den delen) citeras ofta med att han hatade mode, men älskade stil. Idag kan det vara svårt att förstå vad han menade: det som kallades stil på den tiden är väl i stora drag grunden för mode idag just på grund av Yves Saint Laurent. Mode då å andra sidan, innan Yves Saint Laurent slog igenom, handlade om perfekta klänningar i couture-salonger för rika damer som inte gjorde mycket om dagarna bortsett från att socialisera med varandra. Ingen brydde sig vidare om modet från gatan, innan Yves Saint Laurent äntrade scenen.

Hur tacklar man det idag? Hedi Slimane har presenterat sin version, och halva modevärlden jublade, andra halvan lyfte på på två enormt förvånade och förvirrade ögonbryn: Skulle det här vara modernt?

Det nya och det moderna – de kläder som bara måste finnas trots att planeten redan är fullkomligt överbelamrad med kläder – får ofta vara modets incitament. Yves Saint Laurent hatade det, och Hedi Slimane verkar göra uttryck för att hålla med. Slimane har tidigare berättat att han föredrar amatörskap (”den som älskar”) framför professionalism. Attraktion framför erfarenhet: ”Det tvingar de i branschen att tänka på ett nytt sätt.” Jag misstänker att det är där han står med sin första Saint Laurent-kollektion. Jag skulle nog, å andra sidan, säga att jag inte börjat tänka på ett nytt sätt. Än. Jag kräver någonting mer än smala ben och återupplivade – om än väldigt snygga – YSL-klassiker. Men jag är villig att ge det en chans. Eller två. Eller tre. Eller hur många som Hedi Slimane behöver. Jag skulle vilja påstå att det tog Pilati 3-4 säsonger innan han blev en ledande stjärna på samma modehus?

Till dess kan vi väl ställa Hedi mot hans föregångare på ett enkelt sätt, genom YSLs mest kända bidrag till världen och det som nog alla vill ha i garderoben: Le Smoking.

Hedi Slimanes öppningslook var en version på le smoking…lågt på höften och med hatt.

…och Alber Elbaz gav sin version i kollektionen för Yves Saint Laurent f/w 2000. Med kjol.

 

…sen kom Tom Ford…f/w 2001.

 

…och Stefano Pilati. F/w 2005.

 

Och originalet, haute couture 2002.

 

Och 1966.

 

Agnes Grefberg Braunerhielm
  1. Frida skriver

    Bästa Agnes. Tack för att du är en av få modeskribenter som skriver om mode på ett mångsidigt, fördjupande, allmänbildande och inspirerande sätt. Som ger modet en historia, bortom den där ytliga och flyktiga konsumtionsjournalistiken, och som speglar dess roll i samhället ur ett kulturellt perspektiv. Tack för att du lyfter fram konsten i modet och skriver på ett sätt som gör att jag bara vill ha mer, höjer på ögonbrynen och tänker ”aha”.

    Du får aldrig sluta skriva om mode.

    Svara

  2. Ulla-Marie skriver

    Japp. Håller med Frida.

    Svara

  3. Karin skriver

    Jag håller också med Frida!

    Svara

  4. Emma Hå | shoes and beyond skriver

    Mycket bra inlägg! Mer sånt här! :D

    //Emma Hå

    Svara

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
oktober 2012
m ti o to f l s
« Sep   Nov »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031