Snart vid en Dalälv nära dig: Helt awesome kassettband från Afrika

Världsmusik finns inte längre. De senaste decenniet har det västcentriska musikparadigm som tidigare klumpade ihop nästan all popmusik producerad utanför nordvästeuropa och USA som just ”världsmusik” rasat samman. Svenska indiemusiker sticker till Pakistan för att spela in skivor. Malawiska rappare startar sina karriärer på klubbarna i östra London. Damon Albarn gör en opera av den kinesiska folksagan Apkungen. Och så vidare.

Västvärldens tidigare ganska ytliga fascination afrikansk musik har förvandlats till något mer komplext och närmare. Tidigare obskyra musiker, kanske framför allt från länder om Mali, Ghana, Elfenbenskusten och Kongo, är idag lika självklara i uppdaterade svenska spellistor som senaste singeln från, säg, World Tour.

En delförklaring: Brian Shimkovitz. Sedan 2006 har han drivit en av mina och många andras favoritmusikbloggar, Awesome Tapes from Africa. Där lägger Shimkovitz, till vardags i New York, upp precis vad det låter som – fenomenal musik från kassettband inköpta framför allt i de västafrikanska länderna runt Guineabukten.

Digitalrevolutionen tog längre tid i många länder söder om Medelhavet, så sent som i början av 00-talet var det fortfarande inte ovanligt att afrikansk musik gavs ut på kassettband. Att scrolla sig igenom inläggen på Awesome Tapes from Africa är som att tjuvkika inne på lagret i någon traditionstyngd musikaffär i Accra.

På lördag landar Brian Shimkovitz och hans kassettbandssamling – han dj:ar på två gamla bergsprängare – vid Dalälven för ett dj-set på Gagnef-festivalen. Som uppvärmning passade jag på att maila lite frågor till honom, se nedan. Om du av någon outgrundlig anledning inte tänker åka till Gagnef kommer även ett par awesome mixar Brian gjort här.

[soundcloud url="http://api.soundcloud.com/tracks/23462482" iframe="true" /]

[soundcloud url="http://api.soundcloud.com/tracks/44886476" iframe="true" /]

Hör du Brian, var får du tag på dina kassettband egentligen?
– Jag bodde ett år i Ghana, och tillbringade mycket tid med att rota igenom marknader och butiker över hela landet. Dessutom reste jag runt och letade efter kassettter i Burkina Faso, Mali och Togo.
– Nu har jag inte varit där på ett tag på grund av mitt jobb, men jag har haft turen att få mängder av kassettband från folk som gillar bloggen, vänner som varit i Afrika eller bara människor som kommer förbi när jag spelar. Jag får kassetter med posten varje vecka.

Musiknördar brukar alltid berätta om alla äventyr de varit med om när de letat skivor. Vilken är din knasigaste kassetthistoria?
– I Ghana lärde jag mig twi, ett av de lokala språken, och det gjorde att jag upplevde en hel del roliga och märkliga episoder. För det mesta blev folk väldigt peppade av att jag var så intresserad av deras musik. Men en gång var det en kille som snackade skit om mig på twi, eftersom han inte trodde att jag förstod. Han blev provocerad av att jag ställde en massa frågor till hans kollega på engelska. När han tjafsat klart, gick jag loss i en verbal twi-attack mot honom, och frågade varför han var så respektlös mot en utlänning som var så nyfiken på hans kultur. Han blev väldigt generad.

När du dj:ar spelar du direkt från bandspelare, eller hur?

– Jag dj:ar med två kassettdäck, och ibland spelar jag också mp3:or från band som jag har digitaliserat. Det är roligt att dj:a med kassettband, det ger lite mer överraskningar och spontanitet till framträdandet. Bandet har ju ett helt unikt sound. Det knastriga, lite lurviga och varma ljudet från kassetterna är blir lugnande på en festival eller en klubb där människor hela tiden bombarderas med klinisk, elektronisk musik.

Vilket afrikanskt land är din favorit, rent musikmässigt?

– Det är svårt att svara på, jag har så klart inte varit överallt och så fort man tror att man vet mycket om någonting upptäcker man att det gömmer sig en massa nya grejer bakom nästa dörr. Men utifrån mina egna erfarenheter är Mali mest mångfacetterat musikmässigt.
– Mali är ändlöst fascinerande. Musik som går lätt att hitta och lyssna på där är så djupt rotad i distinkta traditioner, men känns samtidigt så modern på ett väldigt icke-cheesy, superorganiskt sätt. Varje region i landet har dussintals olika stilar och sound, och de flesta är antingen väldigt dansanta eller helt sublima grejer att chilla till.

Johan Wirfält

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Promotion