Mode

PARIS SS13: MUGLER – KORT KORT NR 2: BODY REVOLUTION?

Jag gillade ändå Mugler-kollektionen. Den kändes självsäker: det här är precis vad Nicola Formichetti vill göra med Mugler.

Att designern på damsidan är tidigare ateljéchef på Balenciaga är tur, för det märks i finish och konstruktion.

Jag fick lust att gå ut och festa av det här (men struntade dock i efterfesten och åkte hem till sängen istället).

Ryktet gick att Lady Gaga skulle dyka upp (och soundtracket handlade om henne), så förväntningarna var höga, men att hon inte gjorde det spelade ingen riktig roll i slutändan. Visningen hade inte så storslagna ambitioner.

Någon sa att javisst, det här är kul kläder om man är lång och väldigt smal. Men jag tänkte att Lady Gaga skulle passa utmärkt i allt.

Och med hennes senaste Body Revolution-kampanj i åtanke, tänker jag att vem som helst visst kan festa i kort kort och blankt läder om hen vill, bara man känner attityden. KRAFTEN i det.

Lady Gagas bilder hon tagit av sig själv i gula underkläder och med stängda ögon, där hon lanserar Body Revolution för sin generation fans.

Agnes Grefberg Braunerhielm
Promotion

Mode

PARIS SS13: KORT KORT PÅ BALENCIAGA

Jag tror jag måste läsa recensionerna innan jag förstår mig på budskapet på Balenciaga (jag var ej där, inbjudan dit är en alldeles för stor raritet för det). Men att det fiktiva budskapet från förra säsongen verkar vara borta, och att det är avskalat och kort-kort som gäller, har nog gått fram. Eller?

Bilder: First view.

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode

PARIS SS13: ANN DEMEULEMEESTERS GRAVITATION

Som alltid ställde sig skorna på Ann Demeulemeester mot gravitationen.

Annars var det väldigt mycket svarta sjok, vackra sjok javisst, men inte så mycket Patti Smith?

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode

PARIS SS13: DRIES VAN NOTEN

Dries van Noten är visningen där Kate Lanpear och Hamish Bowles (redaktörer på respektive världens två största modetidningar) sitter på andra raden. På första raden ser du Bill Cunningham och Walter van Beirendonck. (själv stod jag längst bak)

Förväntan vad lite extra hög innan visningen: Nu när alla, verkligen alla, gör ”eye-popping” prints både under de säsonger som gått och denna säsong, vad ska då Dries van Noten, han som alltid haft prints som sitt signum, göra?

Svaret blir inga prints. Eller självklart får vi mönster, men bara sådana som vi tidigare känner: rutor och blommor. Och borta är det där 60-talet vi sedan länge sett oss mätta på, fast inte helt, många ärmar och former bär fortfarande referenser till Dior och Balenciaga och couturens gyllene tid.  Men mycket subtilt, inte alls uppenbart, utan Dries låter referenserna smälta in med designen istället för att vara den uppenbara utgångspunkten.

Det jag fastnar för är den, jag kan inte kalla det annat än feminina attityd vi får av rutorna. Det är inte ansträngt eller framtvingat på något sätt: det här är Dries van Noten när han är som bäst. Blandningen av blommor, skria tyger, feminina detaljer och rutor (som för tankarna till grunge) känns både obeprövad och självklar. Det här är plagg menade att bäras. Skulle någon i lokalen (och då menar jag visningslokalen fylld med modebranschens alla självutnämnda proffs) ha haft på sig en av dessa looks rakt av från modellens kropp, hade hen garanterat varit mest välklädd i rummet. En självskriven favorit för framtiden. Är Dries van Noten vår tids Yves Saint Laurent? Ja, det tror vi va?

Se bilder av hela kollektionen t ex på style.

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode

PARIS SS13: VIA MOBILEN

Nästan McQueen:sk drama på Gareth Pugh just nu. #pfw
Agnes Grefberg Braunerhielm
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
augusti 2014
m ti o to f l s
« Jun    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031