Lisa Magnusson

Välja verklighet. (Om rasistiska strukturer.)

Folk måste sluta tycka så synd om sig själva jämt. Det menar den folkpartistiska integrationsministerns statssekreterare, Jasenko Selimović, i Dagens Nyheter idag.

Alla tror att de är förtryckta. Kvinnor, kulturarbetare, muslimer, judar, arbetarklassen, homosexuella, ateister, religiösa, ungdomar, romer, äldre, samer, katoliker, svarta, funktionshindrade, hemlösa, tornedalingar, överviktiga, landsbygdens folk, transsexuella, anorektiska, afrikaner, Sverigedemokrater, raljerar Jasenko Selimović. Och så invandrare då förstås. Det talas om att vi lever i ett rasistiskt samhälle.

”Skulle protester mot REVA hänt om vi levde i ett främlingsfientligt land?”, frågar han sig retoriskt.
REVA är alltså ett projekt som går ut på att leta upp och deportera personer som har kommit till Sverige från andra länder, det är per definition ett främlingsfientligt projekt. Jag skulle därför hellre fråga såhär: Skulle REVA ha blivit till om vi levde i ett land som inte var rasistiskt? (Jag har skrivit mer om rasistiska strukturer här.)

Men, resonerar Jasenko Selimović, om rasism finns, om det inte bara handlar om några rasistiska rötägg här och där utan om en hel struktur, då är ju allt meningslöst. Och det vore jättejobbigt. Därför måste man välja att tolka det man upplever på ett positivt sätt.

Det han säger påminner lite om hur småbarn uppfattar världen. De tror att det de själva inte ser helt enkelt inte finns. Det är därför de är så värdelösa på kurragömma, när jag lekte med en treåring häromsistens gömde hon sig genom att ställa sig mitt i rummet och blunda med en kökshandduk över huvudet. Jasenko Selimović gör precis likadant: Tittar man så finns problemet där. Men om man blundar och drar en handduk över huvudet så har man helt plötsligt valt en annan verklighet, en som är bra mycket trevligare. Så varför väljer då inte alla att göra så, istället för att vara sådana offer?

Ja. Kanske för att vi har upptäckt att saker inte slutar vara till bara för att vi väljer att blunda för dem. Kanske för att det först är när man tillstår att det finns ett faktiskt, verkligt problem som man kan göra något åt det problemet.

Jasenko Selimović beklagar att så många ”väljer att tolka världen så att den bekräftar [deras] världsbild”, men detta är ju ett brott som han själv i allra högsta grad gör sig skyldig till. Han är blå liberal. Liberalismen är en ideologi som förespråkar individens frihet att själv välja hur hon skall leva sitt liv. Att erkänna att det finns djupgående, strukturella orättvisor vore att samtidigt erkänna att själva förutsättningarna för den liberala ideologin – individens fria val – inte existerar.

Det finns liberaler som förhåller sig till det genom att sätta människorna främst och betrakta individens frihet som ett mål för politiken, snarare än som den tänkta utgångspunkten. Eller så kan man göra som Jasenko Selimović, som vägrar begå våld på sin ideologi, på sitt system, på sin världsbild. Som på fullaste allvar föreslår att när poliser kallar icke-vita ungdomar apajävlar så skall man tänka att poliserna nog bara har en dålig dag.

Hallå? Jasenko Selimović?

Lisa Magnusson
  1. IvarssonMikael skriver

    Jag tycker du polariserar din läsning av Selimovic alldeles för mycket. Mina tankar om Selimovics (obs, med frivilliga inslag av teologiska referenser!) är att Selimovics vänder sig till Khemiri och frågar om det verkligen inte finns något slut på strukturella övergrepp ((arvs)synden)? Khemiri säger: ”det kommer aldrig något slut, det finns ingen lösning, ingen nödutgång, allt bara upprepas…” Selimovics svarar: ”Ett mångkulturellt samhälle kräver att vi sträcker oss mot varandra, min vän. [...] När jag var liten, på den tiden Sarajevo fortfarande var en mångkulturell stad, samexisterade fyra världsreligioner relativt väl. Toleransen förhandlades dagligen. Varje eftermiddag dämpade de religiösa i sina katolska och ortodoxa kyrkor, i sina moskéer och synagogor, sången, klockor, böneutrop. För att inte störa varandra. Från min balkong kunde jag se hur de sträckte sig mot varandra.” Det är inte svartvitt och det är inte hopplöst. Detta är för mig en påminnelse om hur vi regelbundet och upprepande måste möta varandra (i nattvard) för att påminnas om att vi inte är fulländade (syndfria) människor, att det finns en god framtid (frälsning) och att vi tillsammans kan verka för den (och får ta emot den, om vi vill). Därför gillar jag Jasenko Selimovics text!

  2. Brandon Lee skriver

    Hmm,.varför tänker jag på Sydafrika när Selimovic skriver om polisens dåliga dag?
    När White Power bygget började svaja, så skickade man ut folk till gamla öststater för att rekrytera nya förmågor som kunde konsten att svinga med oxpiskan, tanken var att den bästa fascisten skapar man av en ex kommunist, och det fungerade väl, Selimovic borde kanske åka till Sydafrika och sträcka sig mot poliser som har haft en dålig dag.
    Ja ja, jag antar att varje land måste ha en politiker Borat, Sverige har sin i Selimovic, måndag hela veckan liberalism där man håller för öronen, blundar och sjunger du gamla du fria åt dem utvalda inkl Selimovic själv.

  3. Martin skriver

    Det är ganska typisk liberal retorik att alla förtrycks lite grand av alla. Det intressanta är väl hur en person med sådan hållning gör sina graderingar. Jag anar att Jasenko skulle säga att Sydafrika var en rasistisk stat under apartheidtiden och att Tyskland var det under Hitler. Och att då Jugoslavien blev det genom Milosevic.

    Men om vi går bort från rent rasistiska stater, hur fungerar det då? Man kan ju titta på i vilka områden invandrare bor och hur väl t.ex skola och vård fungerar i dessa, om invandrare får arbete och vilka arbeten och lön de får. Man kan titta på hur invandrare behandlas av myndigheter och lagen. Hur värderas olika kulturer av samhället? Det finns faktiskt studier på delar av det här i Sverige. Och de pekar på att invandrare behandlas som andra klassens medborgare i ganska många avseenden. Det kan vi kalla rasism, eller så kan vi kalla det något annat, om man nu gärna vill, men det är i vilket fall samhälleliga problem som bör åtgärdas.

    Jasenko väljer att se värden ur ett apolitisk perspektiv, och ser då, inte så förvånande, inte några politiska problem. Han bekräftar sig själv på det sättet. För mig ser det inte alls ut som om alla är lite dumma mot alla andra, utan att vi har ett politiskt problem med rasistiska strukturer, som skapar ett rasistiskt samhälle.

  4. dnw skriver

    1. ”REVA är alltså ett projekt som går ut på att leta upp och deportera personer som har kommit till Sverige från andra länder, det är per definition ett främlingsfientligt projekt”

    vilseleder du dina läsare med flit? Projekt REVA är ett samarbete mellan Migrationsverket, kriminalvården och gränspolisen som syftar till att effektivisera arbetet med att spåra _ILLEGALA_ invandrare så att fler som har fått avslag på sin asylansökan inte blir kvar i landet utan återvänder till sina hemländer.

    Och ja, REVA skulle existera i ett ickerasistiskt land förutsett att det fanns lagar som gör det olagligt att emigrerera in i det landet utan tillstånd. Vilket hela projektet går ut på.

    2. ”på sin världsbild. Som på fullaste allvar föreslår att när poliser kallar icke-vita ungdomar apajävlar så skall man tänka att poliserna nog bara har en dålig dag.”

    Varför är du inte ärlig mot dina läsare? vad han verkligen skrev: ”Vi vet sällan varför folk beter sig som idioter. Han kanske bråkade med sin chef hela dagen, fick utskällning som du skulle betala för, han kanske var en allmänt jobbig typ som klipper till allt och alla. Eller så var han rasist”

    3. Jasenko Selimović beklagar att så många “väljer att tolka världen så att den bekräftar [deras] världsbild”, men detta är ju ett brott som han själv i allra högsta grad gör sig skyldig till – jasså, blir spännande vad du har för argument för detta påstående –

    Argument; ” Han är blå liberal. Liberalismen är en ideologi som förespråkar individens frihet att själv välja hur hon skall leva sitt liv. Att erkänna att det finns djupgående, strukturella orättvisor vore att samtidigt erkänna att själva förutsättningarna för den liberala ideologin – individens fria val – inte existerar. ”………….?

    Känns som jag skulle kunna citera hela denna krönika och skriva ett stort frågetecken. Till alla läsare, gör er själva en stor tjänst och läs Jasenko Selimovic text själva och dra era egna slutsatser av den.

  5. björn skriver

    så vad du säger lisa är alltså att det faktum att vi utvisar individer (vilket land gör inte det?) innebär att vi är ett rasistiskt land för hur ska man annars tolka nedan citat från din text:

    ”REVA är alltså ett projekt som går ut på att leta upp och deportera personer som har kommit till Sverige från andra länder, det är per definition ett främlingsfientligt projekt. Jag skulle därför hellre fråga såhär: Skulle REVA ha blivit till om vi levde i ett land som inte var rasistiskt?”

    inte konstigt att många känner att hur man än vänder rumpan så är det alltid nån där som måttar en spark i röven på en.

  6. Lisa Sofia skriver

    TACK Lisa för att du är så klok och tar dig tid att formulera viktiga inlägg! Jag blev själv alldeles för upprörd och fick kortslutning i hjärnan av att ens försöka begripa mig på vad ”Jonas, min vän”-svaret handlade om. Du har klartgjort massor varför jag blev så fruktansvärt irriterad. Skönt det.

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *. E-postadressen publiceras inte.