Intervju, Kultur

PÄR ENGSHEDEN X ELLOS: "DET ÄR EN SÅDAN OVÄNTAD GREJ " (RODEO PROMOTION)

Ellos står för tillgänglighet och folkligt mode medan Pär Engsheden förknippas med gediget hantverk, couture och prinsessan Victorias bröllopsklänning. Ett oväntat samarbete? Enligt Pär Engsheden var det precis det som lockade. Resultatet blev en safariklänning fotograferad av Jonas Åkerlund, modellad av Frida Gustavsson och presenterad på Fotografiska museet i Stockholm.

Text: Ida Grundström Nyberg
Foto: Alex Tillheden för rodeo.net

Hur gick dina tankar när du fick erbjudandet, var det självklart för dig att tacka ja på en gång?
– Nu blir det kanske ett tråkigt svar här, men jag var positiv till samarbetet redan från början. Kristin (Hellberg, initiativtagare, reds. anm) är en person som brukar göra roliga och speciella saker så jag kände direkt när hon ringde att det här kommer inte bli tråkigt. Det roligaste kände jag var själva överraskningsmomentet, att det är en sådan oväntad grej att jag skulle göra en sådan här sak.

Så själva överraskningen var en stor del?
– Ja! Förra året gjorde jag ett samarbete med graffitikonstnären Ollio där jag sydde upp en gigantisk klänning täckt i paljetter som han sedan fick spraya ner live. Vi hade inte gjort upp innan vad han skulle göra utan han fick fria händer där och då, live framför en publik. Jag hade beundrat hans graffiti en längre tid så jag tyckte det skulle vara kul att gör något sådant, något som jag inte brukar göra. Man tänker kanske först att jag borde samarbeta med en modist eller liknande men jag tycker att det är så förutsägbart, det här var det ingen som skulle kunna gissa. Sedan visade det sig när jag ringde upp Ollio första gången att hans flickvän var modedesigner och sen även att hans svägerska är Ann-Sofie Back.

Hur gick designprocessen till – hade du helt fria tyglar eller var det ett samarbete mellan dig och Ellos designteam?
– Det som var klart från början var att vi skulle göra just en safariklänning. Uppdraget från Ellos var att göra ett klassiskt plagg, hade vi gjort för mycket ”fashion” i det så hade det inte kunnat leva vidare. Det var lite begränsande. Så safari, klassisk, tidlös, och så ville jag att den skulle ha många olika användningsområden. Sedan var produktionsdelen intressant, att följa hur Ellos tar fram klänningen. Mina olika val av till exempel tyg påverkade var produktionen skulle ske.

Upplevde du det som enklare eller svårare att göra den här klänningen än couture-klänningarna som du vanligtvis gör?
– Långt tillbaka jobbade jag några år inom konfektionsindustrin, och då jobbade jag med alla bitar. När man håller på med konfektion så blir det mycket papper med tullavgifter, leveranser och ordersedlar, och väldigt lite skapande. Jag har aldrig haft ambitionen att bli jättestor eller att ha massor av butiker, jag tycker att det är viktigare att göra något jag tycker är roligt.

Så för dig har hantverket varit viktigast?
– Ja, hantverket och att få hålla på med de delarna som jag är bra på och det jag tycker är kul. Jag vill jobba mer konstnärligt. Det är närmare konst att jobba med couture än med konfektion. Samtidigt finns det gemensamma saker inom både konfektion och couture som till exempel att hela tiden tänka på vem man skapar plagget för. Inom couturen skapar man ofta för en speciell person och man kan fokusera på bara henne, medan med konfektion består målgruppen av flera personer, och alla är unika var och en för sig.

Är den här typen av samarbete något du vill fortsätta med?
– Ja, om det rätta tillfället kommer. Som jag sa innan så tycker jag det är roligare om det är ett samarbete som är överraskande och inte så förutsägbart.

PROMOTION. Den här intervjun är en del av ett samarbete mellan Rodeo och Ellos. 

Rodeo

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.

Rodeo: Just nu