CONST MÖTER: SEBASTIAN ROZENBERG OM ”ART SCHOOL PROJECT”

Idag tänkte jag ställa några frågor till Sebastian Rozenberg som nästa söndag eftermiddag håller i ett ”Shared Seminar”(mer info HÄR) i Göteborg, som kallas ”Art School Project”. Det är konsteleven Verena Gillmeier som har som sin examensutställning på Valand. Hon har valt att göra projektet Art School. Man kan säga att det är en serie “kurser” och möten på plats i konsthallen.

Grundidén med projektet är att undersöka de utbildande aspekterna i konst, men också betydelsen av att dela något, att uppleva något som en grupp. Som Sebastian själv påpekar:

Det kan ofta vara den mest givande aspekten av en konstupplevelse eller inlärningsprocess, att du delar upplevelsen med en grupp andra människor.

Tidigare workshops i Art School-serien har varit en Ikebana workshop, där varken lärarna eller eleverna hade någon erfarenhet av ikebana (japansk blomsterarrangemangskonst). Poängen blir alltså ett gemensamt lärande, och en gemensam upplevelse. Nu på söndag hålls detta.

IKEBANA – JAPANSK BLOMSTERKONST

Hela prorammet finns på art-school.tumblr.com

På lördag kommer alltså Sebastian dit och samtalar med konstgruppen Press efter deras presentation.

Förutom att göra det här håller Sebastian på med musikvideos, konst, han har studerat estetik, konstvetenskap och filosofi. Han är mest intresserad av text och ideer och gillar nytt som möter gammalt men även lekfull teori.

Jag ställde några frågor till honom om lördagens projekt.

SHARED SEMINAR

VAD ÄR DET FÖR SEMINARIUM DU SKA HÅLLA I?

Det är en sorts workshop/seminarie/performance, förklädd till föreläsning.

Vi kommer att prata om varför teori är intressant och bra/dåligt för konstnärer eller upplevelsen av konst, vad går konstnärliga utbildningar ut på?

Gayatri Spivak menar att en estetisk utbildning är den starkaste resursen vi har i kampen för global rättvisa och demokrati.

Men framförallt ett öppet möte, utan tydligt resultat, eller ett resultat som inte går att förutse. De som deltar avgör vilken riktning det tar.

Så i korthet nåt sånt här: varför konst? varför teori? varför utbildning?

Det kommer också delvis vara en sorts workshop, med övningar och experiment för att testa det vi  kommer prata om mer i praktiken, och skapa nya samtalsämnen. Vill inte avslöja riktigt vilken sorts övningar..

[vimeo]http://vimeo.com/35573102[/vimeo]

SEBASTIAN ROZENBERG: CHARDIN, A SHORT LECTURE

DU SKA PRATA OM ”THE EXPERIENCE OF SHARING”. VAD BETYDER DET?

I stort är det en utgångspunkt.

Att uppleva konst är att på olika sätt dela sin upplevelse med någon, med andra som ser samma verk, med andra på samma plats. Eller, bra konst har ett mått av öppenhet, dvs, det finns en öppning för betraktaren att stiga in med sina egna referenser och få ett utbyte av konstverket, i extremt torra termer. Vi tycker om konst för att det resonerar med något i oss själva. Detsamma gäller lärande, på skolor av olika slag delar vi en upplevelse, bra eller dålig.

 

VAD HOPPAS/TROR DU PUBLIKEN KAN FÅ UT AV SEMINARIET?

Jag hoppas att vi som grupp får en känsla av att vi rört oss lite framåt, att vi lärt oss någonting tillsammans

 

SEBASTIANS TIDIGARE PROJEKT – LÄS MER

VAD HOPPAS DU FÅ UT AV DET?

Samma som ovan, det är lite det som är poängen, att lära sig är en kollektiv upplevelse, och vi vill dra det till sin spets, jag kommer att hålla i ramverket, och kanske moderera och föreläsa lite. Men mest ska vi se vad vi kan komma fram till gemensamt, och försöka ha en så meningsfull upplevelse som möjligt.

 

VAD ÄR DITT NÄSTA PROJEKT?

En trycksak.

LÄS MER PÅ FB HÄR OCH HÄR

HÄR FINNS SEBASTIANS HEMSIDA

champagne

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.