Lisa Magnusson

Pussy Riot – som en vår mitt i vintern.

När jag var liten var det en dag någon som klottrat på klätterställningen bland husen där jag bodde. SEX PISTOLS, stod det, i tjockt svart tusch mot det faluröda träet. Pistols? Jag läste det på svenska och blev förvirrad. Pistoler heter det väl? Men det är så mycket man inte begriper när man är barn, så jag frågade ingen om det, accepterade bara sakernas ordning. Jag var för liten för att förstå Sex Pistols, för liten för hela punken, och jag växte aldrig riktigt i den sedan heller. Det är inte det att jag inte gillar disharmoniska toner och vrål, ett av de band jag älskar allra innerligast – Nirvana – var uppenbart influerat av punken. Men det där vulgära, vårdslösa, trillaruntochslåsigdestruktiva som är punkens signum, jag har aldrig kunnat med det. Det får mig bara att må dåligt.

Med ryska Pussy Riot känns det annorlunda. Via Rodeo-Ida såg jag i våras ett ljudsatt YouTube-klipp från gruppens framträdande på Röda torget, och det gjorde mig märkligt upprymd. Jag har återvänt till det flera gånger, och det är samma sak varje gång. Jag skulle beskriva känslan som att vakna efter en dvala, andas frisk luft, känna solen värma ryggen. Som en vår mitt i vintern. Det är rörande.

YouTube Preview Image

Jag kan störa mig på den tisha som är tänkt att stödja Pussy Riot men som med en debil ordlek befäster det engelska språkets beklämmande koppling mellan fitta och vekling. ”Den officiella välgörenhetströjan”, står det att den här vedervärdiga tishan är, men nej, den är business as usual, och den går emot allt som Pussy Riot står för.

Officiell antyder att det finns ett sätt att göra saker på, men Pussy Riot handlar ju om Do It Yourself, den gamla femtiotalistiska hemsnickrarterm som punk- och indierörelserna har plockat upp och inkorporerat som en mentalitet av att skapa hellre än att konsumera. Pussy Riot är inte att köpa en ”officiell” tröja för att stötta något, Pussy Riot är att göra en egen tröja.
Välgörenhet i sin tur är en nedåtgående rörelse, den är smulor som de ovan låter regna över dem inunder. Välgörenhet är motsatsen till solidaritet, till att hjälpa andra människor därför att det är självklart att hjälpa. Pussy Riot står sannerligen inte för välgörenhet, utan för att omintetgöra hela det system som låter de ovan förtrycka dem inunder.
Den officiella välgörenhetströjans budskap är att pussy i grunden är något dåligt, men att Pussy Riot är bra. Den uttrycker därmed motsatsen till det som är hela Pussy Riots fundament: uppror, riot, mot vår kulturs eviga förakt inför det kvinnliga, fittan, the pussy.

Pussy Riot bär alltid mask vid sina framträdanden och betonar att de enskilda individerna i gruppen inte är av vikt. Jag kan därför likaså störa mig på hur stor fokus som läggs på att gruppmedlemmen Nadezjda Tolokonnikova är så snygg, på att tevekamerorna så ofta vilar på henne, att det är bilder av just henne som delas på Facebook och Twitter, att hon hela tiden objektifieras. Men egentligen spelar ju inget av det här någon roll. Pussy Riot är mycket mer subjekt än de flesta av oss någonsin kommer att bli.

Det inser förstås Ryssland, och det är också därför man låtit arrestera Maria Alechina, Nadezjda Tolokonnikova och sedan Jekaterina Samutsevitj för ”huliganism”, ett brott som i rysk domstol kan bestraffas med upp till sju års fängelse. Huliganismen bestod i det här fallet av att Pussy Riot under ett ögonblick i Kristus Frälsarens katedral i Moskva sprang upp och framförde en egenskriven låt som kritiserar president Vladimir Putin och den ryske kyrkofadern Vladimir Michajlovitj Gundjajev. Att det nu blivit rättssak bevisar blott alltför tydligt att deras anklagelser är riktiga. Ryssland har djupa demokratiska problem, dess medborgare är inte fria att uttrycka kritik mot regimen, och stat och kyrka är nära allierade trots att de enligt rysk lag förbundit sig att vara åtskilda. (Den ryske kyrkofadern har tidigare bland annat använt sin enorma religiösa auktoritet till att öppet propagera för president Vladimir Putins politik, bland annat har han uttalat att det är Guds vilja att Vladimir Putin styr landet, och att alla kristna bör rösta på honom.)

Tack vare Pussy Riots mod och dådkraft vilar nu hela världens ögon på det ömma variga sår som är Ryssland, och oavsett hur Vladimir Putin hanterar det hela så kommer han att få det besvärligt. Jag tycker att det är inspirerande och mycket vackert.

Lisa Magnusson
  1. Sergey skriver

    Tramsig artikel.

    Som vanligt verkar svenskar ha någon sorts handikapp som gör det svårt för dem att inse att alla har inte samma mentalitet som dem själva.

    Men jag kanske förväntar mig för mycket ifrån någon som har blivit matad med västerländsk dynga hela livet och har aldrig ens varit i Ryssland.. Utan har levt hela sitt liv i ett land där man inte behöver slåss för att överleva. Nåja, nu får man inte vara så hård mot svenskarna som vill att allt ska vara ”lika”. Eller så dem vill att resten av världen ska tro.

    Ryssland kommer aldrig och har aldrig varit demokratiskt, detta gör oss till ett självständigt och stark stormakt. Jämfört med Sverige som slickar amerikansk rumpa dagligen och bygger vapenfabriker i smyg i ett pro-amerikans teokratisk land, eller rättare sagt dynga. men nu ska vi ju inte prata högt om detta, politisk korrekthet dominerar yttrandefrihet i Sverige så att säga.

    Ryssar kommer aldrig att vara ett tolerant folk, mot feminism, liberalism, multikulturalism och allt annat väst har att erbjuda och kommer att använda våld mot de som stör deras kultur och bygger hot mot deras älskade stora land. Detta gör oss enade och starka.

    Nu håller hela Ryssland tummarna att dessa fånar får 7 år istället för 2.

    Kommunister, Ultra Nationalister, Konservativa och många andra spottar på Pussy Riot.

    Ett anti-feministisk Ryssland, ja tack!

    Putin 2018

  2. Lisa N skriver

    Ja det är vackert! Nu sätter vi dit härskare på flera plan. Ses på fredag (17/8-12)!
    Ps. Fan vilka skitstövlar som kommenterar dina blogginlägg mm. Stå på dig. Vi finns här ute och vi blir fler o fler. Expect us.

  3. tilda skriver

    fan vad coola!!!

  4. Candy skriver

    Sergey:

    Kul för dig att du tycks älska Ryssland, släkt & vänner jag har som vuxit upp där säger dock att det är rena rama skiten med korruption, enorma klassklyftor, kriminalitet och orättvis behandling. Och nej, det är inte vidriga feminister vi snackar om här, det är människor med alla möjliga politiska åskådningar och varierande bakgrunder. Alla tycks dock vara rörande överens om att det inte är ett bra land att bo i, det finns saker de älskar med Ryssland men det negativa överskuggar det positiva.

    Så nej, man behöver varken vara feminist eller född i Sverige för att kritisera Ryssland, det finns gott om intern kritik också (bara Pussy Riot är ju ett exempel på det) och människor som lämnat landet för att de helt enkelt tycker att det är ett riktigt ruttet jävla land att leva i. Både här i Sverige och i andra länder. Folk som tröttnat på Ryssland. Folk som ogillar Putin, men som aldrig skulle vågat tala högt om det under sin tid i landet (av anledningar som Lisa tar upp i detta inlägg). Att det finns nuvarande ryska medborgare som ogillar den nuvarande politiken + presidenten, men inte yppar det högt av rädsla för konsekvenserna, är väl knappast helt otroligt.

    Och du. Om människor i ditt Ryssland lider p.g.a. klyftorna & den bristande demokratin, är det verkligen ett så fantastiskt land att bo i? Bedömer du verkligen ett lands styrka & välstånd utefter om det är en stormakt eller ej? USA är också en stormakt och inte heller det är någon garanti för att det är ett bra land att bo i, snarare vittnar många om motsatsen. Och kommunism har väl aldrig visat sig fungera särskilt bra i det långa loppet. En fin tanke i teorin, men funkar uselt i praktiken.

    Till sist är det fantastiskt roligt att du tror dig kunna tala för hela Ryssland. Ha. Ha. Ha.

  5. Linnéa skriver

    Jättebra och intressant inlägg (som nästan allt du skriver)! Ville bara tipsa om Jon Savage’s ‘England’s Dreaming’ för en otroligt bra redogörelse av punken – från början en väldigt kreativ rörelse som ifrågasatte könsnormer och heteronormativitet, men som senare blev mer och mer urvattnad då musiken och stilen kommersialiserades. Eftersom punken grundades i ett förakt gentemot kommersialisering blev detta i slutändan rörelsens fall.

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.