Kultur

Dramaten gör webbtv!?: ”Den Dramatiska asylen”

5

DramatiskaAsylen_trailer

2

”Jag tror att jag har kommit till en helt vanlig arbetsplats.
Men det är mina egna underjordiska tunnlar.
Visar det sig.
Under resans gång.

En djungel.
Ett zoo.
Ett sjukhus.”

Lagom till att Marie-Louise Ekman annonserar sin egen avgång från Dramaten (jag fick hjärtkramp) till 2015, lanserar de DramatenPlay. Den dramatiska asylen, en weebtv-serie. Vilken underbar gåva. (!)

Marie Göranzon i rollen som Marie-Louise Ekman. Marie-Louise Ekman filmar. Med sin iphone. Handlingen verkar vara jakten på den som ska ”göra jag”, det vill säga vara Marie-Louise Ekman. Jag fattar ingenting, precis som Ingela Olsson alias ”Den nyfikna skådespelaren” säger i serien. Men jag är på.

Serien verkar, kanske, handla om Dramaten, teater och vad det nu än innebär. ”Får man verkligen göra så här? Får man verkligen blanda ihop dröm och verklighet?”

Nytt avsnitt varje måndag, onsdag och fredag, missa ej!

1

3

Förresten får en även se Marie-Louise Ekmans faba Dramaten-kontor. Som hon inrett själv, i neonfärgad soffa, grönt skrivbord, vitglänsande golv och en lampa av kostymer. Som att stiga in i ett rum i en av hennes tavlor?

Särskilt underbart för den som jag som älskar grönt + rosa lite för mkt för sitt eget bästa. Och, vi får ovan på detta se Marie Göranzon i M-L:s kläder (vilka hon gör själv). Pust.

Agnes Grefberg Braunerhielm

Politik/samhälle

litet fredagsklipp…

”Without Saying a Word This 6 Minute Short Film Will Make You Speechless.”

…eller inte egentligen.

Jag vill inte förstöra en fredagsstämning. Men här är en…  sevärd… del ur den där hypnotiserande filmen Samsara som skildrar jorden, människan och våra åtaganden (vilken jag kan ha ganska mycket problem med men det är ett annat inlägg).

Helt tyst. Bara en observation. Ett insupande av verkligheten, ackumulera information. Och vad du vill göra med vad du vet?

Det går inte att ta tillbaka en vetskap precis som det inte går att ta tillbaka en handling, eller ett system, men det går att tänka annorlunda. :)

Här är förresten ett modetips Heh.

Agnes Grefberg Braunerhielm

Mode

Adieu Ann Demeulemeester

 Ann Demeulemeester efter visningen för höst/vinter 2000. Foto: First View.

Ann Demeulemeester efter visningen för höst/vinter 2000. Foto: First View.

“Good fashion is like rock music, all anarchy and revolt”, har Ann Demeulemeester en gång sagt. Och: ”New ideas grow out of chaos, not out of order.”

Igår skickade Ann Demeulemeester ut nyheten att hon säger upp sig från sitt eget hus. Hon lägger av. I år fyller hon 54. Vad är det får ålder att lägga av vid, egentligen?

Kanske har hennes modehus blivit ett alldeles för ordnat företag för att hon ser en möjlighet att fortsätta. Rock, punk eller anarki har ju trots allt, oftast, ett bäst-före-datum. Samtidigt har det också gått 28 år – kanske har hon sagt vad hon vill säga nu? Det verkar tydligen så. Modehuset kommer lämnas över till ett väl förberett team. Allt har ordnats ordentligt i förhand.

ann192

Ann Demeulemeester höst/vinter 2003. Foto: First View.

Kommer Ann Demeulemeester nu ägna sig åt måleri? Det var ändå där hon började en gång, hon gick på konstskola i Brugge, i Flandern, men upptäckte att hon var mer intresserad av vad modellerna hon målade av hade på sig (och om de var nakna: vilka kläder hon kunde måla dit) än att måla en tavla. Och hon kom över Patti Smiths album ”Horses” och tänkte: en dag ska jag känna den kvinnan.

Hon fick rätt. Idag är det hon som klär Patti Smith. Och skriver hennes sångtexter på sina plagg. Det är i henne hon hittat sin punkiga och poetiska energi.

Samtidigt har Ann Demeulemeester haft det där arvet från konsten kvar: hennes kollektioner bär på en romantisk känslan som bara gamla porträtt ger. Kläderna har ofta gotiska draperingar och inslag av militärt skrädderi och, som motvikt, motiv och tyger lätta som fjädrar.

När hon bröt igenom på Paris-scenen 1992 sades det om Ann Demeulemeester: ”Hon är på framkanten av avantgardet. Hennes kläder, i sin tryckande dysterhet, speglar den mer destruktiva sidan av mode.”

Så, 28 år senare, vad har hon betytt? Kanske kommer hennes arv till mode finnas i den svåråtkomliga atmosfär hon skapat för den kvinna hon klär. En känsla som ligger som en dimma över modehistorien, och som finns där som en påminnelse om hur kläder och idéer om kvinnlighet alltid skapas i symbios.

dem007

Ann Demeulemeester höst/vinter 2000. Foto: First View.

dem001

Ann Demeulemeester höst/vinter 2000. Foto: First View.

dem119

Ann Demeulemeester höst/vinter 2000. Foto: First View.

Genom kollektionerna har ”Queen Anns” idé om en kvinna stigit fram: Hon är en punk-romantiker med rejäla skor, och hon har en attityd som fullkomligt, rått, spottar fram de mest vackra poetiska visdomar. Och det är människan, och poesin hon skapar, som intresserar henne.

I’ve always done things my way. I am just a Flemish girl with her feet on the ground.”

Hej då till Ann Demeulemeester, men inte för alltid: vad hon gjort för oss kvinnor kommer inte glömmas i första taget.

annd

Ann Demeulemeester höst/vinter 1998 respektive 1999. Foto: First View.

Agnes Grefberg Braunerhielm

Kultur, Litteratur

Det enda sättet att reagera på beskedet om att tilldelas Nobelpriset i litteratur

Doris Lessing när hon får besked om Nobelpriset, 2007.

”Detta har dom pratat om i tretti år?!”

Hennes son (med kronärtskocka i ena handen, lök i andra):

”Ah, a certain professor must have died”

Recension av känslan att få Nobelpriset i litteratur:

”One can get more excited than one gets…”

”I have won all the prizes in Europe, every bloody one” … ”It’s a royal flush.”

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Kultur

99-årig selfie

Anastasia, 13 år, uppfinner selfien år 1914.

Selfie selfie selfie. Det känns väldigt populärt att prata om just nu. Mer önskvärt, i alla fall, än att faktiskt bjuda på en.

Jag råkade komma över vad som sägs vara världens första spegel-selfie. Det är Anastasia, 13 år, som tar en bild på sig själv i spegeln år 1914, med hypermodern kamera. Och vi kan konstatera att det för oss idag så välkända selfie-fejset fyller, uppenbarligen, 99 år i år.

Tydligen skrev till och med Anastasia om händelsen, i ett brev till sin pappa:

Oct.28, 1914, 
”…I took this picture of myself looking at the mirror. It was very hard as my hands were trembling…”

Och om vi med selfie räknar att man faktiskt glor på sig själv samtidigt som man tar bilden, tar väl Anastasia, i det här ögonblicket, en av de första faktiska selfies vi känner till.

Och hon är inte vilken Anastasia som helst. Hennes fullständiga namn var Anastasia Nikolajevna Romanova, storfurstinna och prinsessa av Ryssland (hur skulle annars en trettonåring haft en kamera 1914??).

Legenden om Anastasia känner vi till: hon ska inte alls ha blivit mördad under ryska revolutionen som resten av sin familj, utan hon försvann utan ett spår. Det har visat sig att det är en myt…Anastasia dog med sin familj 1917. Men genom selfien lever hon kanske vidare? För varje dag föds det miljontals bilder av den genre, som Anastasia blev först med att utforska i sitt ryska, kungliga palats.

 

Agnes Grefberg Braunerhielm
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
april 2014
m ti o to f l s
« Mar    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930