Kultur

Jag ska prata om June Miller i Paris!!!!!

Detta är så himla kul, jag blir helt nipprig när jag tänker på det! Har fått en inbjudan av Henry Miller memorial library i Big Sur att presentera mitt arbete på deras Miller-vecka på kultiga bokaffären Shakespeare & Co i Paris! Där jag för övrigt bodde i någon vecka för typ 8 år sen, men det är en annan historia….

Det jag ska prata om är June Miller, Henrys andra fru. Jag har hållt på att skriva en bok om henne i några år nu, med eeeoooner av tid som lagts på research. Bland annat var jag i New York tre månader häromåret och satt på bibblan typ 20h om dygnet… Boken är typ klar, men jag satt just med sista redigeringen (den viktiga, som gör typ slafslig skulptur till snyggt porträtt, om ni fattar…) när en unge ploppade ut. Men jag tänkte göra klart allt typ… i sommar. Boken var tänkt som en biografi men det gick inte, så det får bli ett försök till roman. Eftersom ingen i Sverige bryr sig om Henry Miller har jag skrivit på engelska. Så vi får väl se vad som händer, jag har hittills i mitt halvlånga liv fått typ 4 romaner nästan-accepterade=refuserade så jag har inte så stora förhoppningar om denna heller. Men i värsta fall kanske jag lägger ut den som e-bok för andra Miller-fantaster. Det är nämligen så att INGEN har skrivit en bok om June, trots att alla Millers – och många av Anaïs Nins (dag)böcker handlar om henne.

Jaja, med det sagt. Nu ska jag i alla fall snacka om min research! I Paris i maj. Kom förbi om ni kan!

Skärmavbild 2014-03-25 kl. 17.51.51

 

HALLÅ NI SER VÄL VEM SOM ÄR ”ADVISOR TO THE BOARD”!!!!!!! ERICA JONG!!!!!! Jag svär, är hon där kommer jag kissa på mig/dö……. Svettas bara jag tänker på det….

Nu gäller det bara att övertala författarfonden att få bidrag för att åka, har pga skitliv aka kulturarbetare ungefär 100 jobb men noll som genererar pengar. Så, snälla, jag ber er….

Fortsättning följer!

champagne
Promotion

Intervju, Kultur

Coola i CLP: Agnes Mohlin

I en serie blogginlägg får vi möta några av de medverkande konstnärerna i nya numret av min och Maria Mårsells litteraturtidskrift CLP, som i detta nummer har konstspecial.

Du kan läsa alla inläggen under taggen CLP 1-2 2014.

utst fishes tower of power liten

Agnes Mohlin är född 1988 i Göteborg, har en kandidatexamen i arkitektur från Kunstakademiets arkitektskole i Köpenhamn 2010. Hon flyttade till stockholm 2011 och går nu sista terminen på masterprogrammet i fri konst (art in the public realm) på Konstfack där hon jobbar med sitt examensarbete. Hon bor  med sin syster, gillar katter och att simma under vattnet. Liksom jag (!) bor hon i Bagarmossen, vilket passar bra för jag har arrangerat en liten releasefest där nästa vecka (KOM!)!

Berätta mer om ditt konstnärskap!

Efter som jag kom in i konstvärlden lite från sidan, jag hade och redan har hållit på länge med arkitektur och form, så tror jag att jag har ett lite annorlunda sätt att betrakta världen än många andra där. Jag ser staden som en väv av historia och identiteter och byggnader. Arkitektur är de fysiska ramarna för människors liv och har en jättestor makt. Arkitektur är ett stort ansvar, det är alltid är byggd politik, samhällets normer och strukturer bokstvligt talat hugget i sten och det är något som inte talades om mycket på min utbildning i arkitektur. Det är kanske den främsta anledningen till att jag nu gör konst och till att jag fortsätter inistera på att göra fysisk konst. Människan och världen består av material.

brunn nära liten
Hur skulle du beskriva din konst?
Min konst är objekt och vattenbaserad, och handlar kanske i grund och botten om kroppen och staden, om rum och makt. Kroppen är liskom allt, för vi är alla kroppar och förstår omvärlden genom dem. Vi är alla djur, våra kroppar är påsar fyllda med hav (för från början kommer allt liv från havet) och i dem skvalpar minnen och känslor runt. Kroppen och staden är båda processer, platser som formas av sina liv och upplevelser.
Eh.. så ja, jag gör alltså fontäner mest, och jobbar med byggmaterial som betong och plast, konst som kräver plats. Så ser det i alla fall ut just nu.

Varför sysslar du med konst?
För att jag har en naiv tro på att världen går att förändra och göra bättre. Konsten är en plats ifrån vilken man kan tänka nytt och forma samtiden.

 

Berätta mer om verket du deltar med i CLP!
Verket heter Sleeping with the fishes II och visades på Galleri Konsfack i november. Det är en fortsättning på ett verk jag gjorde i våras. Det är en samling små fontäner i varienade skala och material som jag har installerat omgivet av ett enormt draperi med ett tvålöga på + en video om att hata allt. Verket handlar om att låsa in sig på toaletten och gråta, göra revolt genom att vägra delta och smälla igen dörren i ansiktet på folk. Det handlar också om att badrummet är den enda platsen där man är fri, för bara där slipper man hela tiden betraktas av andra och konstruera sig själv som någon slags subjekt eller identitet. I badrummet kan man vara kropp och djur och vätskor utan att någon ser och det blir pinsamt.

snäcka liten

Hur fick du idén till det?
Jag har varit besatt av badrummet och kroppen som social konstruktion ganska länge nu, badrummet är platsen där arkitektur och kropp möts och flyter in i varandra. Något som är så laddat att man måste göra det bakom en låst dörr.
Hur tycker du att konstklimatet i Sverige skulle kunna bli bättre?

Konstsverige har ju jätteproblem med representationen, vi är liksom 90% vit svensk medelklass och det är befängt att tro att en så snäv grupp kan göra konst som inkluderar alla.
Har du några favoritkonstnärer? 
Massor! Jag älskar konst som har någon form av kropp och känsla i sig, helst ska den vara jävligt barnslig och typ arg. Fast glad samtidigt. Utan inbördes ordning: Sarah Lucas, Cindy Sherman, Mike Kelley, Christine Ödlund, Kristina Matousch, Thomas Hirschhorn. Den bosninska paviljongen i Venedig tyckte jag var fantastisk i år, det var en som hette Mladen Miljanovic.

Jag är väldigt svag för överdrivna känslor och tilltalas enormt mycket av melodramatisk konceptkonst av typ Bas Jan Ader. Sen har jag ganska nyligen upptäckt hela den här 70-talsvågen av feministisk konst så den älskar jag också. Historieskrivningen gör mig så arg! Jag läste konstvetenskap för några år sen och då var det som att 70-talet bara bestod av minimalism och post-minimalism och konceptkonst och idel män, samtidigt som jag vet att den här enorma feministiska rörelsen skedde i konsten då, och tog plats och var sjukt inflytelserik och nu är det som att vi bara minns Donald Judd och inte Ana Mendieta eller Adrian Piper eller Nancy Spero eller ja, alltså, jag minns ju dom inte, jag har liksom upptäckt dom tusen år senare och det är så många jag inte känner till! Fast jag kan rabbla typ alla gubbar som höll på och referera till varandra och stapla tegelstenar under samma tid, det är irriterande. Nu säger jag kanske emot mig själv genom att nämna Bas Jan i meningen innan, men alltså det är ju det fina att man får gilla tusen olika saker. Jag hatar liksom modernismen och vad den står för på många sätt (vithetsnormer, hygien, gränser, uppdelning och manliga genier) samtidigt som jag älskar den på andra sätt och liksom tar mig rätten att karva och skära i den, ta till mig de delar som passar.

hela liten

Vad inspirerar dig?
Life. Fånig arkitektur. Mina kompisar. Att simma. Havet, snäckor, material, känslor, mest känslor tror jag. Fast jag vet inte om jag gillar frågan kom jag på nu. Inspiration, vad det nu är, är sällan någonting som bara kommer till en tänker jag, det är något man liksom aktivt söker upp och jobbar med.

Vad drömmer du om?
Om fest och dans och sommarlov, men också om att kunna bli vuxen. Jag drömmer om trygghet, om att kunna känna trygghet och att andra också ska kunna göra det, om att det fanns ett inkluderande och fungerande samhälle med skattefinansierad välfärd och genusdagis för alla barn. Jag drömmer om en hyreslägenhet i Stockholm (som är i första hand och almännyttig) och så drömmer jag om medborgarlön! Jag drömmer om att konsten blir mer inkluderande, både vem som blir konstnär och den konst som produceras. Jag drömmer om att arkitekturen i staden ritas för människor på ett rättvist och vackert och småskaligt vis och inte som nu för byggbolag på ett vinstmaximerat vis. jag drömmer om att göra en jättestor fontän som alla kan bada i och om annan relevant, rolig och farlig offentlig konst. Jag drömmer om att folk, inklusive mig själv kanske, ska inse att världen inte måste se ut som den gör, att den går att bygga om.

Vad har du för planer för framtiden?

Planen för framtiden är först och främst att bli klar med min utbildning och ställa ut på Konstfacks vårutställning i maj, efter det har jag planen att åka till Finland på ett stensymposium i en månad. Det ska bli spännande.

utst fishes skum sidan liten

Se fler av Agnes verk på hennes hemsida: www.agnesmohlin.se

Läs mer om CLP i bloggen 

Följ CLP på Facebook här

Releasefest för CLP 1-2 2014 är på Moderna Bar på Moderna Museet i Sthlm fredag 4 april. Läs mer här.

BESTÄLL NYA NUMRET AV CLP HÄR!

champagne

Inspiration

Lovin you back + boobs

Hej hej hallå här kommer ett stycke ur mitt glamorösa mammaliv!

Skärmavbild 2013-12-11 kl. 19.09.22Inspirerad av min kompis Gisele posade jag medan min kompis som också agerade bebis-kramare klickade detta snapshot behind the scenes när jag för fjärde gången plåtades för Anne-Sofie Backs (en kläddesigner) lookbook! Har nog inte lagt upp det i bloggen tidigare pga hatar vårt samhälle osv men det går säkert att googla om man vill se bilder. Men nu pga mitt mobbade mammaliv där glamouren är typ i höjd med spya i håret unnar jag mig att posta detta, mysigt va?

ida modell ammar

BOOB ALERT!!!! Fan att jag inte har instagram skulle haft nåt filter på denna dassiga bild…..

Resultatet/katalogen verkar inte kommit ut än men jag hittade en ”back woman” lämpligt nog fotad, eh, backifrån (höhö) på ASB:s instagram efter lite googlande, väldigt fint!

Skärmavbild 2014-04-01 kl. 22.16.10

Skönt att de fick med min bästa sida på denna bild…… Enligt min kille….. Men betyder det att mitt fejs är fult? Vem vet…. Inte jag…

Fotat av en man jag inte minns namnet på men det ska jag ta reda på… och även lägga upp fler bilder om om om jag får tag i …..Ändå sjukt att jag fösörjde mig som modell i ett par år? Minns typ inget känns som en annan människas liv? Aja… Okej.. slut på det… Alla vet att ”ex model” är mkt bättre att vara än ”model”… hur som helst kram..godnatt.. over n out…varsegod för boob-bild, peace

champagne

Kultur

Coola i CLP: Andreas Floxner

2

I en serie blogginlägg får vi möta några av de medverkande konstnärerna i nya numret av min och Maria Mårsells litteraturtidskrift CLP, som i detta nummer har konstspecial.

Du kan läsa alla inläggen under taggen CLP 1-2 2014.

1

Andreas Floxner är född 1986 i Linköping. Han tog sin kandidatexamen i Fri Konst vid Goldsmiths College, London under 2011. Sen dess är han bosatt och verksam i Stockholm.


3

Hur skulle du beskriva din konst?

Mitt huvudsakliga intresse är språk, som jag främst arbetar med genom skulptur och installation. Ofta med en mer eller mindre tydlig utgångspunkt eller historisk referens som arbetet relaterar till. Det kan sägas rikta sig mot och bort från ett objekts kommunikativa aspekter. Detta innefattar självklart missförstånd, stumhet och övertydlighet. I ateljén arbetar jag relativt snabbt och lekfullt med ett slags arrangerande aktivitet, men processen som helhet är långsam.

4

Varför sysslar du med konst?

Ofta när jag arbetar med något brukar jag fråga mig själv om det är nödvändigt att den här saken finns till, och vad den gör och är i förhållande till världen den kommer in i. Det är en drivkraft, och ibland ett motstånd. Min förståelse och anledning till att göra konst kommer alltid vara i förändring.

10

Berätta mer om verket du deltar med i CLP!

Verket jag deltar med är ett pågående arbete som heter Graham’s Flour. Det som är publicerat i CLP är ett slags daterat skiss-kollage, men också en presentation.

9

Hur fick du idén till det?

Den kanadensiske konstnären Rodney Graham gjorde 2003 en installation bestående av en äldre filmprojektor som projicerar en film på en skrivmaskin ur olika vinklar. Mot filmens slut blir skrivmaskinen helt täckt av något som liknar mjöl. Grahams arbete blir en samtalspartner i mitt eget.

Graham’s Flour tar i vissa delar formen av en kärleksrelation mellan de komponenter som arbetet består av; fyllda av tårar, svartsjuka, nostalgi och åtrå. Bröd, pigment, korall, picknick och handgjorda diabilder arbetar jag med just nu. Jag ser idéer i en associativ bana som produktiva, inte nödvändigtvis något som ska förverkligas, men som rör saker framåt.

11

Har du några favoritkonstnärer? 

Just nu: Jason Dodge. Alltid: Isa Genzken, Ian Kiaer.

5

Vad inspirerar dig?

Den kommunikativa visuella information som omger mig och vill ha min uppmärksamhet i offentlig miljö, reklamens olika retoriska former. Humor, poesi. Häromdagen fick jag ett anonymt brev hem, vilket senare visades vara en del av ett konstprojekt. Det var två bilder, en på en frukt och en på två människor gåendes vid ett vatten. Det var även en handskriven men fotokopierad text: “I think that we’re all desiring individuals but without a target for that desire. And that truly accepting that there is no target is the important bit.” Det var inspirerande.

7

8

Vad har du för planer för framtiden?

Jag ser fram emot att utveckla och färdigställa Graham’s Flour inom snar framtid. Jag har även arbetat den senaste tiden i dialog med den franska konstnären Elliot Berard under den gemensamma titeln Welcome Colossal Stranger. Förhoppningen ligger i att tillsammans visa våra arbeten under 2014.

6

Alla bilderna visar Andreas verk. Se fler på hans hemsida: www.andreasfloxner.com

Läs mer om CLP i bloggen 

Följ CLP på Facebook här

Releasefest för CLP 1-2 2014 är på Moderna Bar på Moderna Museet i Sthlm fredag 4 april. Läs mer här.

BESTÄLL NYA NUMRET AV CLP HÄR!

champagne

Intervju, Kultur

Coola i CLP: Jenny Åkerlund

I en serie blogginlägg får vi möta några av de medverkande konstnärerna i nya numret av min och Maria Mårsells litteraturtidskrift CLP, som i detta nummer har konstspecial.

Du kan läsa alla inläggen under taggen CLP 1-2 2014.

akerlund_selenography2_3

Först ut är konstnären Jenny Åkerlund. Hon bor i Stockholm, har en Masterexamen i Fri Konst från Konsthögskolan i Malmö och är nyss hemkommen från ett besök på Harvards observatorium och deras samling av astronomiska glasplåtar. När hon inte jobbar i ateljén eller tittar på konst läser hon böcker, dricker öl eller tillbringar för mycket tid på nätet.

Det är ett nystande i olika områden jag tycker är intressanta, med fokus på seende och tid.

 akerlund_siderealtime_inst

Varför sysslar du med konst?

Jag tycker att konstnär är det ultimata yrket, bland annat på grund av friheten att välja arbets- och uttryckssätt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

akerlund_untitled_synodicdays_2

Berätta mer om verket du deltar med i CLP!

Jag har med ett urval ur två teckningsserier. Selenography II (2010-211), som består av tecknade reproduktioner av fotostatkopior, med foton av månens yta (tagna innan månlandningen). Och Finds(2013) som består av tecknade reproduktioner av utskrifter, innehållande foton av kosmiskt stoft.

akerlund_siderealtime_1

Vad var tanken bakom dem?

Båda verken tar sin utgångspunkt i medieringen av bildmaterial, och hur teknik, i många fall, får fungera som våra externa ögon. Detta är i sin tur kopplat till olika lager av tid, och i båda verken har det effektiva (kopian, utskriften) förskjutits till en tidskrävande process, där jag försöker imitera en maskin.

akerlund_finds_1

Vad inspirerar dig?

Att vara inne i arbetet, det föder nya idéer. Utöver det; litteratur, film, astronomi, arkitektur, musik, listan kan göras lång.

akerlund_in_situ

Vad drömmer du om?

Att fortsätta utveckla mitt arbete, resa mycket. Och att Fi kommer in i riksdagen.

 akerlund_transmissions_2

Vad har du för planer för framtiden?

Jag ska arbeta vidare med ett projekt kring ”Harvard Computers”, en grupp kvinnor som var verksamma vid Harvards observatorium runt förra sekelskiftet. Utöver det har jag två utställningar inplanerade i sommar (i Köpenhamn och Stockholm). Och i september åker jag till Tokyo på en residency, vilket jag ser fram emot väldigt mycket!

akerlund_untitled_synodicdays_1

Alla bilderna föreställer Jennys verk. Se fler på hennes hemsida: www.jennyakerlund.com

Läs mer om CLP i bloggen 

Följ CLP på Facebook här

Releasefest för CLP 1-2 2014 är på Moderna Bar på Moderna Museet i Sthlm fredag 4 april. Läs mer här.

BESTÄLL NYA NUMRET AV CLP HÄR!

champagne
CONST
Ida Therén är 29 år, bor för tillfället i Brooklyn och jobbar som frilansskribent för olika tidningar. För Rodeo.net skriver hon sedan januari 2011 bloggen CONST, om kultur och vad den ska vara bra för. Hon driver litteraturtidskriften CONST Literary (P)review. Hon gillar att läsa böcker och att kolla på konst.
Kontakt
Kärlek, tips eller frågor? Maila const@rodeo.net