Kultur

Skicka in manus till CLP #3-4 2014!

Skärmavbild 2014-02-24 kl. 11.27.14Här finns formuläret där du kan klistra in din text, så att vi kan läsa den anonymiserat. Deadline är 20 mars!

Läs mer om CLP på vår hemsida, på Facebook eller här i bloggen!

nytt omslag clp 3

CLP # 3-4 2013

Här kan man köpa numret som är ute nu!

 

 

champagne
Promotion

Kultur

CONST ser: ”Tensta Museum: Rapporter från nya Sverige” på Tensta Konsthall

En stor och en liten feminist gick till Tensta Konsthall för att ta en titt på nya utställningen Tensta Museum: Rapporter från nya Sverige. Jag passade på att skriva en liten kommentar till Aftonbladet Kultur som går att läsa här.

Photo 2014-02-04 15 37 29

Asrin som jobbar på Tensta Konsthall visade oss fiskarna som genom att vara fridlysta gjorde att Järvafältet blev kvar, och inte blev till hus.

Utställningen är del två i försöket att skapa ett ”Museum” över Tensta, med dess minoriteter, miljonprojektshus och aktivism.

Här kommer lite grejer som vi såg!

Photo 2014-02-04 15 47 05

Filmer med aktivister som man kan kika på

Photo 2014-02-04 15 50 01

Ett konstverk lånat från Tenstagymnasiet som har en jättestor samling konst

Photo 2014-02-04 15 50 08

En replika av en paviljong som byggts nära ett miljonprojekt nånstans i Europa *club brain minns inte var* som först var hatad, nu älskad

Photo 2014-02-04 15 50 17

Rymden projicerat ovanpå #space

Photo 2014-02-04 15 57 38

Photo 2014-02-04 15 51 09

En samling papper från kurdiska föreningen, i försök att skapa ett arkiv med kurdiska föreningens historia – något som inte tidigare funnits

Photo 2014-02-04 15 51 59

Kurdisk historia

Photo 2014-02-04 15 58 02

Ett försök att samla aktivist-historia

Photo 2014-02-04 15 58 11

Aktivist-historia ”Aktion Arkiv”

Photo 2014-02-04 15 59 08

Vid ingången, ett mini-bibliotek med böcker om utopiska samhällsvisioner

Photo 2014-02-04 15 59 29

Böcker om utopiska samhällen. Vill bo där

Tensta Museum-utställningen pågår till 18 mars, passa på att kika in innan dess! Fri entré!

Photo 2014-02-04 15 57 22

 

 

champagne

Kultur

Coola: Francine Agbodjalou och Revenge på Turteatern

t9Jag träffade Francine AgbodjalouSystrami, en tjejgrupp i Tensta där jag höll i en skrivworkshop förra veckan. Vi skrev en insändare ihop, blir den publicerad säger jag till! Francine var också där för att berätta om sin pjäs Revenge som har premiär i slutet av månaden på Turteatern i Kärrtorp. Hon bor i Stockholm men har rötter strax utanför Värnamo, där jag är uppväxt, så vi fick genast ”real knows real”-känslan! Francine är frilansande skådespelare men jobbar också med egna scenkonstproduktioner på ett eller annat sätt. Hon är också med och driver Kvalitetsteatern som har något fokus på en normkritisk scenkonst. Jag ställde några frågor till Francine för att få veta mer om henne!

Berätta mer om dig själv!

Mina intressen just nu är någon form av avancerad hobby-trädgårdsintresse. Jag har skaffat odlingslott och ägnar dagar åt att googla ovanliga frukter och grönsaker. Annars så vet jag inte om en skulle kunna säga att mitt Tv-serie tittande är ett intresse, men jag älskar all form av ”arg kvinna kommer in med mer kunskap och säger åt alla vad dem ska göra-program”, typ The Face med Naomi Campbell. Annars älskar jag brittiska reality göra- om -hem- program typ Property ladder.

t5

Berätta mer om projektet!
Det är en nyskriven scenkonstprodukt vid namn Revenge som sätts upp på Turteatern. Den spelas vid 4 st tillfällen. Jag har tyckt att det saknats ett intersektionellt perspektiv inom scenkonsten. Att en inte har tittat på att det är flera faktorer som verkar i ett förtryck, som att det har varit fritt fram att tala om multikulti men ingen pratat om dem verkliga orsakerna bakom rasism.

Så jag ville göra en föreställning om klass och om hur jag då kopplade ihop dem grejerna så starkt. Men också att jag tycker att det finns en avsaknad utav flera perspetiv inom scenkonsten. Att idag så är det tydligt att det bara är medelklass privilegier som reproduceras om om igen. Alltså att det är ett perspektiv som är dominerande och att det här perspektivet är från en maktposition. Så nånstans i det där multukulti-snacket så handlar det ändå att en bara gör föreställningar för en viss publik i samhället.

Hur skulle du beskriva er vision?
Jag är intresserad av titta på fler strategier för vad scenkonstnärlig antirasism skulle kunna se ut. Därför så har jag gett mig själv tolkningsföreträdet att göra det.

Vad är målet med projektet?
Målet är att få fler att känna igen sig i kulturutbudet. Alltså fler personer ”of color” .

t7

Vad var tanken bakom det?
Jag tänkte på det här med klass efter att ha läst Zlatan-boken och på vad som egentligen är att göra en ”klassresa” vad det finns för förväntningar på hur en sådan resa skulle se ut. Och att det i så många fall handlar om att det förväntas  av en att också radera sina ”klassuttryck” . Och det ter sig ett både i ett klasshat men eftersom att det är så kopplat till etnicitet så också som rasism.

Hur tycker du att konstklimatet i Sverige skulle kunna bli bättre?
Jag tycker att konstklimatet skulle må bra av att ha lite bredare representation. Jag menar bara för att normen utgår från att bra konst görs av vita privilegade cis-män så behöver inte den samtida kulturen aktivt jobba för att upprätthålla det.
Har du / ni några favoritkonstnärer? 
Jag vet inte om jag har några specifika på det sättet. Men jag gillar när folk är modiga. Och när folk kombinerar politik med konst. Mer eloge till både historiska och samtida aktivister blir det då..

t8

Vad inspirerar dig?
Just nu mkt populärkultur, mycket ”trash-tv”. Men försöker att inte bara utgå västerländskt kultur just nu.

Vad drömmer du om?
Världsherravälde? Nej skämt åsido. Ett annat politiskt klimat. Jämnare resursfördelning i samhället. Ett rättsystem som inte dömer som det gör i våldtäktsmål. Ett samhälle utan mörketal. Bostad åt alla.

Vad har du för planer för framtiden?
Jag kommer att göra ett performance-verk om femininitet och ett embrancande av det på Bang festen den 8 mars. Åka till tyskland o spela in film början Augusti.  Ditten och datten!
Läs mer på http://www.revengeproject.se/

Foto: Robin Nilsson

champagne

Inspiration, Intervju, Kultur

Coola: Erik Annerborn och Konstfrämjandets ”Stockholmsskolan”

Konsten har alltid varit maktens språk. Det är dags för folket att ta den makten.

Erik Annerborn har jobbat i och utanför konstvärlden på olika sätt sedan tio år tillbaka. Just nu jobbar han med Stockholmsskolan, ett projekt för att uppmuntra fler att våga sig på konstnärs- och designyrket. Alltså, inte bara de som är uppvuxna på Mosebacke i Stockholm och har minst en Moderna-representerad konstnär i släkten! Målgruppen är 16-25 år, och de tar in ansökningar i några dagar till, så sprid ordet!

plan_web

Idéskiss Stockholmsskolan

Eriks själv bor i Vårberg, enligt honom själv ”Stockholms vackraste plats”, är 29 år och på fritiden gör han musik och driver Vårbergs Dansservice med andra ortsbor (Sofia Neves, Sara Kaaman och Gonzalo Vargas). Han kommer ursprungligen från Sandviken där han är uppvuxen i konstnärsfamilj i glesbygd.

Förra året jobbade han som kulturpedagog på Mångkulturellt centrum i Fittja, där han också formgav utställningen ”Varning för ras”. I övrigt hade han fullt upp förra året, bland annat gjorde han kostymen för ”Nånting.Måste.Gå.Sönder” (regisserad av Ester-Martin Bergsmark, där även lilla jag dyker upp i mini-roll!) samt skapade en kollektion åt dansstudion Welds huskompani. Nu arbetar han som producent på Mångkulturellt centrum, som konstnär med ett 1%-uppdrag kopplat till Alby Fritidsgård, som gästlärare på Beckmans Designhögskola och också med Stockholmsskolan! Det är det senare projektet jag tänkte ta reda på lite mer om, eftersom jag tycker att det verkar vara en riktigt bra grej!

Berätta mer om er som ligger bakom ”Stockholmsskolan”! 

Konstfrämjandet (egentligen Folkrörelsernas Konstfrämjande) startades 1947 av engagerade konstnärer och har sedan dess verkat för god konst hos bred allmänhet. Lite som ett ABF för konst, kan man säga.

Stockholmsskolan initerades av Per Hasselberg, som är verksamhetsledare på Konstfrämjandets kansli, och Caroline Malmström (frilansande curator och projektledare). Sedan årsskiftet har jag arbetat med att ta fram en plan för skolan, samt rekrytera till den.

teeth_web

Stockholmsskolans logga, som Konstfrämjandets fast med mer ”bett”!

Berätta mer om projektet!

Stockholmsskolan är en plattform för unga att se och diskutera samtidskonst. Den utspelar sig två onsdagkvällar i månaden, växelvis på Konstfrämjandet och hos någon i Syskonnätverket för förortskonsthallar (Botkyrka konsthall, Konsthall C, Marabouparken och Tensta konsthall). I Stockholmsskolan diskuterar vi konsten vi ser utifrån oss själva, vare sig man är intresserad publik eller själv håller på med konst. Är man 16-25, peppad på konst men inte riktigt känner sig hemma på muséer och liknande, då är man perfekt för Stockholmsskolan!

tensta kostnhall

Hur skulle du beskriva er vision?

I det korta: Att låta intresserade unga ta plats i konsthallarna och diskutera konst på deras villkor. Att stärka intresset och självförtroendet hos unga att ta steget och bli en del av konstvärlden. Att ge kunskaper i hur design- och konstvärlden hänger ihop, och hur man kan göra om man vill utbilda sig inom det kreativa.

Samt:

Att svara på frågan: Vad kan man egentligen göra i en konsthall?

Vad är målet med projektet?

I det långa loppet: Att länka unga ur fler samhällsgrupper till förberedande konstutbildningar, förändra landskapet på högskolorna och i slutändan revolutionera Sveriges konstscen. Det är ALLDELES för få/likartade röster som hörs genom konstens kanaler. Konsten har alltid varit maktens språk. Det är dags för folket att ta den makten.

Vad var tanken bakom?

Tanken bakom är att tänka nytt kring Konstfrämjandets uppdrag. Oftast har det handlat om att sprida grafiska blad och arrangera utställningar. Idag i Stockholm så finns det ju extremt mycket konst. Nu är kanske den största utmaningen att ge folk en väg in i konsthallarna. Samtidskonsten idag är ju ofta väldigt angelägen om att angå samhället på olika sätt, men ironiskt nog uppfattas den som elitistisk och världsfrånvänd. En toppennöt för Konstfrämjandet att knäcka!

Hur tycker du att konstklimatet i Sverige skulle kunna bli bättre?

Att de flesta (både inom och utanför konstvärlden) behandlade konst lite mindre skitnödigt. Om man hör en dålig låt på radion har man ju sällan problem med att säga att den suger, utan att noja om man inte fattar. Så borde det vara med konst. Diskussionen får alrig försvinna, det är konstens styrka, men just nu finns det en allmänn skräck för att säga fel som är extremt hämmande.

john cage

John Cage

Har du några favoritkonstnärer? 

Internationellt: Ryan Trecartin, John Cage, Eva och Franco Mattes, Sturtevant, Asger Jorn, Albrecht Dürer.

Nationellt: Karl Holmqvist, Christine Ödlund

Vad inspirerar dig?

Fula djur och växter, smart-arga människor, att dansa, morgonen, Vårbergs loppmarknad.

Vad drömmer du om?

Inget. Jag tar det som det kommer.

Skärmavbild 2014-02-12 kl. 14.42.28

FOTNOT:

Nästa Vårbergs Dansservice är på Angelos Bar i Vårberg den 28 februari (Djs: Namaste + Iman Mohammad, Live: We are K)

Missa inte heller biopremiären av Nånting.Måste.Gå.Sönder den 28 mars!

Läs mer om Stockholmsskolan och hur man söker på www.konstframjandet.se/projekt/stockholmsskolan/

 

champagne

Kultur

CONST ser: Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk (babyvisning!) Del 2

Som utlovat kommer nu andra delen om Moderna-utställningen Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk, nu med det bästa på hela babyvisningen, som jag var på. Nämligen: babymålning!

Skärmavbild 2014-02-10 kl. 16.23.19

Paletterna Foto: Modernas instagram @modernamuseet

Vi gick ner till bottenvåningen på museet, där de har en barnavdelning. Där hade vår mysiga guide förberett med mysig musik (tänk Amelie från Montmatre-soundtracket) och dukat fram ”paletter” till alla barn (ovan), med färger gjorde av de här ingredienserna:

Skärmavbild 2014-02-10 kl. 16.23.12

Till paletterna. Foto: Modernas instagram @modernamuseet

Vi satte oss till bords. Min unge väntande inte på ”varsegoda” utan körde direkt igång, ivrig och nyfiken… gissa vem den fått det ifrån…

Photo 2014-02-06 15 59 14

Vår & grannens palett

Någon minut senare, med några kompisar:

Photo 2014-02-06 16 26 56

Och hur blev konstverket? Låt mig presentera:

Photo 2014-02-06 16 31 32 Ger den här eftermiddagen tio kladdiga bebisar av tio möjliga. Rekommenderar alla som vill gå på detta att ta med handduk! Vill man rengöra funkar det bra att stoppa ner dem i en av diskhoarna och spola av dem. Mystajm!

FÖRSTA INLÄGGET OM UTSTÄLLNINGEN

champagne
CONST
Ida Therén är 28 år, bor i Stockholm och jobbar som frilansskribent. För Rodeo.net skriver hon sedan januari 2011 bloggen CONST, om kultur och vad det ska vara bra för. Hon bokar också klubbar samt driver litteraturtidskriften CONST Literary (P)review. Hon gillar att läsa böcker och att kolla på konst.
Kontakt
Kärlek, tips eller frågor? Maila const@rodeo.net