Stockholm City: Nu med tredagarsutgivning och bisarra rasteorier

Annah Björk i dagens City:

”Det är ingen slump att både den ene artisten, som var med då en 15-årig flicka våldtogs i hans backstagerum, och den andre artisten, som misstänks för att ha misshandlat sin unga fru medvetslös, båda är stora inom hiphop.”

Senast jag kollade var den ”ene artisten” friad från misstankar och förundersökningen mot honom nedlagd. ”Den andre artisten” har såvitt jag vet aldrig sysslat med hip hop. Det enda de två artister Annah Björk syftar på har gemensamt är alltså, förutom att de är svenskar, att de har mörkare hud än hon.

Så, snälla Annah, varför skriver du inte vad du menar? Typ ”Det är ingen slump att de är negrer”?

Jag tycker självklart att våldtäkt och misshandel är lika avskyvärt som du. Och jag diskuterar gärna hiphopens ”sneda ideal” och hur de påverkar människor. Men för att en sådan diskussion ska bli konstruktiv bör den ha rationell grund, inte rasistisk. En utgångspunkt kan vara den här podcasten från utmärkta Economistbloggen Democracy in America. I radioprogrammet utvecklar den amerikanske lingvisten John McWorther varför misogyn rap har ungefär lika stor – eller ungefär lika liten – betydelse för misogyna handlingar som rap som tvärtom utger sig för att vara ”politisk”.

Hör av dig när du lyssnat.

 

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Tumblr

_Johan Wirfält

2008.09.17 18:18

25 Kommentarer på "Stockholm City: Nu med tredagarsutgivning och bisarra rasteorier"

  1. Henrik den 2008/09/17 20:23
  2. Bra! Satt o fick skrämselhicka på pendeltåget i morse när jag läste krönikan. ser fram emot svar från krönikören

  3. Bernhard den 2008/09/17 21:43
  4. Var det verkligen nödvändigt att försöka antyda rasism här då? Jag ser bara en ganska långsökt, konventionell, felaktig och överlag värdelös krönika.

    Men rasistisk?

  5. Johan den 2008/09/17 21:55
  6. Jag tycker man ska kalla saker vid deras rätta namn. Om den enda gemensamma nämnaren mellan två personer är att de är artister med (typ) samma hudfärg, och man utifrån detta väljer att dra generella slutsatser om deras beteende – ifall inte det är rasistiskt, vad är det då?

  7. D.D. den 2008/09/17 22:02
  8. Wow, vilken sopa.

  9. Bernhard den 2008/09/17 22:15
  10. Men tror du inte att Annah hade kommit med samma argument om, säg, Petter varit en av de anklagade?

    Känns mest som att hon sett ”rappen” som den mest påtagliga gemensamma nämnaren. Trots att kopplingen är absurd – och att den ena snarare toastar.

  11. Johan den 2008/09/17 22:41
  12. Det är möjligt, men det kan man ju bara spekulera i. Hur som helst, att ”rappa” gör en ju inte till hiphopare. Vad som däremot står klart är att hon skriver ”hip hop”, något som den ene av dem bevisligen aldrig sysslat med. Så vilken gemensam nämnare fick henne att bunta ihop dem?

  13. Icke vit den 2008/09/18 08:55
  14. Bra iakttagelse och en välformulerat artikel. Skönt att nå inom journalistkåren tar sitt ansvar.

  15. Scary den 2008/09/18 10:08
  16. Nyvaken läste jag ”Jag tycker självklart att våldtäkt och misshandel är lika avskyvärt som du” som ”Jag tycker självklart att våldtäkt och misshandel är lika avskyvärt som Annah Björk”.

  17. Micke den 2008/09/18 10:25
  18. Retat mig rätt länge på Annah med H nu så nästan lite skönt att hon gjorde bort sig så stort med sin krönika. Om inte det var nog vad får jag se på tunnelbanan imorse? Jo Coldplay får en femma i betyg(inte för jag var där men mer slätstruken musik får man leta efter, inte ens Eno kan göra nåt åt skiten)för spelningen igår recenserad av Björken så klart!!!

  19. Wilhelmina den 2008/09/18 12:06
  20. Hennes artikel är väl inte direkt rasistisk. Däremot ifrågasätter jag syftet med artikeln. Är det att ifrågasätta hip hopen? I sådana fall: är det relevant att påbörja en analys av en omfångsrik kultur för att kunna hantera två mycket konkreta händelser? Jag tror inte det. Och fortsätter Anna detta oinitierade, omdömeslösa, fragmentariska och lösryckta teoretiserande över varför kvinnor blir misshandlade och våldtagna… Ja, då får hon nog, som hon skriver i sin artikel, fortsätta med att fråga sig ”varför”.

  21. Johan den 2008/09/18 12:33
  22. Den är självklart inte uttalat rasistisk. Men för mig finns det en uppenbar rasmässig undertext i den, som bygger på samma stereotypiserande som förklarar varför kommersiell hip hop ser ut som den gör idag: den flertusenåriga idén om den svarte mannens okontrollerbara libido.

    Frågorna du ställer är annars precis dem hennes redaktör borde ställt sig innan hon eller han bestämde sig för att stoppa krönikan i en partikelaccelerator och upplösa den i intet.

  23. August den 2008/09/18 15:29
  24. Bra och välformulerat, Johan. Jag håller med dig till punkt och pricka.

  25. Esther den 2008/09/18 15:59
  26. Är det någon som någonsin skulle komma på idén att beskylla rockmusiken för att Johnny Cash och Ian Curtis behandlade sin fruar som svin? Att de bedrog och lämnade dem med barn för en ung groupie och en söt kollega? Nej, då handlar det om dedikation till musiken och om rockpoetens själsliv. Om individer som inte mådde bra. Jag vet inte riktigt var jag ville komma med det. Förmodligen dit att du skrivet ett väl formulerat inlägg i en debatt som upprört mig till stumhet.

  27. Johan W den 2008/09/18 16:02
  28. Eftersom Björk – mer eller mindre – driver tesen om att alla svarta som sysslar med musik håller på med hiphop, är det inte mer än rätt att plocka fram raskortet.

  29. Wilhelmina den 2008/09/18 17:43
  30. Ahhh… Raskortet. Då har ni ännu inte läst hennes lysande krönika ”4 miljoner arabbrudar kan inte ha fel”.
    Där går hon från klarhet till klarhet angående män i mellanöstern.
    Hon är övertygad om att en TV-såpa med en skådespelare som ”skulle kunna vara hämtad från ett svenskt heminredningsprogram: blåögd, stark, mjuk och romantisk” kommer att förändra livsvillkoren för ”arabbrudarna” som i och med den får upp ögonen för jämställdhet.
    Allvarligt talat. En dokusåpa. Få upp ögonen. På arabbrudarna.

  31. Hoffa den 2008/09/19 14:08
  32. Annah Björk!

    Hon borde jobba som komiker!
    Jag kände inte att det var rasistiskt men om man ska dra det hårt, kanske det fanns lite rasistisk eftersmak. Det värsta är ju henne generalisering.
    Faktum är att det är samma argument rasister och främlingsfientliga människor använder sig av. Tex Nej jag är inte rasist jag har massor av kompisar som är invandrare… ”men” de kommer ju hit och tar våra jobb bla bla bla.

    De som är lite insatta i Hip Hop hör ju direkt att hon inte vet vad hon snackar om. Sedan hajar jag inte hennes avslut ”Det smärtar mig att skylla på musiken” bla bla för det finns bra Hip Hop. De flesta rapparna nämner inte sex, pengar, kvinnor osv i sina texter. Tyvärr är det så att det är MEDIA och skivbolag som väljer att föra fram den sortsens musik inom Hip Hop. Då är det lätt att generalisera.

    Mäns förtryck emot kvinnor ligger inte i musiken. Den finns bland män i alla samhällsgrupper. Förutom de som lyssnar på Cold Play förstås!!!

    Om du ska rikta din kritik så ska det ju vara mot radio, mtv, tidningar och skivbolag.

    Det hip hop gjorde var att bla ta upp samhällsproblem som fattigdom, fötryck och andra viktiga faktorer. Det var en viktig del av de svartas kamp i Nord amerika. Sedan under mitten av 90-talet blev mer kontreversiell rap där våld och kvinnofötryck mycket populär.

    Kvinno fötryck är ett stort problem i världen… men de kommer inte att lösas om Snoop Dogg börjar rapa om Care Bears.

    Annah Björk
    Nästa gång du kollar på sex & City, sminkar dig eller sätter på dina höklackade skor. Tänk på ditt snack om kvinnofötryck. För att den där skiten gör inte saken bättre…

    Im Out

  33. A den 2008/09/19 17:31
  34. Anna S den 2008/09/21 16:57
  35. Johan: Du läser uppenbarligen in en rasistisk underton i Annas text. Men exakt varför är väldigt otydligt. Enligt resonemanget skulle rasismen ligga i att kritik av hiphop automatiskt är en kritik av en svart kulturyttring (hmm?). Fortsättningen blir då att hiphopare är svarta alltså har de rätt att vara sexistiska ty sådan är deras kultur. Exakt det du påstår dig reagera emot?

    Och vad gäller Economist-bloggen så ekar den av ett klassiskt högerperspektiv på värderingsskapande. En koppling till Marx reifikationsbegrepp som du droppade i Bruno-inlägget skulle vara mer intressant. Snacka om att ha förtingligat en könsmaktsordning. Eller där fungerar medelklassföräldrarna som en garant för att ‘rätt’ värderingar trots allt segrar i slutändan?

  36. Johan den 2008/09/21 17:35
  37. Hmm, det här är väl ganska tydligt: ”Det enda de två artister Annah Björk syftar på har gemensamt är alltså, förutom att de är svenskar, att de har mörkare hud än hon.”

    Och enligt det resonemanget följer förstås varken att det är rasistiskt att kritisera hip hop eller att hiphopare har rätt att vara sexistiska.

    Att Economist är en marknadsliberal tidning är knappast någon nyhet? Men lyssna på programmet, även liberaler uttrycker tänkvärdheter då och då! John McWorther använder kanske inte ordet reifikation, men det är rätt mycket vad han pratar om.

  38. Gustav den 2008/09/21 23:01
  39. Läs intervjun med Annah Björk på dyngan.se.

  40. Hoffa den 2008/09/23 10:46
  41. My reply to Annah Björks chronical
    Annah Björk!

    Hon borde jobba som komiker!
    Jag kände inte att det var rasistiskt men om man ska dra det hårt, kanske det fanns lite rasistisk eftersmak. Det värsta är ju henne generalisering.
    Faktum är att det är samma argument rasister och främlingsfientliga människor använder sig av. Så att det är ju inget nytt under solen.

    De som är lite insatta i Hip Hop hör ju direkt att hon inte vet vad hon snackar om. Sedan hajar jag inte hennes avslut ”Det smärtar mig att skylla på musiken” bla bla för det finns bra Hip Hop. De flesta rapparna nämner inte sex, pengar, kvinnor osv i sina texter. Tyvärr är det så att det är MEDIA och skivbolag som väljer att föra fram den sortens musik inom Hip Hop. Då är det lätt att generalisera.

    Ett sjukt citat ifrån hennes krönika!!!
    ”Det är ingen slump att både den ene artisten” ”och den andre artisten, som misstänks för att ha misshandlat sin unga fru medvetslös, båda är stora inom hiphop.”
    Mäns förtryck emot kvinnor ligger inte i musiken. Den finns bland män i alla samhällsgrupper. Förutom de som lyssnar på Cold Play förstås!!!

    Om du ska rikta din kritik så ska det ju vara mot radio, mtv, tidningar och skivbolag.

    Det hip hop gjorde var att bla ta upp samhällsproblem som fanns i deras vardag som fattigdom, fötryck och andra viktiga faktorer. Det bla en viktig del i de svartas kamp i Nordamerika. Sedan under mitten av 90-talet blev mer aggresiv och kontroversiell rap populär. Där ett grövre språk användes som tex Niggaz and Bitches.
    Förtryck av människor är ett stort problem i världen och det måste bekämpas. Jag hoppas verkligen inte att du tror att det e Hip Hopens fel att kvinmnor blir misshandlade av sina män eller våldtagna. För att länka ihop 2 st artister som har blivit anklagad för våld mot kvinnor med att det är Hip Hopens fel är väldigt luddigt. OBS Det finns väldigt många bakomliggande sociala och psykosociala såsom psykologiska faktorer bakom våld. Man har inte ens kunnat dra direkta samband mellan våld på film och våldsamhet hos människor.

    För att det finns folk som tror att folk med rötter ifrån andra länder bara slår sina fruar!!! Som att ”Invandrare” vore nån folk grupp på över 6 miljarder som har inprogramerat att de måste slå sina fruar. För att etniskt svenska män gör ju inte sådana hemskheter… nej nej. Hoppas inte att du är en av dom oxå!?

    Annah Björk
    Nästa gång du kollar på sex & City, Top Modell, sminkar dig eller sätter på dina höglackade skor. Tänk på ditt snack om kvinnofötryck. För att den där skiten gör inte saken bättre…

    Im Out

  42. Joachim den 2008/09/23 13:23
  43. Anton Hultberg Hansen den 2008/09/30 13:55
  44. Hej J Wirfält

    Din reaktion på Annah Björks märkliga resonemang är naturligtvis befogad. Men vaför väljer du att, drar du in John McWhorter i sammanhanget. Tycker du verkligen att hans bidrag till debatten om hiphop är ”rationella” och ”konstruktiva”?

    Korkade debattörer som Annah Björk är helt ofarliga i jämförelse med den konservativa offensiv mot de fattiga som John McWhorter, Bill Cosby, Thomas Sowell och andra konservativa debattörer bedriver. Kritiken mot hiphop som en progressiv politisk kraft är en del av deras korståg.

    Bakari Kitwanas kritik av McWhorter:
    http://www.youtube.com/watch?v=mVUhOlJt_Ro

  45. Johan den 2008/09/30 15:44
  46. Hej A Hultberg Hansen,

    Nu har jag inte läst McWorthers böcker utan utgår mest från några av hans krönikor samt radioprogrammet jag länkade till. Men det han säger där uppfattar inte jag som ett korståg mot fattiga, snarare tvärtom. Hans tes är ju, föga kontroversiellt, att sociala omständigheter lagt grunden för det stora utanförskapet bland svarta i USA. Han säger vidare att gangstarap knappast förvärrar situationen, men också att förment politisk rap knappast förbättrar den. Sedan pratar han om att hip hop också kan ha en passiviserande verkan – jag uppfattar inte det som kritik mot hiphopen i sig, utan snarare en kritik mot mainstreampopkultur i sig. Han säger såvitt jag minns ingenting om de aktiviströrelser som vuxit fram ur hip hop-kulturen – om detta däremot är en koppling han gör i sina böcker (gör han det?), håller jag med om att det antagligen motiverar en lite mer konspiratorisk tolkning av vad han menar med ”hip hop”.

    Hur som helst är jag medveten om att han är anställd av en marknadsliberal tankesmedja och uttalar sig i ett marknadsliberalt medium. Men som sagt, jag tycker att många liberaler är rätt okej.

  47. Anton Hultberg Hansen den 2008/10/05 16:37
  48. Hej Johan

    John Mc Whorters främsta pryl är ju egentligen inte hans kritik av hiphopen. Han är ute efter att kritisera alla typer av aktivism och all typ av motstånd…efter 1966!

    Han kallar den typ av alienation som hiphopen sprider för ”terapeutisk alienation”.
    http://www.youtube.com/watch?v=Gtj2nH1Onpg

    Här har du hans syn på afroamerikanernas ”offermentalitet” eller ”victimology”.
    http://www.youtube.com/watch?v=Mf9Dqcjo-As&feature=related

    Lyssna på honom! John McWhorter för fram klassiska konervativa argument. Han säger: ”Lugna ned er, protestera inte – allt är i sin ordning.”

    Detta är typiskt för den konservativa retoriken. En retorik som alltid används mot progressiva rörelser. Om de konservativa hade fått bestämma skulle vi knappast ha avskaffat slaveriet, kvinnorna skulle inte ha rösträtt, och vi skulle varken ha dagis eller barnbidrag.

    (för övrigt ligger McWhorters arbetsplats The Manhattan Institute bakom boken ”The Bell Curve” (1994) av Richard J. Herrnstein och Charles Murray. I den boken hävdas det att svarta är mindre intelligenta än vita, och att detta är genetiskt betingat).

    Johan. Jag förstår och respekterar det faktum att du inte har något problem med liberaler…men John McWhorter är ju knappast någon mainstreamliberal. Han är en fullfjädrad konservativ, som konsekvent argumenterar emot sociala reformer, ekonomisk omfördelning och proggressiva lösningar.

    Har är Bushadministrationens intellektuella knähund som gläfser om privatiseringar och liberaliseringar så fort han får tillfälle.

    I boken ”All about the Beat” ratar han både hiphopens budskap och de rörelser som förknippas med den. Men jag tror inte att vi har något skäl att oroa oss… McWhorters bok är i sig ett bevis på hiphopens politiska sprängkraft.

    Precis som att Timbrokillen Erik Zsigas bok ”Popvänstern” var ett bevis på att populärkulturen faktiskt påverkar politiken (varför skulle han annars ha skrivit den?)