Två

Egentligen är det så här att mitt huvud inte orkar ta in nya ljud efter ungefär 11 på förmiddagen. För att hitta ny musik behöver jag mitt köksbord, kaffe och min dator. Och helt ledig tid mellan 07:30 och 11, 11:30. Så ser det ju inte alltid ut, förstås. Den här veckan har jag till exempel ingen ledig tid de här gyllene timmarna och har således inte upptäckt en enda ny sång som jag låtit fastna.

Ganska många har sprungit förbi, knackat mig på axeln och vissa har ställt till ett jävla liv för min uppmärksamhet. Men jag har inte orkat lyssna på vad de säger, hur de säger det. Har radat upp dem i en prydlig liten kö ute i hallen och nästa vecka kanske de får komma in.

Vi får se.

Men en släppte jag precis in. Eller två, fast den första knackade på dörren redan förra veckan men då var jag upptagen med annat. Men! Det lönar sig att ställa sångerna i kö för herregud vad glad jag blev nyss när sångpoletten tillhörande Poliças ”Happy be fine” trillade ner. Och jag rekommenderar verkligen hela hennes skiva.

Och den andra då. Vi kan väl bara konstatera att Charlie XCX plus den här eftermiddagssolen som går ner över Stockholm nu gör en rätt glad:

[soundcloud url="http://api.soundcloud.com/tracks/37213527" iframe="true" /]

Jon Lax
Promotion

Sing to me

Kanske inte undgått någon att Blur är bokade till årets Way Out West. Och idag, alldeles nyss, twittrade Graham Coxon om följande post som uppmärksammar Blurs b-sidor och mindre kända spår. Flera jag själv inte hört. Inte minst ”Sing”, en låt som aldrig kom med på albumet ”Leisure”. Den beskrivs träffande såhär:

”They were Britpop, then they were slackers, then they were icons, but before that they were floppy-haired, baggy-jeaned chancers in beaded necklaces purchased during gap years, who tacked a song onto the end of their debut album that sounded like Todd Rundgren attempting to shoegaze. It was considered too weird for the US market and dropped from the record, but in a land where two generations of the Bush family can reign supreme, ‘weird’ must mean something else, because the only odd thing about this is that it’s packed with clichés and yet stands out as one of the best songs Blur ever recorded.”

Det där pianot…

Lisa Ehlin

Dagens tillbakablick

Det här med det inte helt nya; hade liksom lyckats glömma bort denna remix-pärla.

Eliza Doolittle – ”Money Box” (Jamie XX remix)

Lisa Ehlin

Filmtips

Du kan se den som en real-life-version av Nick Hornbys ”High Fidelity”. Men det är kanske lite väl snävt. Och om du ser den som musikdokumentär enkom, blir det snabbt ganska tjatigt. Då handlar den mest om snubbar som samlar på skivor. Spelfilm, litteratur, eller ja, popkultur överlag, har nog gått igenom och cementerat denna berättelse vid det här laget. Och man störs ärligt talat i början av den homogena miljön.

Men om man snarare ser filmen som ett porträtt, så öppnar den sig. Ett porträtt av England, av norra England, av dåtid och samtid, av varje individ som introduceras, alla lite vid sidan av. Och då får musiken sin rätta plats. I detaljerna, i de små gliporna, och då tillåts den vara precis bara det ljus som skiner igenom.

Lisa Ehlin

Fredag 17:e februari

1. Silver Firs! Lyssna på förra singeln ”Away We Go” här. Se nya videon för ”Golden Age” nedan.

2. Goldroom – ”Angeles”

[soundcloud params="auto_play=false&show_comments=true"]http://soundcloud.com/goldroom/goldroom-angeles-1[/soundcloud]

 

3. Flatbush Zombies – ”Caps Lock”

4. Jamie Harleys video till 15-åriga Haleek Mauls ”Fraulein”

[vimeo]http://vimeo.com/36199488[/vimeo]

Lisa Ehlin
LISA / JON
LISA / JON