Mode, Nyheter, Reportage

Forskning som visar vad mode kan bli

Utställningen ”Dressed integrity” visas just nu på galleri KG52 i Stockholm. Genom att introducera modedoktoranderna i Borås för allmänheten vill utställningen presentera en ny, framtida logik och funktion i kläder och dess relation till kroppen.

Kan forskning förändra hur vi klär oss? Den svenska designern och doktoranden Rickard Lindqvist tror det. Till hjälp har han sitt mode­laboratorium och en 80-årig, blind mästerkostymör.

På Stockholms universitet utreder Modevetenskapen teorier kring mode. På Textilhögskolan i Borås finns en nyinstiftad praktisk motsvarighet: modeforskningsprogrammet. Där har fyra doktorander nått halvtid i sina studier. Nu ställer de ut på galleri KG52 i Stockholm.

Designern Rickard Lindqvist är en av doktoranderna och utställarna. Han hoppas att hans studier kommer att kunna förändra hur ett plagg blir till – och i slutändan hur vi bär det.

– Mitt forskningsområde är tillskärning, eller mönsterkonstruktion, som uttrycksform. Som designer har mitt huvudfokus legat på plaggens form och snitt. Jag ser forskningen som en vidareutveckling av det jag arbetade med då.

Det var efter skrädderiutbildning och praktik på Vivienne Westwood som Rickard Lindqvist kom att starta sitt eget märke på hemmaplan för sex år sedan. Det blev snabbt en succé, med priser och stipendier och en stor kundkrets, men han valde att lägga det på is för att istället fördjupa sig i modeskapandets praktiska möjligheter.

– Forskningen vi bedriver handlar inte om vad mode är utan syftar till att utveckla praktiken och föreslå vad mode kan bli.

Rickard Lindqvist har länge drivits av en fascination för relationen mellan två- och tredimensionell form. Hur kommer det sig att man skär plagg ur tyg och med mönster som är platt – i 2D – när de ska bäras på en kropp som finns i 3D?

När Rickard började sina doktorandstudier fanns ett intresse för tillskärning och form, men han saknade en tydlig idé för vad forskningen skulle leda till. Han kände ett behov av att fylla luckor i sin bakgrund som genom att gå ett varv till.

– Jag har under de två första åren av min doktorandtid fördjupat mig i vad som format mig som designer. Jag har arbetat tillsammans med skräddarna på den klassiska skrädderifirman Bauer & Co i Stockholm, jag har jobbat som mönsterkonstruktör för Vivienne Westwood i London och jag har tillbringat en tid som lärling hos den franska kostymören Genevive Sevin-Doering i Marseille. Alla tre vistelserna kopplar tillbaka till min bakgrund som designer, där jag gick skrädderiskola och praktik hos Westwood.

Utställningen ”Dressed integrity” med de fyra doktoranderna (de övriga är Karin Landahl, Ulrik Martin Larsen och Stefanie Malmgreen de Oliveira) har redan visats på London College of Fashion i London. För Rickard Lindqvist innebär ”kläder och integritet” att hitta kopplingen till kroppen, snarare än att skära plagg platt ur tygstycken.

– Kroppen är konstanten i mode. Integritet innebär för mig att arbeta med kroppen i tillskärningsarbetet. Jag vill inte falla tillbaka på system där kroppen abstraheras till siffror, vinklar eller artificiella linjer.

Så hur gör man det rent praktiskt?
– Tidigare låg stor del av mitt fokus på själva mönstret till det plagg jag arbetade med, jag arbetade med två dimensionella former som i tre dimensioner på kroppen sedan gav ett utryck, berättar Rickard Lindqvist. Hos Westwood var allt 3D. Jag fick under otaliga avprovningar höra att ”It is all about the body, not about the dress or the pattern. What we are interrested in is what the dress makes with the body”.

I arbetet åkte Rickard Lindqvist till Marseille och träffade Genevieve Sevin-Doering, en mästerlig kostymör när det gäller att mejsla fram plagg.

– Att sätta kroppen i centrum blev än mer tydligare för mig efter mitt möte med Genevieve Sevin-Doering där mönstret endast fungerar som en notering av den form som skulpteras fram direkt på den person som ska bära plagget. Jag har länge fascinerats på avstånd av hennes arbete och i december förra året besökte jag henne i hennes ateljé i Marseille. Trots att hon är över 80 år och numera blind förklarade och demonstrerade hon sin filosofi och arbetsmetod för mig under två veckor, jag fick även fri tillgång till hennes plagg- och mönsterarkiv samt möjlighet att arbeta i hennes ateljé.  Hennes arbete grundar sig i studier av klädskapande pre-skrädderi, det vill säga hur plagg skars före medeltiden i Europa och även långt senare i stor delar av världen, innan vi började använda oss av grundmallar och provdockor. Utifrån det har hon utvecklat sin metod, där den estetiska balansen i uttrycket och den fysiska balansen hos plagget i relation till kroppen direkt ger formen.

Man kan alltså säga att vad Rickard Lindqvist undersöker är modeskapande i 3D. Ett tänkande som faktiskt är en bredare modeinfluens just nu, om man kollar närmare på höstens kollektioner och vad som skrivs om på New York Times modesidor. Men få verkar kunna sätta fingret vad det egentligen innebär rent praktiskt. Kanske kan det svaret finnas inom modeforskningen.

Mode letar ju ständigt efter nästa nya ”revolution”, så varför skulle den inte kunna uppstå genom forskning denna gång.

– Målet med min forskning är att presentera en ny alternativ tillskärningsmetod. Något som på ett konkret sätt arbetar med kroppen direkt utifrån kroppen, säger Rickard Lindqvist.

Stora bilden: Rickard Lindqvist forskarprojekt ”On Balance” vill presentera en alternativ till- skärningsmetod.
Lilla bilden: Stillbild från Ulrik Martin Larsens videoprojekt ”Performed Garment”. Foto: Dimitris Vulalas
Foto, porträttbild: Thomas Klementsson.

FAKTA MODEFORSKNING
- Högskolan i Borås har examensrättigheter på forskarexamen i konstnärligt arbete riktat mot textil och mode.
- Forskningen rör att utveckla och fördjupa “uttrycksfullheten i plagget så som det klär och uttrycker människor”.
- I dag finns fyra doktorander på det svenska modeforskningsprogrammet.

En kortad version av texten publicerades i DN den 22/4.

Rodeo

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Promotion
Rodeo: Just nu