Lady Noir Affair

 Filmen är här!

Du måste ladda ner och installera Adobe Flash Player för att kunna se den här filmen.

Alltså jag är världens Hitchcock-fan. *helt såld*

Bild 8

^Men man ska nog inte klättra i Eiffeltornet i sådana skor.

 

Nu ska jag gå och köpa en hel hög Dior-väskor, vi ses.

 

 

Agnes Grefberg Braunerhielm
Promotion

Marios Schwab till Halston

SchwabHalston circa1977

Alla spekulerade i Olivier Theyskens som ett självklart val, men så plötsligt drar cheferna på modehuset Halston fram London-älsklingen Marios Schwab som ny chefsdesigner! Enligt WWD.

Halston är sådant där historiskt modehus i USA, det var vad alla ikoniskt glamourösa discodansande superkvinnor bar på Studio 54 under 70-talet. När det plötsligt återuppväcktes för något år sedan såldes alla tjugotusenkronorsklänningar slut på Net-A-Porter inom några timmar. Det ligger alltså mycket köpkraft i namnet. Det är därför de nya ägarna supersatsar, förutom att de nu fixar en modeskapare som gör vem som helst svag i knäna till chefsposten, lanseras även en ‘arkiv’-linje, alltså med direkta kopior på exakt the gamla Halston-styckena som Bianca Jagger, Jerry Hall och Anjelica Huston hade på sig när de festade för 30 år sen. (Så om Marios failar har de något att falla tillbaka på alltså.) Dessutom ska den gamla Halston-parfymen hårdlanseras i ny tappning tillsammans med Elizabeth Arden.

Om varför det blev Marios Schwab säger cheferna för Halston att de föll för hans moderna teknik att behandla långa jereseyklänningar i den senaste vår/sommar 2009-kollektionen. Och långa slingiga klänningar är nog också hur man kan definiera Halston. Marios fick därför skapa ett testprojekt för dem, vilket de föll för hals över huvud, och så stod saken klar.

Den 31-åriga grek-österrikaren och Central St Martins-skolade designern säger själv säger till WWD att hans tidigaste minne av Halston är den klassiska bilden på Bianca Jagger från 1977, när hon rider in på Studio 54 på en vit häst för att fira sin 27-årsdag. Iklädd Halston såklart. (Men med naken stallpojke.)

parties2_100662s

 

Vidare säger Marios: ”Halston definierar en tid, och har blivit typisk för glamouren, verklighetsflykten och och dekadensen som var 1970-talet. De enkla men ändå otvivelaktigt glamorösa silhuetterna förkroppsligar en fantasifylld sida av mode. Men, även om Halstons DNA är avgörande för dess framtida framgång, vill jag flytta varumärket framåt och göra det relevant för i dag.”

och fortstätter:

”Enkla, lätta plagg realiserade genom moderna tyger och teknik kommer att spela en avgörande roll för hur jag kommer att omdefiniera Halston. Kläderna kommer att signalera arvet, men med en mycket speciell och modern känsla som är helt ny och helt nu.

Lite Marios Schwab SS09, det som alltså väckte intresset hos Halston-cheferna:

SCHW_SS09_0537SCHW_SS09_0572

SCHW_SS09_0623SCHW_SS09_0643

 Blir nog bra.

Och det bästa med det hela är: Marios KOMMER att fortsätta med sin egen linje. Phu.

AW09 gör han ju klänningar med tyg i 3D. Visningsinbjudan  fungerade även som 3D-goggles. Tydligen träder ett kristallstensmönster fram om man tittar på dessa blåsor med 3D-glasögonen. (han var Svarowski-sponsrad)

3D-Schwab3d-marios1

Just det här känns ju knappast något Halston. När jag och Daniel förut såg visningen tillsammans på datorn smackade vi belåtet och fick snarare Versace-vibbar. Men alltså en annan typ av Versace/italiensk glamour, en som funkar socialt, som man skulle vilja synas i. Något för Daphne Guinness snarare än Donnatella.

 

 

Marios_Schwab_tyger

 

Så, om det här med Marios nya extrajobb funkar så är det ju bra. Vi får dubbelt så många – och helt olika – kollektioner från Marios varje år från och med nu! Varav en blir inspirerad av 27-åriga Bianca Jagger-typer på vita hästar, fast modernt. Låter trevligt.

marios_scwhab

halston2

^Här är förresten en look ur Halston Heritage-linjen som alltså endast ska återskapa gamla ikoniska Halston-plagg. Här var det Lauren Hutton som dansade och gjorde den ikonisk.

 c

^Roy Halston Frowick himself tillsammans med Liza Minelli, Martha Graham och Andy Warhol 1986. Halston dog 1990 i aids.

 

Så till sist, jag måste tillägga;

SCHW_SS09_1382

SCHW_SS09_0631,SCHW_SS09_1380

^om du också gillar säsongens Marios Schawb-hotpants helt gjorda i kristallrep måste du läsa Rodeo som kommer ut imorgon. Ellen har gjort ett fantastiskt modejobb där dessa pryder magnifika Prada-kvinnan Giedre Dukauskaite. Missa INTE.

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Rad Hourani & unisexualitet

radhourani1

radhourani2

radhourani3

Rad Hourani. Foto: Jak & Jil.

En av de bästa sakerna med mode är hur det definierar vem vi är. Och kanske det yttersta exemplet är hur olika ramar för olika kön endast bevaras i vad man tar på sig och inte kan ta på sig. Framför allt gäller väl det män – för mig existerar den så eftertraktade och känsliga maskuliniteten bara i fördomar mot sådant som hotar den (vilket oftast är att inte tillhöra en grupp, att bry sig lite för mycket om saker, att vara odefinierbar) och den uppstår faktiskt i vad kvinnor tar på sig – de bär klackskor, kjol och läpsstift och manligheten existerar i att han inte bär det. Så medan kvinnor numer kan röra sig i ett nästan hur brett spektra som helst rent modemässigt, är mannens frihet begränsad. Nu älskar ju mode det här förhållandet såklart, att leka med sådant som tänjer på gränser – könsrollerna går ju som allt annat i trender, där de växer sig mer eller mindre starka för att sedan röra mot en upplösning etc. Men, konstigt nog,  betraktas de utpräglade kösrollerna ändå som ‘normaltillståndet’ trots att det är det mest fignerade.

Ovanpå detta är ett av modets absoluta favoritföreteelser referenser. De flesta skapar mode som är fullt av referenser till sig själva och historiska mode- och sömnadstekninker (Galliano) andra försöker få in så många referenser det bara är möjligt och däri skapa något nytt (Marc Jacobs), vissa gör kollektioner helt baserade på nutida kultur, samhälle och ungdomsscen (Jean Charles de Castlebajac) etc.

På senare tid har en ständig fråga dykt upp kring det här (och den har säkert dykt upp tidigare i en annan livstid också): Går det att göra mode helt utan referenser, och helt utan kön – och blir det då inte det bara själlöst, asexuellt, distanserat?

Rad Hourani, ny modeskapare som visat både i Paris och New York, gör lårhöga klackboots för män, samma som har gör för kvinnor (egentligen gör han dem alltså för människor). Han gör design som är slängig, asymmetrisk och i mörka sjok men samtidigt ändå konstruerad, rak och sammanhållen, och exakt lika för båda kön.

Bild 10

Detta väcker såklart uppmärksamhet. Jak&Jil är en av dem som blivit helt tossig.

Hourani är född i Jordanien men uppvuxen runt om hela världen, han har kanske längst tid bott i Montreal. Just nu bor han ingenstans. För två år sedan startade han sin egen linje och ville göra den precis som han själv; utan utbildning, utan bestämd bakgrund och utan begränsningar som kön och säsong. Den första kollektionen blev jämförd med både Helmut Lang och Ann Demeulemeester av bl a style.com.

radhourani1-1

radhourani3-1

Bild 2

 

Han har sagt att han inte vill göra något som ligger i tiden eller tillhör en trend – men jag tror hans inställning är något som många söker sig till och efter just nu. En önskan om sexighet befriat från könsroller.

Jag tycker Hourani är intressant för han verkar skapa med så starka åsikter kring just roller och ursprung, så jag bestämde mig helt enkelt för att fråga: 

HEJ RAD. JAG UNDRAR HUR DU NÄRMAR DIG KLÄDER OCH MODE NÄR DU SKAPAR EN NY KOLLEKTION?

__Mode för mig handlar om kläder som överskrider enkel funktionalitet och får en symbolisk frammanande makt genom att delta i dialog med sin omgivning och tid. Mode är ett verktyg för att uttrycka sig själv och uppfinna sig själv. Jag måste säga att jag tänker mycket på mig själv när jag designar. Det är klart att jag inte skapade mitt märke bara för min egen skull, men jag tror att ha mig själv som utgångspunkt för designprocessen är den metod som blir mest sann för mig, det tillåter mig att vara fokuserad på mitt estetiska kännetecken och samtidigt bemöta bärbarhet, funktionalitet och komfort.

OCH DU SKAPAR KOLLEKTIONER UTAN HÄNSYN TILL SÄSONG?

__Med hänsyn till hur mode fungerar måste jag presentera två kollektioner per år men jag utformar dem från tanken att de kan bäras av vem som helst, när som helst. Därför skapar jag inte varje ny säsong utifrån ett visst tema eller koncept, utan tar snarare fasta på kontinuiteten från ena kollektionen till den andra. Jag kan inspireras av någon på gatan, eller en bok, eller en diskussion. Sedan sätter jag bara in det i ett par raka linjer.

RAD Rad Hourani 

HUR FÖRHÅLLER DU DIG TILL SEXUALITET OCH OLIKA KÖNSROLLER?

__Omständigheter har fått mig att ständigt flytta runt under hela min uppväxt, något jag nu känner mig hemma i och fortsatt med även som vuxen. Erfarenheterna har fått mig att alltid se saker ur bredare perspektiv. Jag vill förmedla ett världsövergripande begrepp och skapa kläder som kan användas var som helst av vem som helst när som helst. Genom att välja enkla, raka linjer strävar jag efter att grumla begränsningar sammankopplade med könsroller – mina kollektioner är avsedda som unisex, könsneutrala.
 

rad 

 

HUR GÖR MAN DÅ UNISEXMODE UTAN ATT DET BLIR ASEXUELLT, KÖNLÖST?

__Långt, rakt, hårt, svarta och smidiga silhuetter, geometriska former som, med hjälp av ädla flytande material, vaknar till liv genom rörelsen hos bäraren. Uppenbar enkelhet med en förfining i detaljer. Tryggt och kraftfullt, lite som en sorts tyngdlös pansar. Jag vill göra kläder som ger bäraren en djärv närvaro utan att verka krystad eller överarbetad. Jag hoppas att nå människor som inte definierar sig främst som män eller kvinnor, som rör sig över eller vid sidan av typiska demografiska kriterier. Människor som uppskattar det sobra men som vill se oansträngt glamorösa ut alltid.

ÄVEN DINA HÖGKLACKADE BOOTS ÄR UNISEX. KAN MÄN I HÖGKLACKAT SES SOM EN SORTS FRIHET FÖR BÅDA KÖNEN, ELLER ÄR DET BARA MODE UTAN NÅGON HÖGRE LADDNING ÄN SÅ?

__Jag har själv alltid varit ute efter en höga klackar som inte ser alltför fetischistiskt feminina eller maskulina ut, bara en perfekt balans. Jag har aldrig lyckats hittat det. Så nu när jag har min linje var det dags för mig att göra dem. Och ja, varför har inte båda kön klackar? Det ger ju den absolut bästa silhuetten!
 

 

Bild 8

Rad Hourani A/W 0910.

Rad Hourani

Bild 9

radhourani5

radhourani2-1

radhourani3-2

 Rad fotas av The Sart.

 Rad kanske inte gör helt häpnadsväckande mode rent hantverksmässigt (om man bortser från att han är oskolad) men det känns ändå på sätt och vis viktigt för nuet, någon som håller med?

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Dagens tips.

 

Dagens dandytips:

H&M gloves

Fina vantar (el det heter kanske handskar) från H&M i svart läder och med små runda nitar, 398 kronor.

De kommer in vecka 41….vilket oj visst är om 20 veckor. Alltså lika långt som året har gått nu. så det här kanske var lite onödig info.

Bara så sjukt stressad nu, så  återkommer senare ikväll med någon substans(?)

Så länge, dagens funderingstips:

Vilken bakgrund får Donatella att se minst brun ut?

val1

guidos2

leather1

tictac1

beer1

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Noomi Rapace i Cannes

OK, finns det en sak som fransoserna älskar mer med Sverige än Victoria, och det är Stieg Larsson.

Alla bakom Män som hatar kvinnor är inbjudna till Cannes, och här är Noomi Rapace på röda mattan i en specialsydd Lovisa Burfitt-blåsa.

Bild 1

Parisbaserade Lovisa Burfitt beskriver den som svart, korsetterad, med detaljer i silver och metall, och säger: ”En galaklänning som till en punkprinsessa.” 

Jag har inte sett Stieg Larsson-filmen, men den verkar passa hennes karaktär i den, eller? Och det måste fransoserna älska.

 

sxb3d9c9

noomi

Bild 2

 

Agnes Grefberg Braunerhielm
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
september 2014
m ti o to f l s
« Jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930