Krönika, Mode

Gisele vs Kate

För säkert mer än tio år sedan deklarerade The Face (eller i-D) att Kate Moss var den mest inflytelserika modellen någonsin och jag minns att jag reagerade på att det kändes lite för tidigt att anse henne större än Twiggy. Ytterligare några år senare, när Aftonbladet 2008 relanserade sina kultursidor under Åsa Linderborg och Karin Magnusson, var en av de första artiklarna ett försök av Karin Eder-Ekman att analysera fenomenet Kate Moss, ett exempel på hur hon gått från framgångsrik modell till kulturbärarande symbol.

Artikeln pekade på ett behov av att vända kultursidornas analytiska blickar mot en av de personer som påverkar unga kvinnor mest. Det finns andra, men varför är det just Kate som är den enda som folk känner ett behov av att analysera?

Kate har i linje med detta blivit en av konstvärldens mesta muser och det skulle nog gå att bygga en utställning – eller ett museum – enbart med konstverk som handlar om eller föreställer henne. Och då pratar jag inte om modebilder över huvud taget, utan om verk som Marc Quinns Sphinx om vilken han sa ”Hon är den samtida versionen av sphinxen. Ett mysterium. Det måste vara något med henne som har klickat med det kollektiva undermedvetna och gjort henne så allestädes närvarande, själva tidsandan.”

Hon må vara tidsandan och konstvärldens favorit. Ändå är hon inte världens mest framgångsrika modell. Den äran går till sexbombastiska brasilianskan Gisele Bündchen, som Forbes igår pekade ut som modellen som är på väg att bli den första dollarmiljardären – genom att vara snygg, duktig på att posera och gå ner sjukt snabbt i vikt efter graviditeten får man väl tillägga.

Gisele är däremot aldrig någon musa. Hon är en pengamaskin, modellen som, framför alla andra, får horder av kvinnor att springa ut och köpa kläder och smink, parfym eller Giseles egna sandaler tillsammans med Ipanema. Hon är Mammons favorit, inte kreatörernas.

Men varför? Varför är inte Kate världens första dollarmiljardärmodell? Hon har varit verksam på toppen nästan ett decennium längre än Gisele. Hon skyfflade bort supermodelleran och blev den viktigaste waifmodellen (Gisele skyfflade tydligen bort waifmodellerna och förde in en era av sexy models, men de sexiga modellerna skuffades väl sen undan av en armé från Östeuropa?).

Än underligare: Varför skrivs inga Aftonbladet Kultur-artiklar om Gisele? För även om Kate kanske är den mest inflytelserika modellen någonsin (tonårslooken har regerat sedan hon slog igenom, med små variationer) säger Giseles överlägsenhet i mammonland något om den power en sexig, kvinnlig, vanlig tjej fortfarande har.

Gisele har okomplicerat hår (”ingen frisyr” som min kompis säger), hon har en kropp som landar henne på omslaget till herrtidningar och hon klär sig aldrig galet eller vågat.

Är det så enkelt att hon är mer kommersiellt framgångsrik för att hon är mer vanlig?

Medan Kate lanserar ett märke baserat på sin stil och garderob, säljer Gisele flipflops. Giseles star power får inte tjejer att vilja sno hennes stil och när till och med Jessica Simpson lyckas basera att klädmärke kring sig själv och vad hon har på sig får det väl ses som signifikant.

Gisele representerar helt enkelt inte tjejers önskan att vara unika och ha en snygg och cool stil. Snarare visar det faktum att de företag hon lånar ut sitt namn till – eller skapar linjer med, som brasilianska Hope – sysslar med underkläder, strandsandaler eller skönhetskrämer att Giseles framgångar handlar om kvinnors kroppar. Hennes styrka ligger i hennes anonyma utseende parat med den perfekta fysiken enligt det tidiga 2000-talets ideal.

Hur många diskussioner om ideal som än pågår i offentligheten så har de inte lyckats rucka tjejers önskan att ha en smal, sportig, sexig kropp med garantistämpel från lightporr i herrtidningar som GQ och Arena. Är det tragiskt? Jag vet inte. Men det säger något om hur tjejer trots allt är medkonspiratörer i ett ideal som de själva ofta tar avstånd från.

Jag lägger inte skulden på någon enskild här. Detta är ett systemproblem som ingen enskild människa kan rucka på. Men när man har valet mellan Kate och Gisele så känns det trots allt lite nedslående att det är den minst coola av de två som flest tjejer satsar sina pengar på. Hon som gör yoga genom sin födsel, snarare än hon som knarkar trots att hon har en liten dotter. Hon som gifter sig med en tråkig sportkille, hellre än hon som gillar rockers. Kate sägs vara den mest inflytelserika modellen någonsin, men för den traditionella kvinnligheten är hon ingen match.

DANIEL BJÖRK

Rodeo
  1. b skriver

    det kanske är så enkelt att tjejer, den stora massan tjejer snackar vi nu, helt enkelt bara vill få bekräftelse av killar (eftersom det är den enda bekräftelsen som räknas för en tjej), och då vill man såklart se ut som ”den tjejen de flesta killar vill ha/ligga med”? eftersom gisele pryder omslag som GQ, arena osv, tänker tjejer att det är det killar vill ha, vilket det förmodligen också är. (killar vill inte ha komplicerade, knepiga tjejer som kate, som dessutom är mkt coolare än de själva!) alltså blir gisele idealet för dessa stackars jävlar som inte kan tänka själva och gör allt för att behaga. simple as that.

    Svara

  2. hejhejhej skriver

    moss och bündchen e båda två tråkiga tanter, ingen är cool båda tröttsamma

    Svara

  3. lina skriver

    Om det står mellan kurvor och att hamna på framsidan av herrtidningar, och kate moss, så kate all the way, coolhet och mystik slår det mesta.

    Svara

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Promotion
Rodeo: Just nu