Mode, Modevecka, New York

New York SS14: Kämpa, Rodarte

Rodarte – Backstage – Mercedes-Benz Fashion Week, Spring 2014. Foto: AOP.

Rodarte - Backstage - Mercedes-Benz Fashion Week, Spring 2014. Foto: AOP.

Rodarte – Backstage – Mercedes-Benz Fashion Week, Spring 2014. Foto: AOP.

Rodarte – Mercedes-Benz Fashion Week, Spring 2014. Foto: AOP.

Någon kallade det Rodartes version av Rihanna för River Island.

Faktum är att det liknar hur Rihanna brukade klä sig. I någon vecka. Cirka 2011?

Någon annan sade: ”Skåda, Miley Cyrus, du har fått en garderob! Katching.”

Annat löst modefolk började spy (på internet, inte på plats) vid blotta åsynen av look 1. Och de har gråtit blod sedan dess, på grund av att de nu förlorat sitt Rodarte, den enda sanna juvelen i New Yorks plastiga modekrona.

Jag spyr inte. Jag tycker själva looken är ball. Vem gör inte det? Alltså i sitt naturliga sammanhang. På hårda brudar i Los Angeles (inspirationskällan för Rodarte-systrarna är LA:s klubb- och nattliv). Uppenbart är det latinas i Los Angeles som Rodarte försöker imitera, och cholas, hardcore latina gangbangers.  De är tjejer med en stil och en blick som mördar. Som menar allvar.

Så. För det första är det ju ”egendomligt” hur  inte en enda modell i visningen – som ägde rum på ett känt galleri på Manahattan – var latina. För det andra såg varje modell helt blank ut. Ingen av dem tilläts eller gav utrymme att ha någon som helst attityd. Här finns ingen blick som menar allvar. Den är istället helt tom. Lika tom som den här Rodarte-kollektionen.

Det finns ett glapp inom modevärlden, mellan två olika läger, och det gör sig påmint mer än någonsin just nu. Det är mellan haute couturen – det mode med ursprung i Paris för rika societetsdamer – och streetwear och gatustil – det mode som pulserar på gatan, det som uppstår främst i attityden hos bäraren.

Mode, alla modehus, vill så hemskt gärna kombinera dessa två just nu. De vill ha gatans cred, men sälja klänningar till vita rika kvinnor för miljoner. Men det går inte, inte idag, att bara plocka upp en stil från gatan på det här sättet och stoppa in den på Chelsea art gallery och få cred för det.

Det kanske ÄR roligt att plötsligt se New York-societet och Tinsley Mortimer-kändisar gå runt på sina flådiga fester i samma kläder som cholas, men i samma ögonblick man tänkt den tanken blir det inte kul. Det blir en förklädnad de kan ta av sig när säsongen är slut. Och för dem betyder det ingenting annat förutom att det är dyrt, det är Rodarte, det är status. För rik, mode och status är vad som utgör deras stil.

En sådan här kollektion, utförd på detta sätt, med denna slappa hand och till synes oförståelse för vad de kopierar, för inte världar närmare på något sätt. Det skapar snarare en läskig iskall distans. Nu hårdrar jag det här. Men det är i slutändan, i mina ögon, vad detta kommunicerar…

Rodarte - Runway RTW - Spring 2014 - New York Fashion Week

Anledningen till misslyckandet, tänker jag, är att den här kollektionen erbjuder just ingenting annat än en copy-paste på stilen, paketerad i ett vitt, välsytt format i mulberrysiden med hög status.

”Kulturell turism” kallar Robin Givhan det och skriver ”They looked as if they’d just come from some souvenir stand hawking “authentic” homeboy tchotchkes.

Den här kollektionen ger varken rättvisa till de brudar som Rodarte faktiskt snott den av (varken Rihanna, cholas eller LAs nattliv), och den vrider heller inte upp den till nästa nivå.

Kollektionen har snarare, om något, ett skimmer av förlöjligande över sig. I alla fall lämnar den det öppet för modefolk som anser sig  bättre än tjejer med streetcred att förlöjliga, och de har (om man läser på nätet) gått rakt på. (”Bad taste!” ”Disgusting!” ”Horrible not stylish at all!” osv).

Avstånd skapas, fördomar späs på. Allt för att Rodarte just presenterar en ”outside view” av en värld de inte känner till, eller ens verkar vilja känna till.

Nu tror jag inte att det var Rodartes avsikt att göra det. Heller inte att prestera en icke hänsynstagande, attitydlös och platt kollektion. I visningsvideon på style.com pratar de, som designers, mer om visningens ljus och set design än själva plaggen och kollektionen. Jag tänker att det får vara talande…

  • Rodarte - Backstage - Mercedes-Benz Fashion Week, Spring 2014. Foto: AOP.
  • RODARTE Ready to wear spring summer 2014_
New York september 2013
  • RODARTE Ready to wear spring summer 2014_
New York september 2013
  • Rodarte - Runway - Spring 2014 Mercedes-Benz Fashion Week
  • Rodarte Spring 2014 RTW
  • Rodarte - Runway RTW - Spring 2014 - New York Fashion Week
  • Rodarte - Runway RTW - Spring 2014 - New York Fashion Week
  • Rodarte Spring 2014 RTW
  • Rodarte Spring 2014 RTW
  • Rodarte Spring 2014 RTW
  • RODARTE Ready to wear spring summer 2014_
New York september 2013
  • RODARTE Ready to wear spring summer 2014_
New York september 2013
  • Rodarte - Backstage - Mercedes-Benz Fashion Week, Spring 2014. Foto: AOP.
  • RODARTE Ready to wear spring summer 2014_
New York september 2013
  • RODARTE Ready to wear spring summer 2014_
New York september 2013
  • Rodarte - Runway RTW - Spring 2014 - New York Fashion Week
  • Rodarte - Runway RTW - Spring 2014 - New York Fashion Week
  • Rodarte Spring 2014 RTW
  • Rodarte Spring 2014 RTW
  • RODARTE Ready to wear spring summer 2014_
New York september 2013

Rodarte SS14. Foto: AOP och FirstView.

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode, Produkt, Smycken

Malin Henningsson, mässing och borghamnsmarmor

Jag kommer ihåg Malin Henningssons smycken när hon sålde dem för några år sedan på Konstfacks julmarknad.

Nu har hon tagit både kandidatexamen i smyckekonst samt masterexamen i textilkonst och gjort sin första kommersiella smyckeskollektion, där hon experimenterar med material som pvc, perspex, svensk marmor och mässing.

Snyggt. Klassiskt men samtidigt mycket samtida.

Alla smycken görs för hand av Malin Henningsson i Stockholm. En kan hitta kollektionen på malinhenningsson.tictail.com.

21626-c30c98019c364ffaa5703c3e37895367

21626-3a0d6af21af843769bb0e2d8616abb2f 21626-93692aca907c48698dbf21a66386dd19

Malin Henningssons kollektion ”Jocalia æris”. Foto: malinhenningsson.com

”Jocalia” är ett gammalt ord för juveler, mer specifikt tillämpad på de smyckningar som en kvinna, trots att hon var gift, fick kalla sina egna.

Agnes Grefberg Braunerhielm

Livsstil, Mode, Modevecka

Och meanwhile på New Yorks modevecka…

Fall 1994 Fashion Week: Todd Oldham Fashion Show Fall 1994 Fashion Week: Calvin Klein Fashion Show

Huffington Post har lagt upp bilder på hur det kunde se ut under modeveckan i New York förr. Lite 1994, kanske?

Vi ser Cindy Crawford gå en Todd Oldham-visning och Mariah Carey på Calvin Klein. Och nedan Julia Roberts med Susan Sarandon på samma Todd Oldham. Sen Tupac Shakur som festar loss på modeveckans avslutningsfest i november -94.

Fall 1994 Fashion Week: Todd Oldham Fashion Show

Tupac Shakur attend Fashion Week finale party at Club Expo.,

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode, Modevecka, New York

Diane Von Furstenberg SS14: ”Allt jag bryr mig om är att glorifiera kvinnan”

Diane Von Furstenberg During Spring 2014 Mercedes-Benz Fashion Week - Runway

Diane Von Furstenberg, Spring 2014 Mercedes-Benz Fashion Week – Runway.

Diane Von Furstenberg tillhör inte de modemässigt spännande visningarna under NYFW. Kanske är det mest en personlig åsikt: jag fastnar inte för hennes prints eller material eller estetik över lag…

Men hennes visning verkar vara en av de flamsigaste. Och det är ju kul att få le lite på en modevecka. Förra gången var det hon som fick premiärtesta Google Glass. Den här gången dök Naomi Campbell upp.

Och alla kändisar som kan urskiljas som New Yorks svar på prinsessor är där (Paris och Nicky Hilton, Jessica Alba, Allison Williams, flera lika dana jag inte vet namnen på?). Kanske inte så konstigt med tanke på att när Diane Von Furstenberg lanserade sitt märke med den kända wrapklänningen på 70-talet, var hon prinsessa.

Diane Prinzessin zu Fürstenberg var gift med Eduard Egon Peter Paul Giovanni Prinz zu Fürstenberg, tysk prins, mellan 1969-1972, och de fick två barn ihop.

Och när hon för första gången visade sina wrapklänningar för Diana Vreeland stirrade hon tillbaka och skrek  att detta skulle bli en enorm succé, och det blev det, en alldeles för stor succé. 70-talets kvinnor törstade så efter att klä sig i klänning att plötsligt hade Diane Von Furstenbergs modell sålts i hundra tusentals exemplar, och ingen ville se den igen. Först en decennium senare kunde hon göra comeback.

Diane von Furstenberg i sitt New York-hem med sin son, ca 1970.

Jag vet inte vad jag vill säga med det här, mer än att trots att Diane Von Furstenbergs mode idag känns inte helt samtida, inte direkt modernt, skapar hon helt enkelt fortfarande för sina  kvinnor. Glamourösa och lyxiga, likadana som hon själv. Och hon är nog den enda designer i New York där Naomi Campbell dyker upp och stänger visningen.

”All I want is to glorify the woman”, säger hon till style.com, och kallar sin SS14-kollektion för ”en bärbar oas”. …..

Diane Von Furstenberg During Spring 2014 Mercedes-Benz Fashion Week - Runway

Diane Von Furstenberg SS14,

An Alternative View - Mercedes-Benz Fashion Week Spring 2014

Diane Von Furstenberg SS14. Foto: AOP.

Här följer några fina klipp ur historien också (hela anledningen till detta inlägg):

Prinsessan och prinsen Von Furstenberg i sin splitternya Park Ave-våning, Vogue jan 1972. Foto av Horst.

Inget går upp mot 70-talsinredning…

Diane Von Furstenberg i Vogue, feb 1974. Foto: Bob Stone.

Diane Von Furstenberg i Vogue, feb 1974. Foto: Bob Stone.

När hon gifte sig 1969 var det i en klänning sammanställd Marc Bohan på Dior, men designad av henne själv.

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode, Modevecka, New York

Nya ögon på det invanda

Modeveckan för våren 2014 pågår i New York.

Style.com’s modekritiker Tim Blanks sa just att det bästa hittills har varit de visningar som ”får oss att se med nya ögon på gamla saker”.

Du tittar på en sweatshirt eller basketshorts. Men de är inte en sweatshirt eller basketshorts längre, de är en kjol eller en halterneck. Och han tog specifikt Alexander Wang SS14 som exempel:

Alexander Wang SS14. Foto: firstview.

Alexander Wang SS14. Foto: firstview.

Alexander Wang SS14. Foto: firstview.

Alexander Wang SS14. Foto: firstview.

Alexander Wang SS14. Foto: firstview.

Jag förstår precis hur Tim Blanks menar. Det han pratar om är något av modets paradnummer. Att se på invanda mönster, föreställningar eller plagg i nytt ljus.

Jag tycker bara föga förvånande att Alexander Wang SS14 inte är all that. Det finns inget raffinerat över  hans design. MEN det funkar fantastiskt bra för den funktion det fyller: ballt mode för en kvinna i en metropol som är mån om en tuff och sexig sida. Och jämfört med mycket av vad som visas under modeveckan i New York är Wang rena Balenciaga.  ………..

Jag tror redan att jag kommer fastna för HBA, Threeasfour, Y-3, Narciso Rodriguez och möjligen Altuzarra från NYFW utan att ens ha kollat deras visningar ännu. Får göra det imorgon. Thom Browne brukar ju även vara bra med koko. Och Marc Jacobs kan få till det ja. Louise Goldin dock, var jag tvungen att kolla nu – sådan besvikelse  ?

 

Agnes Grefberg Braunerhielm
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
april 2014
m ti o to f l s
« Mar    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930