Kultur

CONST ser: Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk (babyvisning!) Del 2

Som utlovat kommer nu andra delen om Moderna-utställningen Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk, nu med det bästa på hela babyvisningen, som jag var på. Nämligen: babymålning!

Skärmavbild 2014-02-10 kl. 16.23.19

Paletterna Foto: Modernas instagram @modernamuseet

Vi gick ner till bottenvåningen på museet, där de har en barnavdelning. Där hade vår mysiga guide förberett med mysig musik (tänk Amelie från Montmatre-soundtracket) och dukat fram ”paletter” till alla barn (ovan), med färger gjorde av de här ingredienserna:

Skärmavbild 2014-02-10 kl. 16.23.12

Till paletterna. Foto: Modernas instagram @modernamuseet

Vi satte oss till bords. Min unge väntande inte på ”varsegoda” utan körde direkt igång, ivrig och nyfiken… gissa vem den fått det ifrån…

Photo 2014-02-06 15 59 14

Vår & grannens palett

Någon minut senare, med några kompisar:

Photo 2014-02-06 16 26 56

Och hur blev konstverket? Låt mig presentera:

Photo 2014-02-06 16 31 32 Ger den här eftermiddagen tio kladdiga bebisar av tio möjliga. Rekommenderar alla som vill gå på detta att ta med handduk! Vill man rengöra funkar det bra att stoppa ner dem i en av diskhoarna och spola av dem. Mystajm!

FÖRSTA INLÄGGET OM UTSTÄLLNINGEN

champagne
Promotion

Kultur

CONST ser: Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk (babyvisning!) Del 1

Photo 2014-02-06 15 28 58

Jag tog med mig min halvårs unge och drog på babyvisning av nya utställningen Dansmaskiner – från Léger till Kraftwerk på Moderna Museet. Det var supermysigt!

Att delta på babyvisningen kostar som en vanlig inträdesbiljett för dig, gratis för baby. En kunnig guide visar runt en i lugn takt. Ett tips är att inte släpa med barnvagn – själv använder jag aldrig barnvagn, har en men har inte rört den på typ 4 månader (hippie), men det gjorde också att jag, babyn och selen blev mycket mer flexibla än dessa SUV-storlek barnvagn alla andra släpade runt på. Så även om du har vagn i vanliga fall kan det här vara ett utmärkt tillfälle att lämna den hemma!

Photo 2014-02-06 15 16 54

Första halvan av visningen är alltså att kolla på konst. Mysig stämning med babybabbel och ett och annat skrik i bakgrunden. Utställningen kretsar mycket kring modernistiska konstnärer med förkärlek för futurism – alltså inspirerat av ”staden” och med framtidstron som var typisk för ungefär exakt 100 år sen, när industrialiseringen var hyfsat ny och spännande.

Giacomo Balla har till exempel i tavlan ovan velat illustrera en bil – som var en splitterny uppfinning vid den här tiden – och dess rörelse.

Och här illustrerar Fernand Léger, som är central för utställningen, ”staden”:

Photo 2014-02-06 15 27 51

”La Ville” (1919)

Den här snubben som jag glömde skriva ner namnet på (hjälp!) ville göra ett verk inspirerat av att ha sett solnedgång och uppgång (hjälp??) samtidigt, och det var så fantastiskt så han kunde inte nöja sig med att göra en vanlig tavla – han maxade på med 3D! Ramen förstärker att det är en ”tavla”, inte bara skulptur…

Photo 2014-02-06 15 19 43

Photo 2014-02-06 15 27 01

Photo 2014-02-06 15 28 50

Den här underbart vackra fondväggen målade Léger för dansmannen Rolf de Mare (mannen bakom dansmuseet i Sthlm!) som höll i svenska baletten, ”ballet suedois” – som brukade tävla med välkända ryska baletten. Den har länge legat nedrullad på Dansmuseet, ursprungligen till för svenska balettens föreställning. Baletten ville arbeta med de mest intressanta konstnärerna – och då föll lotten på Léger, som ritade fonden och dräkterna till ”Skating ring” 1921. Här finns jättebra läsning av Ballet Suedois från NY Times, och här finns en rekonstruktion av hur baletten såg ut!

 

I sin serie Animal Locomotion 1872-1885 tog Eadweard  Muybridge för första gången en bild som bevisade att det finns ögonblick då en häst galopperar som han har alla fyra benen över marken! Teknikens under….

Photo 2014-02-06 15 26 06

Eadweard Muybridge –Från serien Animal Locomotion 1872-1885


Photo 2014-02-06 15 39 17

Sist men inte minst – en av de få kvinnorna i utställningen (också för att det fanns väldigt få kvinnliga futurister!), ryska konstnären och designern Alexandra Ekster. Tavlan heter Venedig och är målad 1915.

Okej, det var lite av konsten! Imorgon kommer cute overload-sektionen när jag berättar om babysarnas höjdpunkt på dagen….. Håll i er!

champagne

Kultur

Trevlig helg!

Firar att det är fredag med en god kaffe, en god semla och den här gamla videoklassikern. Helt okej liv. Trevlig helg på er, och glöm inte mejla mig eller kommentera med tips på kul personer jag kan skriva om i bloggen! Eller frågor, eller ja, vad vet jag. Alla förslag är välkomna. XO

Skärmavbild 2014-02-07 kl. 14.43.35

champagne

Intervju, Kultur

Coola: Johan Björkegren och fanzinet Brain Damage

brain damage

klotter johan bjorkegrenJohan Björkegren beskriver sig själv som lidandes av ””grav teckningstourettes”. Han har tidigare gått på Beckmans och jobbade efter det som illustratör men enligt honom själv ville ingen ha hans ”deppiga illustrationer, så jag fick göra konst istället. Eller vad man skall kalla det.” Han jobbar också i andra medier, som skulptur och måleri. Efter åtta år i Stockholm flyttade han tillbaka till sin hemstad Uddevalla 2010, men nuförtiden bor han i Göteborg.

butchered by beasts johan bjorkegren johanbjorkegren

Nyligen skickade han första numret av hans fanzine Brain Damage till min postlåda (ni får gärna skicka fina grejer dit, finns på eniro och sånt! Lovar att kika på allt som kommer). Jag tyckte det var fint och mailade honom med lite frågor.

666 johanbjorkegren

Vad är Brain Damage?

Brain Damage är mitt nya fanzine.  2012 gav jag ut valda teckningar ur mina skissböcker från 2011 i bo

kform på Nilleditions, och fanzinet är ett slags fortsättning på boken.

Jag väljer att ge ut en serie fanzines istället för att samla ihop bilder i en ny bok eftersom man kan ändra formen allteftersom och hålla det ganska anspråkslöst och billigt. Jag ville även göra det mera som en kontinuerlig titel istället för separata fanzine. Har velat ge ut ett fanzine själv sedan jag var 14, så det var väl dags. Nu blir det dock bilder istället för kängpunk. Får se hur det utvecklas i framtiden. Inte omöjligt att det blir foto, samarbeten med andra konstnärer eller andras texter i kommande nummer. Kanske blir det fråga/svar intervjuer med punkband och klippoklistraformgivning  tillslut, så är cirkeln sluten.

camp fire johan bjorkegren

Jag brukade själv göra ett fanzine en gång i tiden, men sen kom internet. Hur kommer det sig att du väljer att göra ett fanzine i pappersform nu, ett par decennier efter dess prime time?

Det är ju känslan man vill åt.

Jag har publicerat mina teckningar på min blogg och på min hemsida, men det känns ju lite billigt och trist, lite oavslutat också, bara som ett flöde. Ett alternativ hade ju varit att göra en pdf för läsplatta och dator. Då hade man ju sluppit tryckkostnaden, men det är ju totalt menlöst. Jag hatar läsplattor och onlinemagasin. Jag är ju en sucker för konstböcker och fina trycksaker så jag vill gärna att det skall vara något att ta på, känna lukten, trycket och pappret. Gillar att det är lite av ett risktagande också.

lowdjyret

Har du några andra kul projekt på gång?

Jag har fått ett stipendium för en vistelse i USA, så det kommer jag att genomföra under våren.



to hades

Vad har du för planer för 2014?

Förutom USA- resan kommer jag att ge ut BD#2 med teckningar jag gjorde under min tvåmånaders vistelse i Tokyo i fjol. Sedan ligger numer tre på lut också.

 

akfvarellbrud johan bjorkegren

 

Vad är din dröm för framtiden ?

En rättvisare värld och att alliansen får vad den förtjänar.

För egen del: att jag skall kunna leva på min konst.

assholeocaust

Här kan man köpa ett eget ex av konst-fanzinet.

Läs mer om Johans projekt på hans hemsida och i hans sketchdagbok.

MÖT FLER COOLA I CONST HÄR

hiking

too much pain to bear

 

 

champagne

Inspiration

Nick Borgen – World Wide Web

Såg att det var dags för Melodifestivalen igen, och kom att tänka på detta stycke samtidshistoria. För er som är lite yngre, välkommen till 80-talisternas (och internets) barndom:

NICK BORGEN – WORLD WIDE WEB (MELODIFESTIVALEN 1997)

champagne
CONST
Ida Therén är 29 år, bor för tillfället i Brooklyn och jobbar som frilansskribent för olika tidningar. För Rodeo.net skriver hon sedan januari 2011 bloggen CONST, om kultur och vad den ska vara bra för. Hon driver litteraturtidskriften CONST Literary (P)review. Hon gillar att läsa böcker och att kolla på konst.
Kontakt
Kärlek, tips eller frågor? Maila const@rodeo.net