Kultur

COOLA: MARINA ABRAMOVIC – THE ARTIST IS PRESENT

STILLBILDER FRÅN DOKUMENTÄREN (Copyright HBO)

Har precis lipat färdigt till den här dokumentären, K Special om performancekonstnären Marina Abramovic. Har du inte sett den än kan jag bara gratulera dig, du är, som man säger – up for a treat.

Rekommenderar den till ALLA, även om du inte är stort fan av performance, eller ens konst över huvud taget. Det här handlar om livet, själen….varat.

Utgångspunkten är Marinas stora retrospektiv-utställning på Museum of Modern Art i New York under våren 2010, där hon dels visar sina äldre banbrytande verk med hjälp av unga konstnärer (som hon fått kritik för att hon inte betalat ordentligt), men också skapar ett nytt verk, The Artist Is Present, där hon sitter orörlig i en stol sex dagar i veckan under tre månader. Utan att röra sig sitter hon där medan besökare kommer och sätter sig i stolen mitt emot henne. Hon möter blicken på besökarna, bara möter dem, existerar på samma plan utan att vika av, utan att behandla folk olika. Alla möts med samma blick. Det kan låta banalt, men något med henne lugn, något med hennes icke-dömande blick (något man i vanliga fall återfinner i österländska religiösa sammanhang, men sällan i västvärldens konsumtionsfixering….) blir till en världsomvälvande upplevelse för många av utställningens omkring 750 000 besökare. Alltså, något nästan spirituellt. Tanken dokumentären väcker för mig var inte ”är detta konst” (som många frågar sig kring just performance), utan: borde vi se på Marina som en helig person?

Hur som helst, vad handlar konst om, om inte att utforska våra inre gränser.

Missa inte detta! Visas på SVT Play i 27 dagar till.

TRAILERN

MARINA PÅ OMSLAGET AV SERBISKA ELLE I ÅR – FOTO Dusan Reljin

Foto startsidan: David Smoler/HBO

champagne
Promotion

Kultur

FREE PUSSY RIOT # 4

Imorgon kommer beskedet om Pussy Riot-tjejernas straff. Läs mer om vad som hänt i CONST.

Idag har electroartisten Peaches släppt en låt, och bland annat deltar JD Samson, Lykke Li, the Knife, Peter Bjorn and John, the Hives och en massa andra artister i den här videon för låten:

Skriv på uppropet mot deras fängslandet här.

Missa inte heller den här kommentaren i SR Kulturnytt.

champagne

Kultur, Politik/samhälle

ETT OS UTAN POLITIK

Nu är OS slut, och det verkar varit ganska skandalfritt så vitt jag förstår. Ganska synd tycker jag. Tänkte förklara varför.

I sin bok ”Barbaric Sport: a global plague” skriver den marxistiske akademikern Marc Perelman att ”Sport är formen hypertävlingsinriktad global kapitalism tar i vår tid”. Och dagens nanosekundsmätande OS-tävlingar handlar verkligen om Den Perfekta Människan. Den som inte får ont, den som biter ihop. Den som Vinner.

OS har förändrats. Svunnen är den kamratliga festivalen för hobby-sportare man såg i början av förra århundrandet. Idag ser vi istället stenrika övermänniskor som tycks bryta mot naturens lagar.

Vårt intresse för tävlingarna har också ändrats, och blivit till en besatthet, inte olikt Romarnas syn på sina hjältar: Gladiatorerna.

Inte så konstigt, vad är väl ett bättre valium för folket i en komplex samtid än sport? Kroppar som rör sig. Enkla svar: vem vann, vem vann inte.

Men trots polerade glam-yta glappar den politiska verkligheten igenom ibland, även om årets OS var anmärkningsvärt (oroväckande?) fritt från politik – förutom Occupy-rörelsen som rörde sig i periferin, ignorerad av media.

VIA OCCUPY THE OLYMPICS

Vissa har använt OS för att försöka att frita fångar (en palestinsk terrororganisation 1927), andra har bojkottat spelen för att värdlandet invaderat ett annat land (USA vägrade dra till Moskva 1980). Två 200 meter-löpare använde 1968 medaljutdelningen till att protestera för mänskliga rättigheter. Det var Tommie Smith och John Carlos som sträckte upp varsin Black Power-näve i luften, med den sympatiserade tvåan Peter Norman tyst bredvid sig. Trion blev avstängda från spelet, något som dock inte lyckades förstöra deras olympiska anda: deras livslånga vänskap skildras i filmen Salute som kommer ut nu i sommar.

BILD: WIKIPEDIA

Vi verkar inte ha sett några politiska prostester det här året, men kanske är det inte så konstigt. Vår fiende idag är inte längre ett annat land eller en konkret fråga – utan något betydligt vagare. Det närmaste jag kan beskriva dagens största problem är hur filmmakaren Ross Ashrcroft formulerar det i filmen Four Horsemen (2012, visades på Göteborgs Filmfestival i våras): ”det vi ser idag är socialism för de rika, men kapitalism för de fattiga”. Alltså: Bailouts för bankerna och konkurrens till döds för vanligt folk.

Men skulle man protesterat mot just det, var hade väl varit bättre än i finans- och krismeckat London, fortfarande omskakat av rubriker om hur de största bankerna riggat räntor på ett sätt som fått traumaartade konsekvenser för, tja, resten av världen.

Jag hade hoppats på en kastad guldmedalj för att symbolisera det nyliberala ekonomiska systemets svek mot den vanliga människan; en bränd EU-flagga efter eurozonens ledares lögner som lett desperation för många av ländernas invånare, eller varför inte en pin på en guldmedaljörs bröst där det står: ”Barclay, dra åt helvete”.

Fast det mest radikala vore väl egentligen en vinnare som satte sig ner, suckade och sa: ”jag orkar inte tävla mer”.

Jag vet att jag är rätt trött på det.

TRAILER FÖR FOUR HORSEMEN AV ROSS ASHCROFT – MISSA INTE!

champagne

Kultur

CONST TIPSAR: CONST PÅ WAY OUT WEST 2012!

Nu drar jag till Way Out West! Är extremt peppad, hade superkul förra året (trots att jag egentligen var ganska motvilligt inställd blev jag mycket positivt överraskad. Här kan man läsa mer om varför jag är lite skeptisk till stadsfestivaler). Inte bara kommer festivalen bara servera vegetarisk mat (!!!) utan de har också en hel del kul experimentella grejer som jag tycker verkar fett coola. Här kommer några favoriter:

1. PHIL COLLINS PÅ RÖDA STEN

PHIL COLLINS – ”

Street Level #2 – Phil Collins, We Can’t Hear You When You Talk at the Same Time”

Det här är en ljudinstallation av konstnären Phil Collins (inte musikern alltså), och han brukar göra coola grejer. Installationen visas under hans första soloutställning i Gbg som snart är slut – jag ska försöka hinna mellan alla band. Utställningen heterDen mest sällskapliga ensamvarg jag någonsin mött” och visas på Röda Sten konsthall 16 juni-19 augusti.

Men man måste inte lämna festivalområdet för att få lite CONST:

En ny ljudinstallation visas i samband med festivalen, på  festivalområdet om jag fattat det rätt.

Såhär låter beskrivningen:

”Till det nyproducerade verket We Can’t Hear You When You Talk at the Same Time har Phil Collins bjudit in såväl gamla vänner som allmänheten i Göteborg för att dela med sig av sina privata konversationer via en gratis telefonlinje. Alla samtal har spelats in för att utgöra grunden för ett växande musikalbum av svenska och internationella musiker.”

”Verket innehåller musik av det brittiska konstrockbandet OSKAR och visas som en ljudinstallation på Way Out West under 9-11 augusti. Musiken For Evelina är specialskriven av artisten Sibille Attar, som också gästar festivalen. Ytterligare ny musik av den walesiska singer-songwritern Cate Le Bon ingår också i denna tillfälliga ljudinstallation inne på festivalområdet.”

Musiken presenteras tillsammans med en 35 mm filmprojektion ”som undersöker vår komplexa kärleksrelation till telefonen”.

Utställningen har finissage under Stay Out West, alltså utom-festivalområdet-grejerna på WOW.

Ordnat av Mobile Art Production, läs mer om utställningen hos dem

Röda Stens hemsida

PHIL COLLINS <3 TELEFONEN

2. GATUKONST, ”Art of the Streets”

Jag copy pastar från pressutskicket så får ni all info:

”Den 9-11 augusti kommer Riksteaterns omtalade gatukonstkonvent Art of the Streets till Göteborg och Way Out West. I samarbete med Luger erbjuder Art of the Streets en 2 x 10 m lång uppvisningsvägg där internationella och lokala konstnärer kommer att måla livegraffiti under festivalens tre dagar. Från utlandet gästar konstnärerna Bates (Köpenhamn), Pose (Chicago) och Ashes57 (London)”

Äntligen lite utrymme för streetart efter tvångströja-nolltoleransen i Stockholm!!! YES!

KONST AV BATES

3. LITTERATUR: ”MOTSKRIFTER”

Kortfattat är det alltså ett gäng författare som ska hitta en ”kollektiv röst”. Typ. Medverkar i projektet gör många bra svenska författare, tex: Meira Ahmemulic, Ida Börjel, Johan Jönson, Aleksander Motturi, Mara Lee, Pär Thörn, Andrzej Tichý och Jenny Tunedal. Spännande att se vad det ska bli av detta!

Det här är så krångligt att återberätta (som det alltid verkar va när det ska vara ”djup” litteratur? Är jag puckad som tror att man kan använda enkla ord för att förklara komplicerade saker? Aja..) så jag stjäl också här från pressutskicket.

”Instruktion till litterär flash mob. Ladda ner Motskrifter – Variation Perec. När du hör någon börja läsa texten Jag minns, så ställer du dig på ca 2-5 meters avstånd från den personen och från andra som börjat läsa. Läs högt och tydligt rad 1-30 (kl 17 på torsdag 9 augusti), rad 31-60 (kl 17 på fredag 10 augusti) och rad 61-90 (kl 17 på lördag 11 augusti).

In å osa på Facebookeventet

Tordag 9 aug – kl 16-18 – Way Out Art
Motskrifter med bland andra Johan Jönson, Pär Thörn, Meira Ahmemulic, Aleksander Motturi, flash mob & drönaren

Fredag 10 aug – kl 16-18 – Way Out Art
Motskrifter med Pär Thörn, Meira Ahmemulic, Mara Lee, Aleksander Motturi , flash mob & drönaren

Lördag 11 aug – kl 16-18 – Way Out Art
Traditionella läsningar Andrzej Tichý, Pär Thörn, Meira Ahmemulic, Mara Lee, Aleksander Motturi, flash mob & drönaren

Detta litterära experimentet får sitt uruppförande på årets Way Out West

Kan ett kollektiv göra sin röst hörd? En unik litterär flash mob bestående av åtta svenska författare sluter sig samman framför ett ordbehan­dlingsprogram. Detta verktyg möjliggör ett gemensamt skrivande i ett och samma dokument. Syftet är att frammana en platsspecifik textmassa där frågan om motskriftens möjlighet i samtida litteratur ställs.”

PS. I samband med WOW arrangerar jag och Damon en fet fest på lördag natt. Mer info om den finns här, maila mig så kan jag försöka fixa lista!


champagne

Kultur

VECKANS KONSTNÄR: K-POP MED 2NE1

Varje dag lär man sig ngt nytt och idag har jag (sent om sider?) lärt mig vad K-pop är för nånting. Det är, enligt min kompis Tor (som gör musik under namnet Boeoes Karlstigen) ”koreansk maskinellt producerad super-pop”. Det här är två av låtarna han tipsade om, som kommer från bandet 2NE1.

BRUDARNA I 2NE1

Kan inte säga att jag är helt okritisk mot den här sortens här cynisk-kommersiella grejer, men gillar det samtidigt. Vad tycker ni? Jag tycker alltid att det är svårt att förhålla mig till fabricerade band (se info nedan) men resultatet är ju ofta så välproducerat att man knappt kan låta bli att gilla det, eftersom det är typ… skapat för att det ska sätta sig i en. Ville sprida vidare den här viktiga informationen till alla er som liksom jag inte är supernere med (syd)Korea (till skillnad från Tor som snackar språket och sånt). Here goes!

Från wikipedia:

K-pop (an abbreviation of Korean pop or Korean popular music) is a musical genre consisting of dance, electronicelectropophip hop, and R&B music originating in South Korea. In addition to music, K-pop has grown into a popular subculture among teenagers and young adults around the world, resulting in widespread interest in the fashion and style of Korean idol groups and singers.

OCH SÅ DENNA SJUKA INFON:

”Today, apprenticeship is the universal strategy for nurturing girl groups, boy bands, and solo artists in the K-pop industry. To guarantee the high probability of success of new talent, talent agencies fully subsidize and oversee the professional lives and careers of trainees, often spending in excess of $400,000 to train and launch a new artist. Through the practice of apprenticeship, which often lasts two years or more, trainees hone their voices, learn professional choreography, sculpt and shape their bodies through exercise, and study multiple languages all the while attending school.”

champagne
CONST
Ida Therén är 29 år, bor för tillfället i Brooklyn och jobbar som frilansskribent för olika tidningar. För Rodeo.net skriver hon sedan januari 2011 bloggen CONST, om kultur och vad den ska vara bra för. Hon driver litteraturtidskriften CONST Literary (P)review. Hon gillar att läsa böcker och att kolla på konst.
Kontakt
Kärlek, tips eller frågor? Maila const@rodeo.net