Mode, Nyheter

Vecka 51

__VARFÖR SLUTAR CARINE? Det har kanske inte undgått någon att Carine Roitfeld nu slutar som chefredaktör på franska Vogue efter nära tio år. Men när det visat sig att nyheten slog ner som en bomb till och med bland hennes närmsta anställda, har ryktena börjat gå: Blev hon egentligen sparkad? RACKED sprider misstanken:

It appears that the Conde Nast-Carine Roitfeld fall-out was a long time coming. Our sources tell us the magazine’s parent company was unhappy with all the bad press surrounding Roitfeld’s alleged pay-for-play scandals—this year, alone—demanding huge sums of money for extracurricular consulting gigs and the enormous, public embarrassment of being banned from Balenciaga last season for abusing her position at Vogue. In the latter case, Roitfeld allegedly borrowed Balenciaga preview pieces and sent them to her client, Max Mara, to copy—’It wasn’t the first time,’ one source tells us. ‘One [Balenciaga] precollection ended up, in its entirety, at Max Mara.’ /…/ There are, allegedly, plenty of questions about Roitfeld’s impartiality as an editor. After she awarded this year’s ANDAM award—a €220,000 prize for emerging talent in France—to Turkish designer Hakaan, there was an outcry in the Paris fashion community, with implications that behind-the-scenes deals were made.” [RACKED] [WWD]

__TERRY JONES OM i-D. Samtidigt firar Terry Jones trettio år med sin i-D magazine, still goin’ strong.  I-D har satt samman en bok över alla de bästa omslagen tillsammans med Taschen för att fira. The Moment intervjuar Terry Jones om boken och tidningens historia:

What makes you the most proud of the work you’ve done?

Continuing after Issue 1. Issue 2 is my favorite because it meant we didn’t stop.” [THE MOMENT]

__ETT STUNDANDE BLOGGKRIG? Klädkedjan Zara har tryckt t-shirts med bilder från flera olika streetstyle- och modebloggar och säljer för 250 kronor/st. Men tydligen sker det helt utan fotografens eller bloggarens tillstånd. (Och ironiskt nog med trycket ”Säg ingenting”.) På twitter uppmanar Face Hunter till åtal, bannlysning och efterlyser mediabelysning. Stundar en stor bloggbaserad bojkott? [HANNELI] [ZARA] [@FACEHUNTER]

__DIOR BLIR VEGAN FÖR PORTMAN. Nyligen blev Natalie Portman det nya ansiktet för Miss Dior Chérie. Och för hennes skull såg Dior till att göra de Tim Walker-fotade och Sofia Coppola-regisserade reklamkampanjerna (som släpps i mars) veganska. Eller – i alla fall är det som Portman bär i kampanjen Dior-design i vegansk upplaga. Så, det är alltså möjligt att göra i lyx i vegansk version. Portman berättar för WWD:

One of the things that’s been so nice is that Dior made all of the shoes for me with no animals and no leather or anything, because I don’t wear any leather. They remade all my shoes so I can wear Dior shoes without taking lives.” [WWD]

__BÄST KLÄDDA 2010? Året drar sig mot sitt slut. Därmed står det som alla vet skrivet i stjärnorna – listan över årets bäst klädda måste kungöras. (Eftersom mr Blackwell gått bort får vi endast dras med de snygga, sorry) Både brittiska Vogue och Anna dello Russo har sagt sitt, och vi måste säga J’ADR till den senare. [VOGUE.CO.UK] [ANNA DELLO RUSSO.COM]

__MODET 2010. The Washington Posts Pulitzer-vinnande modeskribent Robin Givhan lämnar tidningen efter 15 år för att fortsätta till Newsweek och The Daily Beast. I en av sina sista (?) rapporter för WP passar hon på att sammanfatta höjdpunkterna med modeåret 2010. Hennes två ledord är Alexander McQueen och Tom Ford.

It’s bittersweet to declare Alexander McQueen’s fall 2010 collection one of the best fashion moments this year. But his final work, shown to small groups of editors at the elegant headquarters of Artemis, the brand’s holding company, was breathtaking. It was a tour de force of skill and imagination. Finding inspiration in the visual arts as well as in religiosity, the collection was touched with grace, melancholy and beauty.” [WASHINGTON POST]

__DÅLIG SJÄLVKÄNSLA AV SMINK. Att skönhetsideal får många kvinnor att må dåligt är väl ingen direkt nyhet. Men kan själva skönhetsprodukten i sig, utan medföljande modell eller filmstjärna, utlösa den känslan? Enligt en ny studie kan många kvinnor få dålig självkänsla bara genom själva åsynen av endast ett läppstift i en annons – ingen supermodell med plumpa läppar nödvändig. Och skillnaden var stor mellan just annonsbilder och vanliga foton.

Of course, you’d anticipate ads featuring Lara Stone and Chanel Iman would make most women feel less than lovely. But here’s an interesting catch: the ads in the study did not feature human beings, or the model approximation thereof. While social-comparison theory holds that people gain information about themselves by looking at other people, according to this study at least, they also gain information about themselves by comparing themselves to objects.” [NEW YORK TIMES]

__ÅRETS JULKLAPP? När ”årets julklapp” blir denna sexiga ”surfplatta” ställer ju detta till en monumentalt problem runt hela västvärlden, som New York Times nu uppmärksammar: Hur ska män bära denna pryl? För de kan ju inte bara använda en väska, tydligen. Nä, nu måste militären in och rädda situationen. Som denna extremt praktiska ”militärväst”! Så extremt smart och bra. 100% med stoltheten i behåll.

One strategy, touted on online forums, is to turn to macho surplus military gear. That advice led Foo Conner, a 25-year-old consultant from Pittsburgh, to buy a World War II-era Swiss ammunition case to carry around his iPad. “It had to be more masculine,” said Mr. Conner, who added that the bag is now nearly sold out online. Another popular choice: military map pouches. The pre-GPS-era bags are perfectly sized for a tablet device.” [NEW YORK TIMES]

__STYLE BUBBLE OM ST MARTINS PÅ TOPSHOP. Förra veckan släppte Topshop ett designsamarbete med två av Central St Martins modedesignstudenter, och Susie Bubble passar på att fråga ut en av dem, Matthew Harding. Hur är det egentligen för en avgångselev att lansera sina plagg för Topshop?

‘The production went quite smoothly for me, I was in contact with the team throughout the process and developed the branding also. In terms of changes, there’s a few small design changes like the zip down the back of the dress going down the whole way and certain fabrics – the main thing for me was that it wasn’t possible to recreate the dirty effect of the sheep’s wool but I think for the  customer this way is probably better. /…/ It’s a slightly different thing compared to other recent high street collaborations, it’s more covert and about showing new ideas to a new audience. Topshops collaborations are always a big pat on the back to London designers and the fact that their customers are more aware of what’s happening in the industry and are more design conscious helps a lot in these decisions.‘” [STYLEBUBBLE]

GOD JUL!

Rodeo

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Rodeo: Just nu