Kultur, Mode

På tal om Diana Vreeland….

Diana Vreeland på sitt kontor. Foto: James Karales / DianaVreeland.com

…ikväll går dokumentären Diana Vreeland: The Eye Has to Travel på SVT 2 (kl 21:45) som först hade premiär i september förra året.

För den som inte är bekant med ”modets grand old dame” som SVT kallar henne (vi skulle kunna slänga oss med det mycket men aldrig tillräckligt uttjatade uttrycket modevärldens ”härligaste hagga”, eller varför inte: den moderna modehistoriens viktigaste kvinna) kan jag här samla några snabba fakta:

  • Hon föddes i en rik familj (vad annars? att kunna leva ut som hon gjorde då kommer alltid vara betingat med privilegium) år 1903 i Paris där hon växte upp. Hennes pappa var en skotsk börshaj och hennes mamma, amerikanska, i rakt nedstigande led till president George Washingtons bror SAMT poeten Francis Scott Key (som skrev texten till Star Spangled Banner) och en känd dansare och jägare.
  • Vreeland ägde en gång en underklädesbutik i London. Det sägs att Wallis Simpson förförde prinsen av Wales i en av Diana Vreelands nattlinnen.
  • Hon tog sina första danssteg med Nijinski och hon lärde sig rida av Buffalo Bill (enligt egen utsago).
  • Jag vill att det ska se ut som en trädgård, men en trädgård från helvetet”, sa hon till inredaren Billy Baldwin innan han skulle dekorera hennes kända, röda, vardagsrum.
  • Hon inledde sin kärriär som redaktör vid en ålder av 33 när hon började skriva sin kända ”Why Don’t You…”-kolumn i Harper’s Bazaar. Hon kom att bli chefredaktör på samma tidning för att sen ta över samma post på Vogue, få sparken och därefter bygga upp Metropolitan Museum of Arts modebaserade museum Costume Institute, som rår över en stor samling kläder och varje år sätter ihop en stor modeutställning.
  • Jordnötssmör är världens bästa uppfinnig sedan kristendomen” sa hon, och hon åt samma lunch varje dag: en macka med jordnötssmör och marmelad, nersköljd med whisky.
  • Hennes sonson Nicholas är idag en tibetansk munk…kanske är det ens öde med en farmor som Diana Vreeland.

Så. Alla fall. Diana Vreelands storhet har nästan kommit att bli ett uttjatat ämne i modevärlden. Men kort och gott kan sägas att hon hade ett öga som ingen annan, och en kunskap och stil som var oimiterbar och [därmed] satte standarden för all framtida definition av modefotografi och modemagasin. Och hårda fakta var ingen hög prio för henne, hon kunde plocka fritt från olika tidsepoker till sina utställningar på The Met och hon kunde överdriva något enormt i berättelsen om sig själv. Men om det hon sa eller om det som står i hennes fantastiska memoarer D.V. (vilka tog sju år att för ihop för de två redaktörerna) är sant eller inte spelar ju som alltid mindre roll.

Jordnötssmör är världens bästa uppfinnig sedan kristendomen

Det viktigaste är väl vad hon faktiskt bidrog med: Hon jobbade helt instinktivt och det var kanske hennes starka vilja och totalt subjektiva syn på mode och hur saker och ting skulle göras (och på världen i allmänhet) som gjorde henne framgångsrik: Hon lyssnade mest på sig själv.

Men framför allt? Hon visste att mode allra mest var ett visuellt medium, till för att fröjda en publiks ögon. Hon satte modets kroppsliga dimension som sekundär. Kanske är det därför mode ens har gått igenom så många och stora utvecklingsfaser sedan hennes tid, och fortsätter göra det, för att sådana som Diana Vreeland (och de hon jobbade med såklart: Ruth Ansel, Avedon, Alexey Brodovitch med flera) bara bestämde sig för att göra precis allt på sitt eget sätt.

För favoritcitatet från denna maskin av citat är väl ändå: ”We all need a splash of bad taste – it’s hearty it’s healthy, it’s physical.  I think we could use more of it.  NO taste is what I’m against. Never fear being vulgar, just boring.”

52_hq

50_hq

Några av Diana Vreelands mest kända uppslag. Foto: DianaVreeland.com

Agnes Grefberg Braunerhielm
Promotion

Mode

En drömauktion…

Hej i värmen. Upptäckte just att Kerry Taylor Auctions i London  (stan jag kom tillbaka ifrån igår, det var modevecka, återkommer) har en sjuk jäkla drömauktion uppe just nu. Att köpa något är inte ens på kartan, rent monetärt självfallet men också som dröm/idé (HUR skulle man kunna erbjuda en värdig plats åt Diana Vreelands cigarettmunstycke? Breve nån plansch över soffan? nä va) – det räcker fullt ut att studera katalogen här på www. (En måste (/kan) inte äga allt som är vackert, vi vet ju det.)

Men vad vi kan se är inte illa…. Isabella Blows McQueen-blåsa från Eshu-kollektionen 2001. Diana Vreelands Saint Laurent-safarijacka? Samma kvinnas bästa lounge suit signerad specialsydd YSL haute couture 1985. Kanske en Madame Grès anno 1940 eller en Yves Saint Laurent ”Mondrian”-klänning ur kollektionen från 1965? En Balenciaga-kappa från 1950 – eller varför inte en Charles James? Lite plisserad Fortuny anno 1920, kanske en svart Schiaparelli-klänning med släp, tidigt 30-tal, som, om du vågade bära den, skulle vara det snyggaste du nånsin skulle ta på dig.

Bla bla bla. Man kan dreggla igenom katalogen här, och mina favoriter ligger här under….

GLAD MIDSOMMARRRR.

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode

BOT

 

Jag sitter inne med, typ, pollenchock. Men efter tips från Daniel aka den fantastiska Tommie X har jag i alla fall modellerna som fejkspelar instrument i denna video att gotta mig med. De innehar kanske världens bästa look, särskilt i grupp!

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode

INGA GENIER DIREKT

 

Hur beter sig modehus på Instagram egentligen? De flesta är dötrista. Men Stella McCartney tycker jag funkar bra. Riccardo Tisci är precis som man förväntar sig, lite skum, suddig och svårtolkad.

För de riktigt kassa kan vi ta Prada som exempel. Förutom detta hur Prada sprider en historia om en karaktär kallad ”Candy” (namnet på deras senaste doft) som helt går stick i stäv med bilden av ”sin” kvinna som Prada skapat: Prada sprider dessutom tönterier och pseudovetenskap via sin instagram, och värst av allt är hur de passar på att slänga in lite vithetens tolkningsföreträde.

Eller så här: kan man inte helt enkelt säga att det är rasism att kalla ljusbeige för ”nude” eller ”naken”? Jo det kan man. Och det är sjukt hur få det är som fattar det.

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode

KOSTYMUTFÖRSÄLJNING PÅ DRAMATEN

På lördag klockan 10 har Dramaten utförsäljning på alla underbara kostymer som gömmer sig i deras förråd. Här ovan kan man se en otroligt härlig snabbspolad modeshow över vad som kan fyndas. Klockan 10 öppnar dörrarna!

Agnes Grefberg Braunerhielm
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
januari 2015
m ti o to f l s
« Aug    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031