Mode, Perspektiv

Imperialismens ansikte

Vogue målar den brittiska imperialismens ansikte i ett fotografi som kombinerar kritik, myt och ideologi. Reportaget ”The Chronicles of Keira” är en effektiv påminnelse om vår historia, skriver Lisa Ehlin. Det här är del tre i hennes essä om modefotografi och nationalitet.

Keira Knightley, fotograferad av Arthur Elgort för amerikanska Vogue.

”The Chronicles of Keira”

Nästintill lika debatterad som Vogue Indias reportage ”Lighten Up”, blev serien med skådespelaren Keira Knightley på resa i Kenya från amerikanska Vogue 2007. Inte minst i relation till kolonialism och neo-kolonialism. Men den här bildserien påminner mer om ett resereportage, då Knightley även bidrar med dagboksanteckningar om sina upplevelser. Hon skriver exempelvis:

Masai Mara is wide, green and beautiful. We’re right on the border with Tanzania, and the sun is shining. Cottar’s 1920’s Sarari Camp is like something out of a fairy tale. Totally in the wild. White tents, huge four-poster beds with draped white mosquito nets. All the furniture is like something from Out Of Africa” (Style.com).

Det här fotografiet är kanske mindre öppet för alternativa tolkningar då flörten med det koloniala är tydlig. Det är dock inte mindre identitetskonstruerande för det. Med sina paralleller till just det exotiska och den Andra säger det kanske mer om brittisk än om kenyansk identitet. Masaifolket på bilden är symboliskt placerade nedanför Knightley, och liksom i mina två tidigare bildexempel i den här serien används de som ett slags rekvisita menat att fungera som en kontrast, i detta fall till skådespelaren, och som gör henne vitare, mer feminin, mer västerländsk. Hon är dessutom den enda kvinnan vi ser i bild. Hon är ”the fair sex” personifierad, en Snövit bland de mörka männen och hon romantiserar tanken om en resa tillbaks i tiden till en plats som kanske egentligen bara existerat imaginärt i västerländskt medvetande.

 

En annan bild ur reportaget, fotograferad av Arthur Elgort för amerikanska Vogue.

Knightley är också relativt blek, smal och klassiskt bildskön, och i relation till hennes filmer och privatliv framstår hon här än mer som den ”English Rose” som hon ofta spelar, vilket här nästan blandar ihop myt och verklighet. Inte minst är Kenya en gammal brittisk koloni, och med alla de koloniala ledtrådarna i bilden och i reportaget överlag är det till sist svårt att överhuvudtaget uppmärksamma själva modet och kläderna.

Som jag nämnde är själva positioneringen i bilden tydlig; den koloniserande över de koloniserade. Reportaget överlag knyter dessutom an oerhört till tidig 1900-talsestetik, med khaki, vita långa klänningar, hattar och gamla artefakter som skrivmaskiner, en tid när Kenya faktiskt var under brittisk kontroll. Det är svårt för betraktaren att komma förbi den koloniala blicken, eller faktiskt närma sig bilden om man så vill. För vad bilden gör, vad hela serien gör, är att belysa just det obekväma i dessa aspekter.

”The Chronicles of Keira” blir så en påminnelse om vår historia, och en effektiv sådan dessutom då den fångar oss när vi har garden nere.

 

Texten ”The Chronicles of Keira” är en del av Lisa Ehlins essä ”Nationell identitet och modebilder: The World According to Vogue”, tidigare publicerad vid institutionen för modevetenskap, Stockholms Universitet. Under fyra tisdagar publicerar Rodeo fyra delar ur essän. Det här är del tre.
Lisa Ehlin bloggar på Rodeo tillsammans med Jon Lax.

 

 

Rodeo

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Promotion
Rodeo: Just nu
Rodeo: Just Nu
Här hittar du de senaste nyheterna inom mode, skönhet och musik och massor av låtpremiärer, intervjuer, festbilder och inspiration.
Kontakt

Musik/Mode: Jon Lax
jon.lax@rodeo.net

Skönhet: Filippa Berg
filippa@rodeo.net

Mode: Agnes Grefberg Braunerhielm
agnes@rodeo.net