Intervju: Nathalie och Chloé Schuterman

Foto privat

Jag ringer upp butiksägaren Nathalie Schuterman för att fråga hur hon och hennes 11-åriga dotter Chloé ser på uppmärksamheten kring deras medverkan i Förkväll, där Chloé pratar om sitt enorma modeintresse och hur hon andas fashion.

VARFÖR VILLE DU MEDVERKA I FÖRKVÄLL TILLSAMMANS MED DIN DOTTER CHLOÉ?
– Vi medverkade för att ämnet var fashion. Chloé tycker att det är jätteroligt och det är ett ämne som vi båda brinner för. Jag tackar nej till alla mediesammanhang som inte har med mode att göra.

– Jag hade sagt till innan att de inte fick vinkla inslaget på pengar eller att vara bortskämd, och jag hade fått läsa manuset innan. Jag visste att det skulle komma upp en fråga om Balenciagaväskan, men tyckte att det var väl inte hela världen.

VARFÖR TROR DU ATT FOLK BLEV UPPRÖRDA AV KLIPPET?
– Det är ovanligt med en sådan här situation i Sverige. Jag har ensamrätt på Lanvin, Balenciaga, Prada osv i min butik och det är inte så många i världen som är kunder hos de här märkena. Så självklart är det speciellt att vara barn till mig. Chloé skulle inte vara så intresserad om hon inte vuxit upp med fashion.

DU TYCKER ALLTSÅ ATT DET ÄR NÅGOT TYPISKT SVENSKT ATT REAGERA PÅ ATT CHLOÉ HAR EN BALENCIAGAVÄSKA?
– Ja det tycker jag. Det klart att jag förstår att folk reagerar, det är inte första gången. Sverige är väldigt ”low key”, och faktum är att jag tycker om den egenskapen på ett sätt, jag är verkligen inte den som gillar att visa upp mig själv eller det jag har.

SER DU SJÄLV NÅGOT PROBLEMATISKT MED ATT FÖRSE DIN DOTTER MED EXKLUSIVA OCH DYRA SAKER?
– Nej, för att hon vet om att de inte kommer gratis. Jag är framförallt entreprenör, vid middagsbordet handlar diskussionen mycket om inköp och drift av verksamheten. När man är butiksinnehavare lever man varje dag med en kassa – jag är ingen Hollywoodfru. Jag ringer till butiken och frågar om dagskassan varje dag om jag inte är där själv. Och allt det här ser Chloé. Hon är uppvuxen med de här värderingarna och vet att intelligens går före skönhet.

– Jag kommer också från en entreprenörsfamilj och för mig är det viktigt att Chloé inte är bortskämd. Att vara bortskämd är att inte kunna ta ett nej, och säger jag nej så gnäller Chloé aldrig. Det är en förutsättning för att hon ska kunna följa med mig om dagarna.

HUR VIKTIG TROR DU PRISLAPPEN PÅ DEN DÄR BALENCIAGAVÄSKAN ÄR I DEN HÄR FRÅGAN?
– Svenskar blandar ofta ihop mode med pengar, vilket jag tycker är synd. Det har blivit bättre de senaste fem åren, men mode värderas inte här som det gör internationellt. Det ses inte som en hobby eller en egen kulturform.

– Jag och Chloé förknippar inte mode med pengar, så vi ser det inte som problematiskt. Vi går ofta på high street-rundor och gräver som gamar för att försöka hitta det bästa. Jag tyckte att jag fick fram det i TV4-klippet väldigt tydligt – Chloé är bagarens barn och det är inte säkert att hon hade fått en Balenciagaväska om jag inte haft en butik, åkt på inköp och fått rabatt.

BRYR DU DIG OM KRITIKEN?
– Absolut inte, det har jag aldrig gjort, och det här är inte första gången den kommer. Det klart att folk tycker massa saker om mig och Chloé, men hon skulle inte vara med på tv om hon inte var medievan.

MEN HON ÄR JU 11 ÅR!
– Men folk har skrivit om henne sedan hon var sex år. Någon skrev en gång att ”där satt lilla Chloé och spillde på klänningen”. Då var hon jätteledsen och vi pratade om det redan då, och jag påpekade att den som skrev var elak, outbildad och framförallt inte kände henne.

– Att lära sig att inte bry sig om vad andra säger är en del av hennes uppfostran. Mitt mål är att göra henne till en stark tjej. Mardrömmen för alla mammor är att deras döttrar ska träffa en kille som är elak och gör henne ledsen eller till och med slår henne. Hon ska inte under några omständigheter ta skit, men hon måste vara medveten om att det finns elaka och avundsjuka människor. Man kan inte bry sig om vad folk tycker – bara de närmsta.

JAG VET INTE OM JAG SJÄLV HADE VARIT REDO ATT HANTERA UPPMÄRKSAMHETEN. MEN DU TROR ATT HON ÄR MOGEN NOG?
– Det är inte så att vi letar upp den negativa kritiken. Chloé lever sitt liv i skolan, alldeles nyss ringde hon och var glad för att de hade blivit indelade i nya klasser. Så vi har inte direkt någon djupdykning i kritiken, den finns inte för oss. Folk skriver dåliga saker, punkt. Sen fortsätter vi våra vanliga liv med sång, dans, läxor och lek.

HUR SER DU PÅ DIN DOTTERS MODEINTRESSE?
– Jag ser det som något jättepositivt. Det är ett gemensamt intresse för oss. Jag är extremt passionerad och lever med mode varje dag – jag blir överlycklig när en kollektion är bra och jätteledsen om den är dålig. Och Chloé är ju med hela vägen. Hon är inkluderad och har koll på läget.

– Chloés syn på mode är så rent, så ”pure”. Jag brukar alltid säga till vår inköpare Jennie Palm att vara open minded – det viktigaste när man kommer in i ett showroom är att ha ett öppet sinne. Att glömma allt det man tyckte innan och se kollektioner med nya ögon. För min barnbutik är Chloés syn på mode jättebra. Vi brukar skoja om att ringa ”head office” när vi köper in, och syftar på att ringa Chloé och be om råd.

TROR DU ATT CHLOÉ KOMMER ATT JOBBA MED MODE I FRAMTIDEN?
– Jag tror att hon kan komma att jobba med mode, men jag vill att hon ska göra sin egen grej och utvecklas på egen hand. Jag vill inte att hon ska jobba i butiken.

CHLOÉ NÄMNDE ATT EN BLOGG VAR PÅ GÅNG I INSLAGET I FÖRKVÄLL. BERÄTTA.
– Hon vill ju men ärligt talat så funderar jag på när jag tycker att det är ok att starta en blogg, där just den där kritiken är oundviklig. Nu fyller hon 12 år och jag har inte bestämt mig för om det är ok vid 12 år eller 13 år. Jag försöker förbereda Chloé för den obefogade kritiken som hon kommer att möta.

– En blogg blir det säkert, eller någonting annat. Men då ska det vara på ett sött sätt – en flicka måste få vara en flicka. Det får aldrig bli fokus på för mycket smink och fjortisbeteende. Chloé är en modetjej och många som uttalar sig negativt har inte ens sett sina egna barn på Facebook.

HUR SKULLE DU SAMMANFATTA FÖRKVÄLLS-ERFARENHETEN?
– Det var en rolig grej för oss. Chloé var barnslig och pigg och glad och naturlig, sa det hon ville med tänderna som sticker ut huller om buller och var precis så gullig som hon alltid är. Det hade varit konstigare om hon stod där stylad och sminkad och lillgammal.

Foto privat

Jag pratar en kort stund med Chloé, som är i full fart med att locka sitt hår inför morgondagens talangtävling i skolan. Hon ska sjunga ”I love rock and roll” och har lånat mammas läderleggings, en tröja från storebror och en hatt från pappa dagen till ära.

VAD HAR DINA KOMPISAR I SKOLAN SAGT OM ATT DU VAR MED PÅ TV IGÅR?
– Jag har inte fått någon större uppvaktning, mina bästisar tyckte att det var jätteroligt. Men ingen okänd har kommit fram eller så.

VAR DU NERVÖS INFÖR TV-INSPELNINGEN?
– Ja! Jag fick inte fram ett ord och sa en massa grammatiska fel. Men det var bara kul!

HUR KÄNNS DET ATT FÅ UPPMÄRKSAMHET FÖR DITT KLÄDINTRESSE?
– Jag har inte fått så mycket uppmärksamhet, men jag tycker att det är roligt när mammas väninnor påpekar att jag är fin.

VAD VILL DU BLI NÄR DU BLIR STOR?
– Min dröm är att bli moderedaktör som Anna Wintour. Hon är inte en idol direkt, men jag gillar själva yrket, att resa runt och kolla och skriva om modevisningar.

TÄNKER DU IBLAND PÅ OM DINA KLÄDER ÄR DYRARE ÄN DINA KOMPISARS?
– Nej, jag och mina bästisar brukar handla i mammas affär och vi har ganska lika stilar. Fast jag har väl ibland lite mer vågade modekläder än folk i skolan.

KAN DU BESKRIVA DIN STIL?
– Mamma brukar alltid säga att en riktig fashionista klär i varje trend. Jag har nog ingen speciell stil utan går från rockig till söt till cool, det ändras hela tiden. Jag har jordnära färger men ibland lite chockrosa också.

FINNS DET NÅGOT SOM ÄR TRÅKIGT MED MODE?
– Nej allt är roligt med mode, jag andas fashion!

_Lisa

57 Kommentarer

2010.05.28 10:42

57 Kommentarer på "Intervju: Nathalie och Chloé Schuterman"

  1. O den 2010/05/28 11:18 f m
  2. Jag tyckte själv att klippet från Förkväll var alldeles för pinsamt för att lyckas sitta igenom hela. Mest bara för att jag tycker att Förkväll är väldigt pinsamt som det är. Däremot tycker jag inte att det är en så pass stor skandal som folk verkar tycka att det är. Visst hon är väldigt ung men hon brinner ju uppenbarligen för vad hennes mamma jobbar med och det är väl ingenting fel med det. Jag hade inte Balenciagaväskor när jag var 11 men jag tycker inte att det handlar om vad man ger barn utan snarare om vilka värderingar man väljer att instifta i de. Personligen tycker jag att det är väldigt mycket värre att se småtjejer söndersminkade och eeeh, i brist på bättre uttryck, berövade från moral och “barnasinne”. Chloé är ju glad, trevlig och välanpassad och det är väl ändå viktigast. Och det är absolut sant, det de säger om att svenskar är väldigt lättstötta när det gäller sådana här ämnen. Det är synd tycker jag. Det är inte vår ensak om Nathalie Schuterman känner sig bekväm med att ge sin dotter dyra väskor och kläder, hon är en smart kvinna som har gjort väldig bra för sig. Jag tycker att hon har gjort sig förtjänt av att få uppfostra sin dotter som hon vill.

  3. jenny den 2010/05/28 11:49 f m
  4. till m: “glad, trevlig och välanpassad och det är väl ändå viktigast” ….? eh?

    hela saken är en sorglig historia, morsan funderar på om det är en bra ålder att starta blogg vid 12 eller 13 och hon tror att hennes unge kommer jobba med mode?

  5. Linda den 2010/05/28 11:51 f m
  6. Astrid Lindgren vrider sig i sin grav, det är jag säker på.
    låt barn vara barn som vågar smutsa ner sig och som vågar LEKA, inte leka små vuxna.
    vi vet väl alla vad som händer i ett samhälle där barn tvingas att växa upp för fort?

    [...] Lisa har ringt upp mor och dotter Schuterman för att höra hur de ser på den uppståndelse som klippet från Förkväll har lett till. Läs! Jag ska försöka att kommentera senare men just nu måste jag bara äta. Spara / dela med dig [...]

  7. EMILIA!!!! den 2010/05/28 11:55 f m
  8. omg, ja tror dehär var ju bara värre än video klippet i förkväll? liksom jaa mode/pengar/mode måst man gå runt och liksom brag about it. Ja di klär sig i high fashion men kan dom sluta o brag about it? visst finns de många andra som gör det också i sverige men går inte runt och ripar att “kolla idag har jag en baleciaga väska och chloé byxor på mj? Känns lite taskit?kanske? lite mer t.o.m?

  9. Camilla den 2010/05/28 12:01 e m
  10. Jag tyckte mest det var roligt att läsa hur både mamma och dotter svänger sig med engelska termer hela tiden. Vad är det för fel med att säga ordet “mode” när man är svensk och medverkar i en svensk intervju? Och mamma Schultermans sätt att tala om sin dotter som inte alls är lillgammal, det var ju också hysteriskt roligt.

    [...] Jag lämnade inte landet allt för länge men jag missar ju saker i alla fall – som det här klippet. Nathalie Schuterman tog med sig dottern Chloé Schuterman till Förkväll för att snacka fashion. Chloé är 11 år och äger en rosa Balenciaga. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga där. Men Lisa C på Rodeo ringde upp Nathalie och Chloé och gjorde en intervju – läs här. [...]

  11. Carl den 2010/05/28 12:20 e m
  12. jag förstår faktiskt inte er upprördhet. Vad är skillnaden mellan att ni på Rodeo har hyllat Tavi och dissar detta?

    Vad har ni som modebloggare för ansvar i detta? Vad skickar ni ut för signaler? Hur gamla är era läsare egentligen? Chloé är ju kristalliseringen av ett konsumtionsinriktat modeklimat på webben, med era bloggar och bloggar som Elin Kling.

    Det är klart barn går in på era modebloggar. Chloe är nog inte ensam i sitt glammiga modeintresse. Hon är nog beviset på att vi de närmsta åren kommer se frukterna av den svenska konsumtionsmoderapporteringen på webben.

  13. Carl den 2010/05/28 12:21 e m
  14. Och att då skylla allt ansvar på mamman, är typiska tecken på gammal kvinnofientlighet.

  15. Josefin den 2010/05/28 12:33 e m
  16. Jag var liksom Chloé väldigt intresserad av mode och kläder i en låg ålder och stack ut i mellanstadiet pga min stil och mitt utseende. Vad är det för fel på det? Alla har väl olika prioriteringar bara?

  17. O den 2010/05/28 12:38 e m
  18. Jag kommer faktiskt på mig själv med att bli ordentligt upprörd över det här. Jag växte upp med en mamma som handlade på Nathalie Shuterman, gick i skola med barn (bl.a. Schuterman-barnen) som hade kläder för tusentals kronor och var själv sjukt pinsam och tyckte att jag var cool som hade nya skor och en Louis Vuitton väska. Det behöver dock inte säga någonting om hur man blir senare i livet, som äldre är jag fortfarande intresserad av mode men köper alla mina kläder på Stadsmissionen och känner mig fjantig och frivol om jag sätter mer än 300 spänn på någonting klädrelaterat. Inget överflöd där alltså. Ibland får man faktiskt ta och lita på folks förnuft, är hon så pass intresserad av mode som hon säger att hon är lär hon ju upptäcka de andra aspekterna med mode också. Hon är ju ändå bara 11 år, jag har svårt att döma en 11-åring för någonting hon genuint finner intressant och roligt. Och att bli upprörd över att mamman tycker att det är lugnt att starta en blogg vid 13 tycker jag är fullkomligt orimligt. Det är bra att de har en så pass bra relation att hon ens har någon kontroll över det. Jag har en lillasyster som till min mammas förtret hade en blogg vid 11, det hade också alla hennes kompisar. Och hur man kan säga att hon inte är välanpassad förstår jag inte, att säga att Anna Wintour är ens idol tycker jag är bra mycket bättre än att se upp till Paris Hilton eller Lauren Conrad. Jag skäms faktiskt för att folk orkar bli arga över någonting som hur en enskild individ väljer att använda sina pengar och uppfostra sin familj, var det H&M väskor hade väl folk tyckt att hon var gullig. Tavi är väl bästa exemplet, hon började ju med billiga och fyndade kläder men hon blir ju nu helt överöst med märkesvaror. Sjukt vilken dubbelmoral det finns när det gäller pengar.

  19. Titti den 2010/05/28 12:44 e m
  20. Jag håller med O. Ni som modesajt borde ställa er bakom Chloé! Åtminstone bara för det gamla argumentet att en golfintresserad pojke skulle få utrustning för 15000, så varför ska inte en modeintresserad tjej få en väska för 15000?

    Och att Nathalie har sådan insiderkoll och ett sådant intresse för vad hennes dotter håller på med, lutar väl åt att Chloé har och kommer ha ett sunt förhållningssätt till detta?

    Att Rodeo tycker det är chockerande, och moraliserar, känns nästan som att ni skulle känna konkurrens om 11-åringar startar modebloggar som håller samma nivå som ni själva. ; )

  21. Lisa den 2010/05/28 12:47 e m
  22. Ni använder er av ordet: “välanpassad”. Vad menar ni med det och vad är en välanpassad individ?

    Bara undrar.

  23. O den 2010/05/28 1:21 e m
  24. Med välanpassad menar jag någon som påvisar känslomässig stabilitet och sunda värderingar. När jag tänker mig ett välanpassat barn ser jag gärna ett glatt och tryggt barn som kan få vara just ett barn och inte en vuxen. Jag tycker att Chloé uppför sig som det barn hon är, mode är ju lek för henne. Men precis som allt annat är det överskuggat av en enorm subjektivitet så det är väl svårt att komma överens om vad som är just välanpassat och “rätt”.
    Nu när jag tänker på det tror jag inte ens att “välanpassad” är ett ord utan bara en påhittad svensk översättning av “well-adjusted”, tjing fick jag för att jag tyckte det var pinsamt att höra de säga “fashion” gång på gång.
    I varje fall tycker jag att det här är en fruktansvärt intressant debatt, även fast jag inte riktigt vet vad det är vi diskuterar. Att en mamma har köpt en väska till sin 11-åring? Oj.

  25. Lisa C den 2010/05/28 1:30 e m
  26. Vem säger att jag inte ställer mig bakom Chloé? Jag ville inte moralisera och valde därför att göra en intervju istället. Jag ville ge främst Nathalie utrymmet.

  27. sofia den 2010/05/28 1:34 e m
  28. det är SJUKT.

    och fan, sluta jämföra chloé med tavi. tavi är fan kunnig, kritisk och har byggt upp sitt eget intresse och lilla “imperium”. inte fått en jävla massa push från sina föräldrar och fått en svindyr väska.

    och sen är det väl klart att om en golfintresserad pojke skulle få utrustning för 15000 så skulle man nog reagera på samma sätt. nu är det inte uppmärksammat och jag känner inte till nån som har fått det så det är svårt att liksom reagera på nåt som jag inte vet om.

  29. Frida den 2010/05/28 1:38 e m
  30. Har ingen förståelse för eran kritik mot Nathalie & Chloé. Man ser på henne att hon är glad, att hon gillar det hon håller på med, inte att det är någonting som är framtvingat.

    Precis som Nathalie säger ang bagarens barn så är det inte så konstigt att Chloé formas efter sin mammas intressen & arbete. Jag har aldrig handlat, ens varit in på Nathalie Schuterman men mitt första intryck av henne var att hon verkar vara en stark buissness women, det kan man inte kalla för dåligt inflytande eller förebild va?

    Hade min mamma haft hästar hade hon förmodligen tagit med mig till stallet & min uppväxt hade säkert blivit formad utav det. Har ni inga intressen som ni fått av era föräldrar? Är ni avundsjuka för att hon är 11 år & kan så mycket? För att hon fått in sin fot på modemarknaden utan svett & tårar? Nej, vuxna människor som kritiserar ett barn som verkar genuint intresserad av mode, är förjävligt.

    Jag förstår tankesättet om att ett barn måste få vara barn & håller helt & hållet med. Men om barnet väljer detta själv? Ska man få ändå be henne gå ut & leka i sandlådan?

    En tanke som slagit mig: Jag tror att ni hade blivit lika upprörda om det hade visat sig att Chloé endast hade haft kläder från Lindex & Hm när hennes mamma äger Sveriges mest exklusiva affär & själv klär sig (för det mesta) i dyra märkesplagg men ger ungen e n d a s t budget plagg. Har jag fel?

    Nej, jag tror att jantelagen har talat ännu en gång!

  31. Jenny den 2010/05/28 2:08 e m
  32. En sak jag inte riktigt försår, är varför Lisa inte frågade något om varför hon låter en 11 åring kolla på SATC ?

  33. AG den 2010/05/28 2:44 e m
  34. Hej era upprörda svennar!

    Jag vill poängtera en grej – alla barn vill inte vara Madicken, jag tolde fan inte henne när jag var lite och fick Madicken-banden nerkörda i halsen, och alla barn älskar inte Astrid Lindgren. Jag ville läsa och rita, inte smutsa ner mej, med mina fina oljepastellkritor, och oj, vad mina fröknar var upprörda på mej över det. Jag var bortskämd och odräglig och skulle fan inte tro att jag var nånting för att jag hade sett Mona Lisa IRL några gånger.

    Ni som upprörs så extremt mycket över det här påminner mej om hur intoleranta, obildade och inskränkta mina dagis och lekisfröknar på bonnvishan var. Och ni andas inte direkt fashion, era jävla lutheraner.

    Ew för att nätmobba barn – även om det är sjukt att köpa väskor för 15000 när människor svälter.

    xx

    [...] angående det här. Jag hoppas Chloé växer upp och blir moderedaktör. Om det är det hon fortfarande vill senare i [...]

  35. ... den 2010/05/28 4:15 e m
  36. AG: TACK!

    Leave them kids alone! Man bygger sina egna drömmar och är detta Chloés intresse, så varför ska man sätta käppar i hjulet för någon som verkligen gillar det den gör?

    [...] angående det här. Jag hoppas Chloé växer upp och blir moderedaktör. Om det är det hon fortfarande vill senare i [...]

  37. Kajsa den 2010/05/28 4:49 e m
  38. Jag tycker att det här är hemskt just för att det är så uppenbart att Chloé är framavlad till att vara just såhär för att det passar mammas image. Jag orkade inte ens ta mig igenom hela klippet för att hon inte kändes som en riktig person, det var uppenbart att hon blivit instruerad när det kom till vad hon skulle säga och det kändes nästan som om hon läste repliker – så fort hon glömde något tittade hon ängsligt på mamma som stod där och styrde henne med järnhand.

    Allt det här skiner igenom så himla tydligt och jag tycker att det är tragisk med människor som lämnar kommentarer i stil med “hon gillar ju mode, vad är felet?”. Det är klart att hon gillar vad hon blivit tillsagd att gilla, så är det barn som uppfostras strikt.

    Och nu säger jag ju inte att hon ska vara ute och leka och smutsa ner sig med de andra barnen, för let’s face it – det gör inte elvaåringar. När jag var elva, vilket förövrigt var under 2000-talet, hånglade jag med hockeypojkar. Det gör såklart inte alla elvaåringar, men de av mina vänner som inte var utagerande fjortisar lekte då inte heller med dockor längre.

    Jag hoppas att tonårsrevolten kommer snart och att Cholé vågar skaffa sig en personlighet som inte är framavlad av mamma.

  39. Kajsa den 2010/05/28 4:52 e m
  40. Nu ser jag förövrigt att min kommentar inte direkt kan ses som grammatiskt korrekt, men det är så det blir när man skriver vid upprört tillstånd.

  41. Taru den 2010/05/28 6:26 e m
  42. Herregud vad är problemet jag förstår inte? En glad och sprallig unge som får ta del av något hon älskar på ett hälsomsamt sätt, tydligt influerad av sin mor, så klart, vilket barn är inte det? Vilka är ni som tror er ha rätt att bedöma hur skadlig Chloés uppväxt är, för att vad, hon får dyra plagg? I mina ögon verkar Chloé vara en stark och tuff tjej redan vid en så låg ålder, det är ju fantastiskt! Tänk de stackars barn som växer upp med en mamma som är osäker, avundsjuk på andra, missunsam och ständigt kritisk till andras liv och livsval – hur ostabilt kommer inte det barnet bli?

    Sätt saker också i perspektiv:

    En mamma med lön på 20.000/mån köper plagg/leksaker till sitt barn för kanske 2.000 kr/månaden. En mor med rörelsekapital på låt oss säga det tiodubbla kan väl med all rätt unna sitt barn tio gånger så dyra prylar/plagg/whatever. Och även om det kan sticka i ögonen för de som inte har möjlighet att leva i sådan lyx, så är det fortfarande familjen Schutermans eget val. Bry er om barn som far illa istället, klicka på länken där uppe tex och skaffa ett fadderbarn.

    Usch vad avundsjuka och ointelligens gör mig matt!

  43. Marina den 2010/05/28 7:45 e m
  44. Frågan är varför Nathalie påstår att hon har ensamrätt på Balenciaga, Lanvin osv i Sverige då andra butiker (tex, ABCD) har dessa märken också.. Any thoughts?..

  45. Lina den 2010/05/28 7:47 e m
  46. Tycker mest det är fascinerande att schuterman sätter nån form av likhetstecken mellan elak och outbildad. Hon nämnde outbildade och arbetslösa i TV4-intervjun. Spännande. Undrar vad hon själv har för utbildning…

  47. S den 2010/05/28 7:54 e m
  48. Mycket bättre att tjejen brinner för mode och leker med sina kompisar att du har modevisning med mammans kläder är att tjejerna är ute på stan vid 12 års ålder. Tittar man i Stockholm så är det mängder med tjejer i 12-13 års ålder som dricker sig fulla och beter sig otroligt dåligt.
    Så låt flickan vara intresserad av mode.. alla små tjejer går runt med väskor, bara för att denna väskan är från Balenciaga och kostar 15000 kr måste inte flickan och hennes mamma vara “konstiga”. Hade mamman ägt en budget kedja hade flickan säkert haft en väska ändå fast billigare.

    Chloé ser upp till sin mamma som är en av Sveriges mest modekunniga. Låt henne se upp till henne och inte någon annan kändis som är full och visar trosorna när dom ska gå ur en taxi…

  49. Teresa CK den 2010/05/28 8:57 e m
  50. “låt barn vara barn”, haha. Let’s face it, barn kommer alltid vilja vara och ta efter vuxna. Håller helt med S, att barn får känna sig vuxna genom att intressera sig för mode är långt mer hälsosamt än att de dricker, röker och provar på saker de är osäkra på om de verkligen vill göra.

  51. F den 2010/05/28 9:50 e m
  52. Herregud. Folk som väljer att blunda för hur klumpigt Nathalie framför sina åsikter, vilket hon gör genom att trycka ned andra (arbetslösa och outbildade är ju helt klart sämre människor än sådana som glider fram genom livet på en räkmacka… eller va?) får mig att vilja spy.

  53. Elin den 2010/05/28 10:31 e m
  54. Bagarns barn går ut på att bagarns barn aldrig får äta bullar. Liksom att skomakarens barn alltid går med trasiga skor. Det borde alltså vara; Schutermans barn får aldrig några Balenciagaväskor.

  55. Eric den 2010/05/28 10:52 e m
  56. Förstår inte problemet med att ens barn tar intryck av eller präglas av vad föräldrarna gör?

    Jag driver ett bolag som utvecklar program till iPhone och Android och min fyrochhalvt-åriga dotter har både en egen iPhone och iPad. Hon är helt enkelt nyfiken på vad pappa jobbar med och samtidigt är, på ett lekfullt sätt en utmärkt testplattform nya appidéer riktade mot den lite yngre målgruppen.

    Känner mig stolt över att min dotter redan är engagerad i vad hennes föräldrar gör och brinner för och är övertygad om att Natalie Schuterman känner detsamma. Om min dotter sen väljer att gå i hennes föräldrars fotspår eller väljer en helt annan riktning i livet är upp till henne. Vår uppgift som föräldrar är att ge henne grundläggande värderingar och stöd i de beslut som kommit fram genom kreativt tänkande!

  57. J den 2010/05/28 11:11 e m
  58. Bara för att man är modeintresse vid låg ålder innebär det ju inte att man automatiskt inte “tilllåts vara barn”. Jag tycker de flesta tjejer i den åldern redan är väldigt medvetna, skillnaden är väl att chloe har resurserna och är uppväxt i en miljö där hon kunnat utveckla intresset tidigare.

    I videon verkade hon ju knappast lillgammal på något sätt, skulle bli förvånad om hon inte leker burken på rasterna (eller vad barn nu ägnar sig åt på rasterna nu för tiden).

  59. amanda den 2010/05/29 12:13 e m
  60. fan vilken häftig liten tjej, är lite avis skulle också vilja ha en mamma som jobbade i en mode butik. jag förstår inte att folk tycker det är opassande det är väl klart att hon ändå får vara barn och leka med andra barn, det är ju inte som att hennes mamma låser in henne i ett rum fyllt med märkes kläder och säger att hon inte får leka med andra barn. jag tycker det ä så patetiskt av Sverige att regera så starkt på det här, jag tycker det är häftigt att någon vågar gå emot strömmen och inte bry sig om vad andra tycker och tänker. jag tycker det är häftigt att Chloé vågar sticka ut bland alla andra. mer sånt till tråkiga Sverige.
    det är ju samma sak med Tavi, vad är det för skillnad med henne och Chloé? ni har ju hyllat Tavi men verkar ha himla mycket problem med Chloé.

  61. P den 2010/05/29 12:26 e m
  62. Amanda: Ja, vad ÄR det för skillnad på Chloé och Tavi?! Har du läst Tavis blogg? Där finner du svaret.

  63. Anonym den 2010/05/29 12:49 e m
  64. Jag bor på Östermalm och jag tycker inte att det är något fel på att ge en 11åring en Balenciaga väska om mamman har uppfostrat barnet på ett sätt som gör att hon kan ta en nej, vilket jag vet att Chloé kan! Nathalie är otroligt intelligent och så som hon har uppfostrat Chloé gör det okej för henne att få 10 000 kronors väskor! Chloé är en tjej med fötterna på jorden och hon är inte bortskämd, om man har pengar, varför inte vara generös mot sina barn samtidigt som man lär dem att kunna acceptera ett nej?

  65. johanna den 2010/05/29 3:14 e m
  66. Chloé har vuxit upp till en lekfull, smart tjej med stora framtidsdrömmar och ett brinnande intresse, (jag själv hade lika stort intresse för mode i hennes ålder, det var inget konstigt med det, jag fick ingen kritik, inte mina föräldrar heller. jag var samtidigt ett elvaårigt barn som lekte med kompisar och kollade på disneyfilmer, vilket jag tror Chloé också gör ) Nathalie jobbar med dyra designerplagg, klart att hennes barn omfamnas i dess atmosfär. Men Chloé vet vad ett nej betyder och bortskämdhet har Nathalie satt gränsen för, hon säger själv att Chloé vet att detta inte kommer gratis och att hon är med när dagskassan diskuteras vid middagsbordet.

    Om min mamma varit hästskötare, konstnär eller musiker hade jag antagligen varit väldigt påverkad av det. Och hållit på med liknande i tidig ålder, ungefär i den åldern Chloé var när hon satt inne på Missoni och väntade på mamma, vi påverkas ju av både våra föräldrars egenskaper och våra omständigheter.

    Nathalie har slagit sig fram i en hård bransch och därmed förtjänar hon rätten till sin egen framgång.

    Den här debatten andas jantelag, inte fashion.

  67. Lycka den 2010/05/29 4:42 e m
  68. Jag tror Chloé kommer ha ett härligt och lyckligt liv. Vad spelar det för roll om hon inte lever samma verklighet som alla andra? Hon verkar otroligt glad, sprallig, trevlig och nöjd med sin tillvaro. Och det är väl hennes lycka vi diskuterar? Varför skulle vi annars bry oss?

  69. Mathilda den 2010/05/30 9:56 f m
  70. Jag ställer mig bakom Schutermans och tycker att det är fantastiskt att en elva åring har ett sådant stort självförtroende att hon vågar vara den hon är, vilket jag även tog ställning till i här:

    http://feedmyfeet.blogspot.com/2010/05/jag-andas-fashion.html

    [...] Klippet har cirkulerat Sverige runt de senaste dagarna, och mamma Nathalie har kommenterat det dels hos Resume, dels hos Rodeo. [...]

    [...] Hon går på en innerstadsskola där alla klär sig likadant för att få vara med och leka, hennes bästisar handlar på Nathalies butik och hon gillar kläderna tjejerna i SATC [...]

  71. Vifsla den 2010/05/30 3:42 e m
  72. Varför ska ett barn ha handväska? Vad har ett barn i sin handväska? Klossar, skolböcker, ritböcker, my little ponys?
    I så fall så duger det bra med en RYGGSÄCK!!!

    Erik, företagaren med ipods: Vad har en 4-åring för nytta av en ipod? Varför utvecklar ni produkter för småbarn? Hur vore det om du själv sjöng med din dotter istället för att ge henne en liten musikmaskin?

    Fy tusan vad glad jag är att jag inte skaffat barn! Barn är inte längre barn, barn är statusprodukter. Barn som skapas till förälderns avbild och inte på något positivt sätt.
    Och att den här Natalie Schuterman pratar företag och jobb vid matbordet tycker jag är dåligt. Jobb ska lämnas på jobbet! Jag skiter i hur mycket pengar hon tjänar och hur smart hon är. Vid matbordet ska man väl vårda sin familjerelation och inte prata affärer.
    Till det finns det affärsluncher!

  73. Angelicas Closet Liten fashionista den 2010/05/30 3:44 e m
  74. [...] blir som vuxen, hur man är mot sina vänner eller vad man har för mål i livet. Chloé sa i en intervju att hon vill bli redaktör som Anna Wintour och är inte det bättre än se upp till [...]

  75. Malin den 2010/05/30 10:43 e m
  76. Om jag blir extremt ledsen utav allt detta!

    Vilket tragisk exempel på hur fuckat vårt samhälle har blivit.

    Det går inte att jämföra en sport tex golf, fotboll eller hockey med en industri som dagligen för barn över till kvinnovärlden. En värld där mode har infört ideal som gör att var och varannan flicka klagar över sin vikt och bulimikerna och anorektikerna blir fler och fler och yngre och yngre.

    En flicka får jättegärna vara intresserad av mode. Men när hon blir så medveten om statusen med “itbags” med dyra namn och ännu dyrare prislappar blir hon också medveten om vad som krävs av henne för att bära upp detta. Balenciaga väskorna har aldrig för mig varit snyggare än några andra väskor. Inte heller några av de andra klassikerna ( tex diors sadelbag, birkin (jojo det är precis vad jag tycker och ja jag har ett brinnande modeintresse men köper hellre än handsydd snygg väska av lokalförsäljare för en tusenlapp eller ännu bättre ännu billigare och har den resten av mitt liv ) men det andas pengar glamour och status inte “fashion”. Pengar glamour och status ger möjliga krav och en omänsklig tyngd på en 11 åring. En elvaåring som snart kommer att märka att det inte finns plats för “fula” dvs vanliga flickor på mode visningarna. En del av våran värld där du inte riktigt är accepterad om du är en 38 eller större.

    Hockey utrustning och ridning och golf. Ger gemenskap, du fokuserar på någonting annat. Det lär dig att hantera krissituationer och fungera i grupp. Det lär dig ta ansvar och lösa problem och ja det är svindyrt att ha häst. En bra utbildad ponny går för tre itväskor. MEN skillnaden är att det är på lek. Och det är en lek som inte tvingar dig att bli vuxen.

    Jag hoppar inte på Nathalie Schuterman. Det är inte bara hennes ansvar. Hon har en MAN, en pappa till chloe (var är kritiken mot hans roll?) också och hon bor i ett samhälle där detta beteende är godtagbart. De uppfostrar sin dotter i en del av samhället där detta är ok. Det är det mest TRAGISKA. En del av samhället som bara har följt med en utveckling som vi alla ha kunnat se om vi ville. (Där det också måste vara ok att man skyller alla andra åsikter på folk som inte är välutbildade eller arbetslösa ergo fattiga… ) För vi är väl inte blinda? Går man runt i stockholm idag så är det svårt att inte se någon som inte är modebloggstylad från topp till tå. Alla barnen har en dator och de har miljoner av tvkanaler. De växer upp fortare än va vi någonsin gjorde. Förutom att de möter sina “livsproblem” tex medelålderskris, impotens vid 11årsålder genom en plasmaruta…

    Kanske borde vi tänka mer kritiskt kring denna ohejdliga infromationsflod som inte bara påverkar oss vuxna utan också våra barn.

    Och att innan vi sätter oss ner och ger våra barn barbiedockor (och ännu värre barbiedockor som man inte ens får tar ur för packningen) börjar försöka i frågasätta och titta på vårat samhälle så kanske det finns hopp att nästa generations barn inte myndigförklaras vid ålder av nio.

    (Chloe verkar vara ett fantastiskt barn som har alla chanser att göra precis vad hon vill om hon nu vill bli Anna Wintour, hon verkar bright och belevad. Men hon är mer 25 än 11… Något hon självklart vill vara men absolut inte bör vara. Och inget kring detta är HENNES fel. Och debatten kring Tavi tycker jag är precis lika tråkig. Jag hoppas att hon inte kommer att bli ihjälklämd av denna debatt utan all lycka)

  77. charlotte den 2010/05/31 3:20 f m
  78. Fokus på den debatt som blommat upp borde inte ligga på barnet utan på föräldrarna..

    Jag kan förstå att människor blir chockade och något störda av att ett barn kan visa upp en garderob som kostar mer än vad de flesta har råd till. Men, att barn hänger med sina föräldrar till jobbet är inte konstigt, att de värderar att jobba med samma sak som sina föräldrar är inte heller konstigt. Som barn kanske man inte heller känner till alternativen, vilket inte heller är konstigt..

    Det som däremot skrämmer mig och gör mig riktigt förbannad är att Nathalie Shuterman ger uttryck för att outbildade människor på något sätt skulle vara dummare än andra.

    Jag är själv utbildad jurist och åren som student varvade jag med att jobba i alperna som reseledare. Det är ett jobb där man träffar kreti och pleti, de flesta väldigt trevliga. Men, det fanns gäster som hade näsan i vädret och som behandlade mig som om jag var lite dummare än dem, lite mindre värd än vad de var, eftersom jag “bara” var reseledare. Jag lärde mig snabbt att om jag bara vid rätt tillfälle nämnde för dessa människor att jag pluggade till jurist på hemmaplan så ändrades attityden på ett ögonblick. En enda upplysning från mig till dem gjorde att de såg på mig med helt andra ögon.

    Jag är övertygad om att det stämmer att Chloé är välartad och väluppfostrad och inte heller här finns något problem. Nej det handlar snarare som vilken människosyn hennes mamma (föräldrar?) ger henne. Äpplet brukar som bekant inte falla långt från trädet..

    Så Chloé, var gärna en fashionista, bli nästa Anna Wintour, men kom ihåg att alltid, oavsett vad din mamma säger, behandla människor med respekt, oavsett utbildning!

  79. Ida den 2010/05/31 11:15 f m
  80. Är inte mamman rädd att dottern ska bli rånad när dom visar upp hur mycket pengar hon bär runt på en vanlig skoldag? Känns inte helt ok.

    [...] debatten som uppstått sedan hon och dottern Chloé medverkat i Förkväll och gett intervjuer till Rodeo.net och Resume.se, där hon bland annat nämner att man inte ska bry sig om vad främlingar tycker om [...]

    [...] och Resume.se med anledning av hennes och dottern Chloés medverkan i Förkväll förra veckan. I intervjuerna sa hon bland annat att man inte ska bry sig om vad främlingar tycker om en för att de kan vara [...]

  81. Linnea den 2010/06/02 2:48 e m
  82. Alltså snälla, jag förstår inte varför folk är så upprörda. Jag tycker det är underbart med en tjej som brinner för det hon gör. Det viktigaste är väll att hon själv är lycklig och gillar det hon gör, och det gör hon ju uppenbarligen. Om hon hade hållt på med tex. musik så hade alla tyckt att det var supergulligt. Alla har ju olika intressen, även som barn. Varför ska alla vara lika? Jag förstår verkligen inte varför folk gnäller så himla mycket.

    [...] mer om vad andra säger om Natalie och Chloé Schuterman här (där Lisa Cornelius för Rodeo intervjuat de båda), eller här (där även Magnus Helander för [...]

    [...] NATHALIE OCH CHLOÉ SCHUTERMAN Jag intervjuar Nathalie och Chloé efter deras medverkan på teve, där 11-åriga Chloé visar upp sin [...]

  83. ingen den 2010/06/24 5:12 e m
  84. v kqefhtu1

  85. M den 2010/08/30 7:50 e m
  86. Nathalie, du säger att: Jag har ensamrätt på Lanvin, Balenciaga, Prada osv i min butik och det är inte så många i världen som är kunder hos de här märkena. Så självklart är det speciellt att vara barn till mig.” Inte för att det svaret hade något som helst med frågan att göra, men sen säger du att du inte är intresserad av pengar och att det inte finns ett sammanhang mellan mode och pengar. Att varken du eller din dotter sammankopplar det. Men du kan inte ens i tv eller intervju låta bli att skryta om vad du har och hur bra du har det. Du har säkert ett väldigt ytligt äktenskap. Om du hade varit född i detta sammanhang av glamour och inte ansett dig bättre pga vad du har och äger, hade du vetat att det är inte så man talar om pengar och uppför sig för att gå hem hos folk. Eftersom du upprepade gånger framhäver ditt förakt mot svenskarna och våra “fördomar” mot mode och kläder, kanske du borde flytta din lilla butik och olyckliga kärlekslösa familj till ett land där det uppskattas. Om det inte vore för att du drev butiken och hade så pass stor rabatt på dina varor skulle du och din dotter inte vara där ni är idag. Kom ihåg det och sluta skryt, det går inte hem.

    Jag har handlat flertalet gånger hos dig och älskar varorna du återsäljer, men när jag hör och ser dig nu i TV och vad du gör för pengarna och hur du är som person kommer jag definitivt aldrig sätta min fot hos dig igen. Hos någon som ser ner på sina kunder och värdesätter så materialistiska opch i botten oväsentlga saker i livet.
    Din dotter verkar vara otroligt ouppfostrad så som hon skryter och får allt att kretsa runt henne -uppfostra henne och skärp dig. Om du tog åt dig aningen mer av vad folk sa och tänker istället för att sitta på din piedistal och bara göra som du vill, skulle du förmodligen inte vara så avskydd och högfärdig som du framstår.

    PS. Hur understår du dig att indirekt påstå att outbildade/lågutbildade människor är sämre än någon annan? Dåligt föräldraskap

  87. Andrea E den 2010/10/22 4:34 e m
  88. Jag förstår inte hur ni orkar (dom som inte gillar chloe) sitta och argumentera mot henne bara för att ni är avundsjuka. SKÄRP er. bry er inte om andra. Ni kanske ska bry er om er själva och tänka på hur ledsen chloe blir när hon ser detta. Alla ni som tycker att barn ska få göra vad dom vill (som jag) ni är bäst. Jag och chloe blir upprörda. Jag ska sova hos henne imorgon och då kan ni gååååå. Tänk er att (jag) en tolvårig flicka som är bästis med chloe har dom allra bästa argumenten….. hahaha !!!

  89. Lina den 2010/12/30 7:23 e m
  90. Andre E: Du är en idiotisk snorunge precis som chloe

  91. cookie den 2011/05/23 11:03 e m
  92. Varje förälder kan uppfostra sitt barn som de vill, ge dem vad de vill efter bästa förmåga och välvilja. Det är familjens ensak. Det enda som är snaskigt här är Nathalie Schutermans sätt att marknadsföra sin buisness genom sin dotter. Jag förstår att hon är stolt över sin vackra, intelligenta dotter men det kanske inte var det bästa valet att exponera henne i TV4 under bästa sändningstid.

  93. Michaela den 2011/11/27 4:28 e m
  94. Gammal diskussion, men – jag ser att en del i kommentarerna hävdar att Nathalie Schuterman skulle se ner på arbetare och “outbildade”. Jag jobbade flera år extra i en butik där Nathalie med dotter ibland kom in, och Nathalie var en av de trevligaste kunderna jag har haft under dessa år. Alltid artig, vänlig, väntade på sin tur utan att skrika och gorma som väldigt många INTE gör, rev hon ner något av misstag tog hon alltid upp det (inte heller det gjorde folk…). Kan även intyga att Chloë faktiskt tog ett nej för ett nej. Hörde henne be om en sak, när mamman sa nej tjatade inte dottern, ganska unikt för ett ganska litet barn, som hon var då.
    Mind – Nathalie har ju själv en butik, jag tror knappast hon ser ner på andra som jobbar i butiker, oavsett om de är grundare eller “fotfolk”.
    Att sedan påstå att Chloë inte får vara barn för att hon har en dyr väska – please! När jag var i hennes ålder hade mina flesta kompisar fula handväskor och trippade omkring som sina morsor. Ur mognadssynpunkt spelar det knappast ngn roll om väskan är dyr eller billig – vad är det egentligen man kritiserar? Att ett barn, som tusentals andra barn runt om i Sverige, leker med vuxna attribut som handväskor, eller att någon – gasp, horror- har gett sitt barn en DYR handväska att leka med? Känns som en hyfsad ytlig debatt.
    Kan vi inte börja kritisera att treåringar får fejkade mobiltelefoner och leksakskök att leka med också?