Musik

Chastity Belt

Chastity Belt

Nu har jag snubblat över Chastity Belt oräkneliga gånger senaste veckan, och deras ”Time To Go Home” växer stadigt. Kanske beror det på att min inre musikpendel nu rört sig tillbaka mot rocken, kanske är det, som Rebecca Solnit påpekar i sitt kärleksbrev till Interneterans feminism, ”Listen Up, Women Are Telling Their Stories Now”. Kanske är det bara oerhört charmig drönar-indie (kan en säga så?) från Seattle. Eller som sångaren Julia Shapiro liksom klagar fram: ”Everything is beautiful, because we’re delusional. I think I’ve figured it out”. Mitt 14-åriga jag jublar.

Lisa Ehlin
Promotion

Musik

Johan Agebjörn

Jag postade Johan Agebjörns ”The Right To Play” för en tid sedan, och nu har mer sfäriska små juveler dykt upp. Sally Shapiro, som han tidigare producerat, ekar magiskt i bakgrunden på ”The Boy Who Thought It Was A Good Idea To Cry”, och på ”The Leftovers” låter han musiken få text och röst i form av Loney Dear. Jag älskar det här. Om 2014 har varit ett år av att kasta iväg stenar, känns 2015 som ett år att samla ihop dem igen. Ser väldigt mycket fram emot Agebjörns ”Notes”.

Lisa Ehlin

Musik

Future Brown x Maluca

Inför ettårsjubileet av Pérez konstmuseum i Miami bjöds Future Brown in tillsammans med tidigare samarbeten, bland andra Kelela, Total Freedom och Maluca. I samband med detta gjordes även en surrealistisk make-up-reklam-video till ”Vernáculo” som finns med på Future Browns kommande album. Se den på PAMMs hemsida!

Lisa Ehlin

Kultur, Musik

Bästa musikscenerna 2014

2014 har varit ett fantastiskt filmår. Och ett fantastiskt musik i film-år. Här följer, utan inbördes ordning, några favoriter ur den nästan omöjliga mängden vackra audiovisuella upplevelser. För att hitta någon slags utgallring valde jag bara klipp som finns att finna på Internet/Youtube. I de flesta fall får klippet representera hela filmen, men i alla fallen har musik och bild tillsammans skapat något extraordinärt och drivande i berättandet. Precis som filmmusik ska vara – en extra karaktär. En bakgrund och ett ramverk. En blinkning och en känsla. En (post)modern grekisk kör.

”Guardians of the Galaxy”

”Ida”

”The Skeleton Twins”

”The X-Men – Days of Future Past”

”Under the Skin”

”Inside Llewyn Davis”

”Girlhood”

”Frank”

”Only Lovers Left Alive”

Bonus: Dans/fest/rån-scenen i ”Eastern Boys”. Det otäckaste och mest magnetiska jag sett på evigheter. ”Palo Alto”. ”Whiplash” har jag inte sett ännu, men jag gissar den har musikögonblick i överflöd. ”Boyhood” för fingertoppskänslan kring en era jag faktiskt känner igen (Vampire Weekend, Arcade Fire, Daft Punk, Outkast, The Hives, The Flaming Lips osv. osv.).

Lisa Ehlin

Musik

Wild Beasts

Jag är lite sen på att Wild Beasts släppte ett par nya (eller tidigare outgivna) spår för ett tag sedan. Men vad gör det när det är såhär vackert? De går dessutom att streama i form av en gif-roman här.

Föreslår också att du sätter på dig hörlurarna.

Lisa Ehlin
LISA / JON
LISA / JON