London, Mode, Modevecka, Produkt

London SS14: en liten haj

Fashion East - Runway: London Fashion Week SS14 Fashion East - Runway: London Fashion Week SS14 Fashion East - Runway: London Fashion Week SS14

Ashley Williams är en av de vars design är ny för Sverige som Örjan Andersson väljer att ta in till sin nya enorma butik i Skanstull, Från Ö till A.

För SS14 gör hon en kollektion som är lika delar galen London-riviera och åttiotalets Miami, komplett med väskor i format haj, material gose.

Men man kanske känner mest för en av hennes Dream Boat-jackor till nästa sommar?

Eller varför inte ormskinnsklänning med sniglar…

Ashley Williams SS14, Foto: AOP.

Agnes Grefberg Braunerhielm

London, Mode, Modevecka

London SS14: Modetofflan håller i sig

 JW Anderson Ready to wear Spring Summer 2014. London september 2014.

JW Anderson Ready to wear Spring Summer 2014. London september 2014.

x

Och på tal om Mary Katrantzous kvällstofflor i klänningformat: modetofflan verkar hålla i sig även till nästa sommar. Alltså den glorifierade variantan av en badtoffla med anor från 90-talet. Här hos J.W. Anderson.

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

London, Mode, Modevecka

London SS14: Mary Katranzous skor

Mary Katrantzou SS14, London.

mkt_SS14_001

mkt_SS14_007

Mary Katrantzou menar att skon inte var grundidén för hennes nya kollektion. Den råkade istället bara bli, den var vad hon kom över när hon letade efter något hon kunde skala upp och utforska färg- och texturmässigt, och placera, som hon gör, som ett färgstarkt print över hennes silhuetter.

Mary Katrantzous kläder adderar någonting ur printet hon sätter på dem. Förutom en färgstark lekfullhet som sticker i ögonen och förvillar blicken, bidrar printen till plaggets proportioner. Hon skulpterar genom sitt print. Ibland kanske mönstret till och med motarbetar plaggets skräddade form, och då blir resultatet, på kroppen, någonting alldeles extra.

 Stjärnan Erika Wall

Stjärnan Erika Wall

”Någonting alldeles extra” kanske förresten är en bra beskrivning på ett Katrantzou-plagg.

Tidigare har vi sett henne sätta allt från parfymflaskor och vaser till fabergéägg och hela rum på sina plagg. Den här gången alltså: skor. Det känns faktiskt mer intressant hon hon ger sig in på än typiskt lyxiga ting som exempelvis dyra ryska ädelstensägg.

Katrantzou har fått kritik för att hennes plagg så mycket skriker en produkt. Ett ting, snarare än mode i benämningen kläder att bli ditt bästa du i. Det är plagg som kommer med risken att göra kvinnan som bär dem till en vara, ett lyxigt objekt. Nästan en inredningspryl. Och jag kan hålla med. Samtidigt är det på den nivån att tungan är i kinden, som de säger i England. Visst du blir ett lyxigt objekt, men på ett medvetet och lite kul sätt?

Det är också intressant när hon vrider och vänder på saker vi känner, använder bekanta objekt och sätter dem på kläder och förvandlar det till något annat.

Jag vet inte om det kan räknas som appropriation, om det är postmodernistiskt på det sättet. I vilket fall har hon lite uppfunnit sin egen genre när det kommer till sitt tillvägagångssätt. Hennes design utgår från en väldigt enkel idé, är bildmässigt baserat, och saknar en känslomässig anknytning så vitt jag kan tyda. Kanske ett mode som är ett perfekt barn av sin tid?

Mary Katrantzou - Runway: London Fashion Week SS14

mkt_SS14_122

Vem visste till exempel att man kunde utforska konceptet skor på det här sättet? Hon har tänkt sig tre kvinnor: hon som bär brouges (hon är lite dessad och pojkaktig), hon som bär sneakers (sportiga och snabba klänningar) och hon som dyker upp i en glammig och gnistrande ”slipper”, det vill säga aftonsandalett, om vi ska översätta det brittiska ordet direkt. (Kvällstoffla vore härligt om vi kunde säga på svenska.)

När jag hör ”slippers” tänker jag på någonting sådant här. En sko i siden med mycket bling.

Tydligen har hon närmat sig just kvällstofflatjejen genom tre olika tekniker: dels pärlbroderier som rimmar med ett print. Dels ett print av dessa print-rimmande broderier som i sin tur ställs mot ett annat print. Ovanpå det verkar hon ha tagit och printat ett tyg, broderat det med diverese pärlor och paljetter, täckt det tyget med plast i en vakuummaskin, för att sedan göra ett print av sitt eget tyg i vakuum.

Och på klänningarna slingrar sig ibland ”skosnören” runt kroppen… Jag vet inte hur hon gör, men hon får en kollektion som i slutändan är skor i klänningsformat att funka.

mkt_SS14_107

mkt_SS14_103

mkt_SS14_073

 

 Mary Katrantzou - SS14: London Fashion Week SS14

Mary Katrantzou – SS14: London Fashion Week SS14

 Mary Katrantzou. London Fashion Week SS14

Mary Katrantzou. London Fashion Week SS14

 

Agnes Grefberg Braunerhielm

Kärlek, Musik

Happy 30th Amy

Amy Winehouse – There is no Greater Love (musik: Isham Jones text: Marty Symes)

Amy Winehouse – Love Is a Losing Game (text & musik: Amy Winehouse)

Amy Winehouse – Jonathan Ross 2004  (I Heard Love Is Blind + Interview) (text & musik: Amy Winehouse)

amy_winehouse_6

amy-winehouse-chanteuse-soul

17181

Agnes Grefberg Braunerhielm
Agnes Grefberg Braunerhielm
Agnes B

Agnes Grefberg Braunerhielm bloggar på rodeo.net om mode och är tillsammans med Elin Unnes chefredaktör för magasinet Rodeo.

Kontakta Agnes på: agnes@rodeo.net.

Editor-in-chief at Rodeo magazine. Contact: agnes@rodeo.net

Kalenderarkiv
april 2014
m ti o to f l s
« Mar    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930