Inspiration, Kultur, Nyheter

Tips: Nadine Byrne – Hi Mom på VERKET

Missa inte det här i helgen! Nadine Byrne (1985) ställer ut på Verket / Under Bron. Sista chansen är att se utställningen nu på lördag!

unnamed

Såhär beskrivs projektet: ”I utställningen ”Hi Mom” visas en serie skulpturer av textil, keramik och trä tillsammans med teckningar, ett antal större målningar samt broderier. Serien utgår ifrån textilier och färdiga och ofärdiga verk som Byrnes mor lämnat efter sig efter sin bortgång. Genom att skapa egna verk baserade på sin mors konstnärliga produktion har Byrne etablerat en kommunikation mellan dem som transcenderar tid och rum.”

Här kommer en liten försmak:

Skärmavbild 2014-10-22 kl. 14.07.41 Skärmavbild 2014-10-22 kl. 14.07.27


Skärmavbild 2014-10-22 kl. 14.09.14

Nadine Byrne
”Hi Mom”
10–25 oktober
VERKET

www.verket.org

champagne
Promotion

Herr, Intervju, Kultur

Coola: Stefan Ingvarsson och Stockholm Literature

I helgen, 24-26 oktober 2014, är det åter igen dags för förra årets stora litteraturhändelse – Stockholms egna litteraturfestival, på Moderna Museet!

13900_696698600386074_8496456071929979057_n

Presentation av festivalen (Stefan är han till höger)

Jag snackade lite med Stefan Ingvarsson, initiativtagare och konstnärlig ledare för festivalen. Han bor i Stockholm, där han också växt upp: i Fisksätra och Vällingby. Han har alltid läst mer böcker från andra språkområden än det svenska och han har pluggat litteratur i Krakow i Polen.

10609437_696684740387460_8186507774139025974_n

Berätta mer om din bakgrund!

När jag hade pluggat i Krakow blev jag kvar på universitetet och undervisade i Media och kommunikation och samtidigt började jag översätta från polska. Det var så jag kom in i bokbranschen, till slut började jag jobba på Modernista som gav ut mina översättningar av den polske författaren Witold Gombrowicz, sen på bokförlaget Atlas och till slut jobbade jag några år på Norstedts marknadsavdelning. Men att jobba i ett så stort maskineri har aldrig riktigt passat mig så jag blev egen. Jag behöver kunna skriva artiklar, hinna tänka och läsa själv och så är jag verkligen hooked på det här med samtal om litteratur. Redan på Modernista ledde jag en salong som hette Souterräng där vi pratade om moderna klassiker på nya sätt och det gav mig blodad tand. På Atlas gjorde vi liknande salonger några gånger med ALT, Atlas Litterära Tillägg, en tidskrift som försökte fylla det tomrum som även CLP [tidskriften jag driver ihop med Maria] försökte utmana.

10653838_696705923718675_8564995967457354237_n

Några av festivaldeltagarna

Berätta mer om festivalen!

Stockholm Literature bygger på en väldigt enkel slutsats: vi läser allt mindre och mindre översatta böcker och det hotar flödet av nya sätt att se på saker, nya tankar, insikter om andra erfarenheter, av hur världen ser ut, kort och gott. Vi hoppas att festivalen ska vara lite som att åka utomlands: du kommer till Moderna och upptäcker något nytt och får lyssna på riktigt bra författare från andra delar av världen som vi har valt ut åt dig. Men för att det inte bara ska bli samma sorts boksamtal som det ofta kan bli sådana sammanhang har vi bannlyst alla intervjuer och journalister från festivalen. På scen möter författare konstnärer, filmare eller andra författare. Vi har hittat en länk mellan dem och gör dem nyfikna på varandra.

Vad har ni som ligger bakom för bakgrund?

Vi som jobbar med festivalen är alla erfarna av att introducera nya författare och ordna program kring litteratur. Vi har jobbat med alla scener och sammanhang som finns och ville hitta ett nytt sätt att göra det på, vi ville skapa ett fyrverkeri för den internationella litteraturen som verkligen hjälper till att hitta nya läsare. En festival är ju bra på det sättet att man kan ha några namn som många känner till och sen locka besökare att vara nyfikna och upptäcka sådant som de inte ens visste att de ville läsa.

1890989_722283527827581_8733642605701266415_n

Såna här fina tygkassar kan man köpa också!



Vilka är ni som jobbar med festivalen?

Jag gör programmet tillsammans med Yukiko Duke som också är översättare från japanska (översätter bland annat Murakami) och som är redaktör på deltid på tidskriften Vi Läser och recenserar böcker i SVT. Vår producent är Malin Nasiell som har en lång bakgrund från förlagsvärlden och verkligen vet hur man basar över stora evenemang som detta. Stockholm Literature drivs av en ideell förening och i vår styrelse sitter andra som arbetat länge med att översätta eller introducera litteratur i Sverige.

Vad har du för favoritförfattare?

Jag vill inte avslöja för mycket om vilka författare jag själv är ett fan av för de är självklart på vår önskelista inför kommande år, men jag kan bara säga att Nina Bouraoui hade varit en dröm och att vi är extremt stolta över att ha Edmund White som gäst i år och att vi tittar mycket på Asien, Afrika och Latinamerika.

10366075_715338391855428_1481160181706315581_n

Planering. Snart är det dags!

 

Hur ska vi göra litteraturklimatet i Sverige bättre?
Det bästa sättet att göra det svenska litteraturklimatet bättre är att ta det litterära hantverket på större allvar. Tro på att god litteratur både väcker intresse och kan sälja. Och att det finns ett intresse för världen hos svenskar, det behöver bara väckas och ges vissa hintar och introduktioner. Visst vill vi alla underhållas på olika sätt, men läsare är inte dumma!

 LÄS MER OM FESTIVALEN OCH SE PROGRAMMET HÄR!

 

champagne

Kultur

Tips! I flyktens väntrum – ArtLab Gnesta

Skärmavbild 2014-10-18 kl. 13.41.27

Detta tycker jag verkar väldigt spännande! En utställning om väntan som många flyktingar får utstå, innan de vet om de får stanna i det nya landet. Utställningen, som bland annat inspirerats av Sarah Kane, har premiär i helgen i Gnesta, strax söder om Stockholm. Läs mer här!

I flyktens väntrum – Paula Urbano
18 oktober – 23 november 2014
Vernissage lördag 18 oktober kl 12-16

champagne

Herr, Inspiration, Intervju, Kultur, Nyheter

Coola: Andreas Blom och Graffitiförmedlingen

GF1_lowI lördags öppnade Graffitiförmedlingen. Kollektivet Livet (KL) som håller i det kallar det  själva ”ett arbetsmarknadspolitiskt initiativ”. KL jobbar med bland annat offentlig utsmyckning, pr, webb och social verksamhet – tex kollo för barn med särskilda behov. Ett uppmärksammat projekt var en stor graffitimålning i Astrid Lindgrens Näs, vilken sommaren 2014 invigdes av dåvarande Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

I dagarna firar KL 10 år. I samband med det kör de igång grafittiförmedlingen. De har försökt hitta en medelväg och crossover mellan graffiti, gatukonst och offentlig utsmyckning. Helt enkelt: det finns många duktiga målare, och behov av dem även på ”lagliga” platser! Jag pratade lite med Andreas Blom som är projektledare!

Berätta mer om projektet!

Väldigt ofta får vi förfrågningar från nära och bekanta om vi känner någon som kan måla graffiti som skulle vilja göra något i hens hem, arbetsplats eller till något event. och det gör vi ju. Av ngn anledning kikade jag ngn gång på Arbetsförmedlingens hemsida och så slog det mej hur enkel och bra den är, men samtidigt hur onyanserad och generaliserande den är. Ur detta tillsammans föddes Graffitiförmedlingenidén. Att typ kopiera Arbetsförmedlingens hemsida, men göra den till GFs sida, och länka ihop folk som vill göra graff-uppdrag med folk som vill ha graffuppdrag. Sen finns vi på Kollektivet Livet finns med som en ”kvalitetsmärkning” eller stödjande hand igenom hela uppdragen för att garantera leverans.

Hur skulle du beskriva er vision?

Visionen är väl ett nytt perspektiv där graffitin kommer in i nya miljöer och får större plats i samhället på alla plan. Det är dags nu. 0-tolleransen har varit oerhört hämmande på många sätt, men samtidigt har graffitin utvecklats något otroligt och det finns många fantastiska konstnärer som skulle kunna få hur mycket uppdrag som helst!

GF2_low

Vad är målet med projektet?

Att påverka. Genom att ge uppdrag till konstnärer bidra till deras utveckling och framgång,  förenkla för alla de som vill ha graffiti att kunna få det direkt från källan. och inte bara från alla äldre målare som vart med länge, utan lyfta fram nya, yngre lovande förmågor som är framtiden. Och att för egen del kunna få arbeta mer medkonstnärer, nya och gamla, bredda nätverket och verka för mer tid åt det megakreativa.

Hur tycker du att konstklimatet i Sverige skulle kunna bli bättre?

Utmana etablissemanget, bredda utbudet, verka för nytänkande (yutställningsmiljöer, aktörer, samarbeten).

Vad inspirerar dig?

 

Folk som sysslar med saker de brinner för och visar det. Sen om det är klotter, knuttimmrade hus eller soulfood…spelar ingen roll.

Vad drömmer du om?

 

Fler och större projekt där jag kan vara bro mellan olika världar inom det kreativa för resultat alla får ta del av!

 

Vad har ni för planer för framtiden? 

 

Efter lördagens fest handlar det mest om att uppdatera och utveckla hemsidan vidare, styra uppdrag till våra konstnärer och få till en bra organisk växande process i samarbete och utveckling.

Framåt vill vi göra utställningar, köra blixtinsatser på andra orter, involvera flera och se hur långt vi kan ta detta!

 

logo

Läs mer om gänget bakom förmedlingen på:
www.graffitiförmedlingen.se (kommer)

www.kollektivetlivet.se

www.instagram.com/artyouup

www.facebook.com/artyouup

champagne

Kultur

Lite nya texter…

Här är några nya texter som jag skrivit för olika tidningar!

Skärmavbild 2014-10-15 kl. 14.27.06

Text om Jeff Koons (aktuell på Moderna museet) och miljardärernas roll i konstvärlden i Arbetet Kultur.

Skärmavbild 2014-10-15 kl. 14.24.39

Tips om Marie Olanders fina diktblogg om småbarn i Arbetet Kultur.Skärmavbild 2014-10-15 kl. 14.20.39

Recension av Lena Dunhams debutbok i Dagens ETC.

Fler nya (och gamla) texter finns här!

champagne
CONST
Ida Therén är 29 år, bor för tillfället i Brooklyn och jobbar som frilansskribent för olika tidningar. För Rodeo.net skriver hon sedan januari 2011 bloggen CONST, om kultur och vad den ska vara bra för. Hon driver litteraturtidskriften CONST Literary (P)review. Hon gillar att läsa böcker och att kolla på konst.
Kontakt
Kärlek, tips eller frågor? Maila const@rodeo.net