DANSMUSIK & GENERATIONSGLAPPET I MUSIKKRITIKEN

Nu i helgen var det dansmusikfestivalen Dans Dakar i Stockholm. Festivalen, som fokuserar på dansmusik såsom electro, house och techno, expanderade i år och var dubbelt så stor som förra året då biljetterna såldes slut. Och i helgen är det dags för festivalen Summerburst, en liknande festival med lite mer kommersiella akter som ifjol med 11000 sålda biljetter fyllde Stadion.

En av Dans Dakars största akter Paul Kalkbrenner är en av världens största technoproducenter. Han fyller arenor världen över, men han har sällan nämnts i svensk press. Att man däremot kan läsa om Bruce Springsteen eller Bob Dylan ungefär varje vecka har väl knappast undgått någon.

Läser man musikrapporteringen blir åldersglappet i rapporteringen tydligt. Medan de som är födda före 1980 verkar tro att världen kretsar kring gitarriff, har de födda i slutet av förra århundrandet oftare pianoslingor från en houselåt som största referens.

Den yngsta anställda på DN Kultur är kring 35. Strage och Lokko som anses som ”unga röster” kunde vara mina farsor. Vem har koll på, och har kunskap om musiken som unga kan relatera till?

Dagstidningarna frågar sig hur de ska nå ut till unga. Frågan de istället borde ställa är varför man ska läsa en tidning som inte representerar en.

Det undrar i alla fall jag…

x

Ida

SUMMERBURST — FOTO: STUREPLAN.SE

champagne

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Promotion
CONST
Ida Therén är 29 år, bor för tillfället i Brooklyn och jobbar som frilansskribent för olika tidningar. För Rodeo.net skriver hon sedan januari 2011 bloggen CONST, om kultur och vad den ska vara bra för. Hon driver litteraturtidskriften CONST Literary (P)review. Hon gillar att läsa böcker och att kolla på konst.
Kontakt
Kärlek, tips eller frågor? Maila const@rodeo.net