Intervju, Kultur

Coola: Elisabeth Blennow Calälv och ed-art!

 

GA_Sling4_32x27cm

Gudrun Åsling ”Sling 4”, digital graphic fine art

Elisabeth Blennow Calälv är 33 år gammal och har just grundat sajten ed. Hon bor (liksom jag! Det visste jag inte när jag intervjuade henne) i Bagarmossen utanför Stockholm. Egentligen är hon utbildad stats- och litteraturvetare och halkade in i konstvärlden på ett bananskal. Det gör att hon står lite mittemellan: med en fot i konsten och en utanför.
Under sex år har hon jobbat med att sälja samtidskonst som director på Galleri Andersson/Sandström, ett av Sveriges största gallerier. I december 2014 fick hon barn och under föräldraledigheten bestämde hon sig för att satsa på att driva eget. Så i oktober, när hennes man gick på föräldraledigheten, drog hon igång arbetet med ed. Under hösten var det ett intensivt jobbande med formgivare, webbkodare och så klart konstnärer för att skapa företaget. Precis före jul lanserades ed-art.se.
RM_Western-Swing_23x80cm

Roger Metto ”Western Swing”, litografi

Berätta mer om projektet!

ed. är en sajt som samlar och säljer konstverk i upplaga. Just nu har vi cirka 350 verk i lager. Tanken är att man som besökare ska känna att här finns något för alla. Men det finns förstås en begränsning och det är att det ska vara bra konst – ok, jag medger att det är luddigt, men det avgörs helt subjektivt av mig.

Utbudet består både av verk av etablerade konstnärer som Linn Fernström, Jacob Dahlgren och Andreas Eriksson och nyutexaminerade och mindre kända konstnärer.

PW_Graveyard-prints1537

Patrick Wagner ”Graveyard prints”, etsning, chine-collé

 

Hur skulle du beskriva er vision?

På 60- och 70-talen var det hetaste man kunde göra som konstnär att jobba med grafik, dvs konsttryck i upplaga. Helst skulle upplagan vara obegränsad så att så många som möjligt kunde ta del av den. Man skulle göra konst åt folket! Sedan kom åttiotalet och det hippa blev att sälja få verk så dyrt som möjligt. Nu tycker jag att jag ser en gryning för grafiken, men kanske på ett rimligare sätt än 60-talets upp-till-kamp-anda. Konstnärer vill gärna sprida sina bilder och det är ok att sälja verk i upplaga igen. Och gemene man är oerhört konstintresserade, men har inte råd med originalen.

Visionen är att ”vanliga” människor ska kunna ha bra konst i sina hem, samtidigt som konstnärerna inte ska behöva sälja ut sig alltför billigt. Det blir möjligt när man mångfaldigar verken.

JD_screentrad_ljusrossa

Jacob Dahlgren ”Constructing a New World”, screentryck

 

Vad är målet med projektet?

Att byta ut alla Andy Warhol-citats-affischer från Moderna, i alla svenska hem, till riktiga, bra konsttryck!

SS_UT(stor-vit)

Sigrid Sandström ”Utan titel”, monotypi

 

Hur fick du idén till projektet?
Under mina sex år på galleri mötte jag väldigt många besökare med ett jätteintresse för konst, men svårt att hitta vägarna in i konstvärlden och inte riktigt plånbok för de dyra originalen. Samtidigt träffade jag många konstnärer som hade svårt att komma ut med sin konst. Just att samla mycket konst på en och samma plats blev en viktig grundbult, samt att lägga det hela på nätet så att det per definition är tillgängligt för alla.

Hur tycker du att konstklimatet i Sverige skulle kunna bli bättre?

Jag hoppas att det ed. står för kan bidra till ett lite roligare och öppnare konstklimat: att bryta ner lite höga murar kring den vita kuben; att låta konsten vara ibland kommersiell, ibland supersvår och osäljbar, att en konstnär kan jobba med många skilda uttryck; att aktörer inom konstvärlden vågar beblanda sig med omvärlden utan att få total beröringsskräck.

MIB_SIbirienlito_44x55cm

Meta Isæus-Berlin ”Untitled”, litografi

 

Har du några favoritkonstnärer? I Sverige? Internationellt? 

I Sverige finns det många, men jag vill nog inte välja ut någon särskild. Internationellt är jag väldigt förtjust i Kader Attika som gjort en mängd suggestiva installationer, senast på Documenta. Och ibland går jag fortfarande och tänker på Lee Lozano-utställningen på Moderna, den var fantastisk. Och så kan jag bli riktigt knäsvag av storskaligt, abstrakt måleri, som Gerhard Richter, Cy Twombly och Joan Mitchell.

Vad inspirerar dig?

Det här blir en klyscha, men det är faktiskt alla fantastiska konstnärer som man som konstsäljare har förmånen att arbeta nära. De erbjuder så många alternativa förhållningssätt till hur man ska leva livet, det inspirerar verkligen.

 

KS_Struktur4

Kristina Stark ”Struktur IV”, litografi

 

Vad drömmer du om?

Att bildkonsten blev en lika självklar del i människors vardag som typ självhjälpsboken.

Vad har du för planer för framtiden?

I februari/mars kommer ed.s första egna grafikutgivning under vinjetten ed.itions. Det blir tre etsningar (koppartryck) av Jesper Nyrén.

Under våren börjar ed. också med home parties som ett sätt att visa och sälja konst. Det ska bli spännande att se hur det går och vilka samtal det kan föda. Och vilka som vågar sig på att boka ett besök!

AE_Wake

Ann Edholm ”Wake”, litografi





champagne
Promotion

Inspiration, Intervju, Kultur

Coola: Hedvig Bergman – ROOMS

 

"Du lär mig att bli fri", verket som ska ställas ut på Rooms. Foto: Märta Bergman.

”Du lär mig att bli fri”, verket som ska ställas ut på Rooms. Foto: Märta Bergman.

Hedvig Bergman är 26 år och arbetar sedan i höstas i Stockholm. Tidigare hon studerat fri konst på Konstakademien i Trondheim och blev klar våren 2014. Innan dess gick hon ett år på den förberedande konstskolan Gerlesborgsskolan i Stockholm. Hon har dessutom läst genusvetenskap. Nu är hon aktuell med verket ”Du lär mig att bli fri”, som ska visas på Japans största design- och konstutställning, ROOMS, i februari. 

Berätta mer om projektet!

Under hösten 2014 deltog jag i en konst- och designtävling som tidningen Designboom utlyste. Tävlingen var internationell och första priset var att ställa ut på Japans största design- och konstutställning, ROOMS i februari 2015. Jag vann tävlingen och får nu fria händer att skapa en utställning med verket jag ansökte med, tillsammans med nya verk, som jag arbetar med nu.
Verket jag vann tävlingen med är ett par skor och har titeln ”Du lär mig att bli fri”. Verket är en hyllning till kvinnor och kvinnor konstnärskap. Skornas sulor består av flera vridbara skikt med fack där kvinnliga konstnärer, filosofer och författare finns representerade.

Process,books

”Process, books”, processbilder inför utställningen på Rooms

De andra verken jag arbetar med nu är ytterliga två par skor. Den ena har titeln ”Berta Wilhelmssons villa” och den andra ”En fot i myllan”. De kommer alltså tillsammans med verket ”Du lär mig att bli fri” ställas ut på Rooms 17-19 februari. Bilder på verken kommer publiceras på min hemsida efter utställningen.

Process,encyclopedia

”Process, encyclopedia”, processbilder inför utställningen på Rooms

Jag kommer även ställa ut ett verk som heter ”Encyclopedia volume 1”. Det är den första delen i ett projekt som bygger på ett ständigt växande arkiv av definitioner av en samling ord. Gemensamt för orden är min uppfattning av dem som alltför komplexa för att bli förstådda på något annat sätt än subjektivt. Jag vill betona variationen av förståelser av dem, alltid beroende av sin kontext. Anledningen till att jag kallar samlingen ord och definitioner för ”Encyclopedia” är för att jag menar att det ända sättet att närma sig en objektiv förståelse är genom samlingen av subjektiva förståelser, och att medge att den aldrig kommer bli komplett. ”Encyclopedia volume I” är som titeln berättar, den första volymen, som består av mina subjektiva definitioner av orden. Bland de som deltagit i projektet med sina definitioner är f.d. Ärkebiskopen KG Hammar, skådespelaren och dramatikerna Lo Kauppi och litteraturvetaren Ebba Witt-Brattström.

TheTransversal

”The Transversal” en publikation Bergman gjorde tillsammans med Amanda Varhaugvik och Hermann Grøndahl, 2013.

Vad inspirerar dig?

Det är olika från projekt till projekt. Till skorna jag arbetar med nu har jag förhållit mig till historieskrivning och vilka som inkluderas i den och inte. Jag har velat lägga allt fokus på det som ofta exkluderats, det kvinnliga, och den kraft som finns där. För egen del är tematiken, symboliken och de röda trådarna mellan verken tydliga. Men jag tycker att det finns ett värde i att hålla verken ”öppna”, för att inte låsa betraktaren vid en tolkning.

1to4

”1to4″, Bergmans examensarbete från 2014

Missa inte Bergmans utställning på ROOMS, Tokyo Japan 17-19 Februari. I samband med utställningen i Tokyo kommer hon också släppa boken ”Encyclopedia volume I”.

Se fler bilder på : www.hedvigbergman.com eller instagram @hedvigbergman

Process,soles

”Process, soles”, processbilder inför utställningen på Rooms

 

champagne

Kultur, Livsstil, Perspektiv

Jag skrev en grej till Broad! – 10 Levels of Milk

Jag skrev en kort text till nya numret av amerikanska tidskriften Broad! zine.

Här kommer en printscreen:

Ida 10 levels of milk

Hela numret finns att läsa här!

PS Här är min debattartikel om amning för Aftonbladet för ett tag sen!

champagne

Inspiration, Kultur, Perspektiv

Liten guide till ett mer inkluderande språk

Lånade den här bilden från Paula på @vardagsrasismen . Tyckte det var en smart och smidig guide! liten guide Hälsningar från landet där alla flickbarn har rosetter i håret och mitt barn är en pojke med konstiga kläder i *gasp* olika färger….

champagne

Inspiration, Kultur

CONST ser: MoMas permanenta grejer en vanlig dag

jane ida moma höst 14_censored (1)

Lifestyle hemlig barnblogg

Jag tog en mysig tur till Museum of Modern Art (MoMa) i New York med mitt barn, som nog varit på fler museum under sina snart 1,5 år än jag var under hela min livstid tills jag var 20… Men det är bara så perfekt, dagarna jag är hemma med henne, att besöka konstutställningar som vi båda kan få glädje av. Särskilt gillar hon Picasso och Leger, starka färger och spännande motiv. Favoriter här också!

Här kommer några grejer jag fastnade extra för senaste gången på MoMa, *bildregn*:

2014-09-09 12.12.22

Arshile Gorky – Diary of a Seducer. En förförares dagbok, det syns ju! Gött liv somliga har då…

2014-09-09 13.12.42

Pablo Picasso – Girl before mirror Älskar näsan!!! Så fantastiskt uttrycksfull

2014-09-09 12.20.27

Så uttrycksfull textur i denna!

2014-09-09 12.18.42

*3D life*

2014-09-09 12.17.08

Bilder måste vara mirakel!

2014-09-09 12.13.50

Trippy!!

2014-09-09 12.13.23

Så snygg. Påminner lite om Hilma af Klint?

2014-09-09 12.12.41

*prott*

2014-09-09 12.12.06

Vad händer här???

2014-09-09 12.10.22

Såååå cool

2014-09-09 13.11.31

Denna är så jävla fantastisk! Picasso – Night fishing at Antibes. Herregud

2014-09-09 12.11.29

Så cool

2014-09-09 12.02.54

Dessa färger! Vill drunkna i dem

2014-09-09 12.23.19

Fuck yeah!!!

2014-09-09 12.10.57

Mondrian och hans puzzzzel

2014-09-09 12.10.38

Legers barnvänliga Const

2014-09-09 12.19.15

Hur gör man ngt så perfekt & slarvigt på samma gång? OOoooh spooky kolla min tattoo ovan O^O

2014-09-09 12.18.35

Titta litt

2014-09-09 12.17.23

En Rothko, och så var det slut!! Tack för idag gott folk

2014-09-09 14.02.46

Ida upptäcker selfie funktion på ipad 3 år efter alla andra…….

2014-09-09 13.23.24

Grrls grrls grrls

2014-09-09 13.11.04

Tjenna tjajorr

2014-09-09 12.24.27

Wo dena black white its all the same because im *colooor blind*

2014-09-09 12.11.12

Nu är det slut på världen. Ha ett fint 2015!


På Moma visas också just nu den här Matisse-utställningen, som jag skrev om i Aftonbladet. Läs mer där!

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 15.26.04

champagne
CONST
Ida Therén är 29 år, bor för tillfället i Brooklyn och jobbar som frilansskribent för olika tidningar. För Rodeo.net skriver hon sedan januari 2011 bloggen CONST, om kultur och vad den ska vara bra för. Hon driver litteraturtidskriften CONST Literary (P)review. Hon gillar att läsa böcker och att kolla på konst.
Kontakt
Kärlek, tips eller frågor? Maila const@rodeo.net