Begravningscouture

Så här på långfredagskvällen: Det har dykt upp mer info och en hemsida om Givenchy-musan Leonor Scherrers projekt: Leonor Funeral Couture.

Det var helt enkelt så, har hon berättat i franska Vogue, att hon skulle gå på Yves Saint Laurents begravning och tyckte inte att det fanns några kläder värdiga nog att klä sig i. Och det är ju logiskt, det finns tillräckligt med bröllopscouture så ögonen blöder, men varför inte begravningscouture? Att klä sig vackert på en begravning är väl nästan ännu viktigare än på ett bröllop.

Leonor Scherrer, som alltså är dotter till couturiern och modeskaparen Jean-Louis Scherrer (ett modehus som fortfarande existerar idag, främst i asien och kanske främst som parfym, och som Scherrer själv fick sparken från 1992) har tänkt att ta in en ny designer för varje år till Leonor Funeral Couture, och låta varje designer skapa en egen linje. Hennes gode vän Ricardo Tisci på Givenchy har redan sagt ja såklart. Och vem bättre lämpad för en kollektion begravningscouture? De första plaggen får vi se under nästa år. Leonor har sagt att hon är inspirerad av och söker något i stil med Goyas änka.

Frågan är också om allt blir svart eller om de kommer att experimentera med och sväva iväg i andra färger. Men de nu så heta (tydligen?) svarta bröllopsklänningarna i åtanke.

Här syns Leonor längst bak i Givenchy-kampanjen. Hon är het.

Det är redan bestämt att det blir en parfym också. En begravningsparfym. En doft att bära när du sörjer.

Och: parfymen är redan döpt till Maximilia, efter den helgonförklarade polska martyren och franciskanmunken Maximilian Kolbe (han hamnade i Auschwitz för att ha gömt judiska medborgare – och väl i lägret tog han ett straff om svältdöden i stället en annan man, som hade barn och familj). Hur låter det för en doft…

Leonor Scherrer backstage på Givenchy. Fotat av Jak&Jil.

Dessutom jobbar Leonor Scherrer just nu på sitt första album. En av låtarna är en är cover på Schuberts Der Tod und das Mädchen. På franska; La jeune fille et la mort – alltså döden och flickan. Vem var det som sa det där med att ljuset är bara livets ögonvita – det är med den svarta pupillen som vi ser…

Bilderna är ur franska Vogue (via fashionspot forums), läs mer i novembernumret.

Agnes Grefberg Braunerhielm
Promotion

McQueens havsgudinnor i Vogue Nippon

Och på tal om jobb ur Vogue: Tydligen så ska dessa, nedan, bilder dyka upp i kommande Vogue Nippon. Det är Solve Sundsbo och stylist George Cortina som har tagit modellen Alla Kostromichova under vatten och skapat ‘Mer Girl’. Uppenbart inspirerat av de där havsmänniskorna, sjögudinnorna, reptilskapelserna som tog catwalken i Alexander McQueens Plato’s Atlantis.

Väldigt vackra bilder. Men det är ju inte lite svårt att inte känna smärta i kroppen inför den sista.

Bada i så fantastisk final-showpiece-McQueen, alltså. (eller är det bara datamanipulerat?)

Agnes Grefberg Braunerhielm

Amber på omslaget av italienska Vogue

Steven Meisel fotar the mega Amber Valletta på omslaget av italienska Vogue. Hon bär sitt hår som hatt. Eller kan man kalla det en enorm överkamning?  Resultatet av hårväxt i pannan? Nya proportioner och intressant i vilket fall…att se resten av numret.

Agnes Grefberg Braunerhielm

McQueen-auktion

Housing Works håller en ‘hyllningsauktion’ med Alexander McQueen-plagg ur diverse kollektioner. Den slutar den 11:e april och utgångspriserna är extremt låga… Pengarna ska gå till New Yorks hemlösa som lever med HIV/AIDS.

Kan vara fint att titta på plaggen i detalj och ur olika vinklar, i vilket fall. Jag menar; man kan bortse från konsumtionsbiten om man vill.

Agnes Grefberg Braunerhielm

Styles topptio

Style.com har ju presenterat sin top ten över höstkollektionerna. Listan är väl en av de mest viktiga för inköpare kan jag tänka mig, men troligtvis i slutändan mest användbar för modehistoriker när de ska blicka bakåt och se hur vi mottog kollektionerna, och ställde dem i relation till varandra och modeklimatet. Därför har också Balenciaga toppat eller åtminstone varit med på varje lista sedan jag kan minnas. Denna gång blev de däremot utknuffade…. Trots makalöst hyllande recensioner? Och en, i detalj, intressant kollektion.

Men McQueens sista kollektion känns dock som en solklar förstaplats hur de nu än tänker när de kvalificerar kollektioner för listan. Alltså om de tänker ur perspektiv av bärbarhet, kreativitet, märkesutveckling, modehistoria eller samtiden. (Den kollektionen faller tevklöst in som bäst under alla de perspektiven)

Men tänker de, som det verkar, ur ett modehistoriskt och samtida ”fånga tidsandan”-perspektiv (en tidsanda som de kallar ”balans”) gör sig Burberry bra på andraplatsen – med sin superkommsersiella fokus på ytterkläder, fårjackor och kappor, vilka dessutom såldes i begränsad upplaga på hemsidan direkt efter showen (vilken såklart streamades live online på vissa utvalda hemsidor och dessutom i 3D för ett utvalt crowd).

Men i övrigt var ju Burberry bara rätt blaha och oinspirerande ur ett uppfinnsingsrikt och kreativt perspektiv. Looken kändes inte särskilt ny, även om vi inte sett den just de senaste säsongerna. Den handlade bara om att sälja. Eller jag vet inte? (Daniel, om du läser, du var ju där – var den värdig titeln som säsongens [näst] bästa kollektion?)

Men jag tror att Style.com tänker mest: ”hur vill kvinnor se ut idag?”

Därför kommer också Céline på bronsplats. Och för att tillfredsställa Ryssland och Asien kanske – där de säljer utav bara sjutton – ser vi Chanel på fjärde. (Plus – släpar man ett isberg från Norrland till Paris bara för imponera på modemänniskor men dessutom samtidigt slänger minken och räven för ”fantasy fur” förtjänar man väl något slags erkännande…)

När det gäller ”hur kvinnor vill se ut” i det nya årtiondet så är det nog ingen som missat att Céline verkar bli ansedd som rena definitionen konkretiserad på det, men också Dries van Noten (plats 6) och Marc Jacobs (7) i sin lite mer lediga chica, citystil, (kan man kalla den glamourös antiglamour?) tror jag är en alternativ, inte lika hård look som kanske kommer ha mer inflytande än vad vi tror just nu.

Men vi ska inte glömma att den här listan också är behändig när det gäller att visa annonsörer på Style och i Vogue hur betydelsefulla de är. Listan består också till 90% av annonsörer. Sistaplatsen, Rag & Bone, är väl den enda som inte har stark annonskraft bakom sig.

Agnes Grefberg Braunerhielm
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
september 2014
m ti o to f l s
« Jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930